HiWard Startet 27.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2022 Startet på vårvasken i dag og oppdaget et par skader på akterspeilet. Skadene er over vannlinja, men går inn til glassfiber, er ikke mer enn 1.5cm i diameter. Gelcoat "knekker" og jeg presser mot sårkanten og det er bittelitt svikt i glassfiberen om jeg presser med neglen. Jeg driver og ruster opp båten, men fiksing av gelcoat sto ikke på gjøremålslista før til neste år. Er det greit å slipe dette med en stift, fylle med epoxysparkel og gjøre en penere jobb etter opptak til høsten? Kvalifiserte råd mottas med takk! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Eika Svart 27.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2022 Luftbobler. Dremel og gelcoat sparkel, så kan du heller slipe det pent til høsten. Blir i allefall ca samme farge og dermed "usyneligt" ved første øyekast Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Grønngylt skrev for 18 timer siden: Luftbobler. Dremel og gelcoat sparkel, så kan du heller slipe det pent til høsten. Blir i allefall ca samme farge og dermed "usyneligt" ved første øyekast Takk, det var det jeg ville høre egentlig. Min evne til å krisemaksimere kjenner imidlertid få grenser og jeg liker ikke synet av denne bleke og tørre glassfiberen og gelcoat som chipper. Skrekken er jo osmose på akterspeilet... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Code0 Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 (redigert) HiWard skrev for 4 timer siden: osmose på akterspeilet... Osmose skyldes innestengt og uherdet styren(?) fra støping. Blir ikke osmose av dette. Redigert 28.Mars.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 HiWard skrev for 4 timer siden: Min evne til å krisemaksimere kjenner imidlertid få grenser og jeg liker ikke synet av denne bleke og tørre glassfiberen og gelcoat som chipper. Skrekken er jo osmose på akterspeilet... Slike skader har jeg også, uten å få gjort noe med det. Men nå har nok de skadene vært der i 20 år uten at båten er gått i oppløsning! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HiWard Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Godt å høre flere si det jeg helst vil høre. Takk ? Etter en helg med fint vær og fine temperaturer skal det plutselig bli kaldt igjen. Forhåpentligvis får jeg plasteret dette før utsett over påske. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 En midlertidig løsning er klar eller brun pakketape. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Jeg har mangs slike over vannlinjen fra litt røfft båtliv de siste 10 - 12 årene. Jeg planlegger stadig å gjøre noe med det, men det har stadig blitt usattt uten at det har medført større problemer enn LITT dårlig samvittighet. Men til sommeren . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trondken Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Enkelt å blande litt gelcoat. Dremel, puss, aceton for å vaske, bland gelcoat og smør på, før det pusses til igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Lars H. skrev for 14 timer siden: En midlertidig løsning er klar eller brun pakketape. Enig med Lars her, det er bedre å tape inn skaden i påvente av en skikkelig reparasjon enn å mikse inn noe ikke holdbare greier som uansett må fjernes når skaden skal repareres. For skikkelig reparasjon må dette slipes ut til et område der det ikke lengre er luft mellom gelcoat og glassfiber og kantene brekkes ordentlig før det legges i ny gelcoat og slipes ned til korrekt finish. Dette er litt mer omstendig jobb men ikke vanskelig bare du er nøye. Du finner masse info om korrekt reparasjonsmetode av småskader inne på forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Om vær og temperatur tillater det, tenkte jeg å bryte løs gelcoat inn mot sårkanten, slipe inn til fin glassfiber og fylle igjen med epoxy blandet med westsystem 406. Dette burde være vanntett om jeg har forstått ting riktig. Det fordrer selvsagt at jeg ikke må slipe for dypt og at hullet ikke blir alt for stort. Da er kanskje westsystem 402 en bedre vei å gå. Om jeg må slipe alt opp igjen til høsten for å gjøre en penere reparasjon er det helt greit for meg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Santa_Claus Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 Hvis du gjør omtrent samme jobben, men fyller opp med gelcoatsparkel i rett farge i stedet for epoksy så slipper du å gjøre jobben på nytt. Pirk vekk løs gelcoat, skråslip kantene litt og fyll i gelcoatsparkel. Når den er herdet er det å slipe det jevnt med resten og rubbe/polere. Sliping kan du ta senere i sommer eller neste vinter, men litt lettere å slipe før sparkelen blir for hard. Kan være enklere å få det jevnt ved å bruke bladet fra en tapetkniv og skrape av det som er høyere enn området rundt. Vannsliper du er det lett at området rundt slipes også. Tilslutt vannsliping med 1200 eller finere papir. Autosol er god rubbing for å få det blankt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 Santa_Claus skrev 19 minutter siden: Hvis du gjør omtrent samme jobben, men fyller opp med gelcoatsparkel i rett farge i stedet for epoksy så slipper du å gjøre jobben på nytt. Enig. Eller i alle fall den fargen som er så nærme i farge som du finner i farta. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 Er gelcoatsparkel egnet til å fylle opp kaviteter dypere enn et par millimeter? Og det er vel ikke vanntett i samme grad som epoxy? Et par av west system sine epoxyblandinger kan brukes ned til 5 grader, mens all gelcoat jeg har sett oppgir arbeidstemperarurer på minst 10 grader og oppover, helst 15 eller mer. Slik det ser ut nå, er jeg heldig om jeg ser tosifrede temperaturer før sjøsetting. Jeg er en novise på dette, så jeg er takknemlig for all input jeg får i denne tråden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 HiWard skrev On 29.3.2022 at 17.15: Om vær og temperatur tillater det, tenkte jeg å bryte løs gelcoat inn mot sårkanten, slipe inn til fin glassfiber og fylle igjen med epoxy blandet med westsystem 406. Dette burde være vanntett om jeg har forstått ting riktig. Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil. Dersom du MÅ sparkle, er polyestersparkel dessuten enklere å bruke og fullgod på skrog over vannlinjen. Jeg forstår ikke at mange på liv og død skal bruke epoxysparkel over alt. Bare dyrt og vanskelig . . . Ellers fikk jeg vite av eksperten hos Bærum Plast: Det er det mulig å bygge ganske tykt med gelcoat. Dersom du bruker gelcoat UTEN parafinvoks kan du bygge lag på lag uten å slipe mellom lagene. Så bruker du topcoat (gelcoat med parafinvoks) på det siste laget. Når det er herdet kan du slipe, og det gjør ikke noe om du sliper gjennom det siste laget. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
HiWard Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 (redigert) NilsPils skrev 43 minutter siden: Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil. Dersom du MÅ sparkle, er polyestersparkel dessuten enklere å bruke og fullgod på skrog over vannlinjen. Jeg forstår ikke at mange på liv og død skal bruke epoxysparkel over alt. Bare dyrt og vanskelig . . . Ellers fikk jeg vite av eksperten hos Bærum Plast: Det er det mulig å bygge ganske tykt med gelcoat. Dersom du bruker gelcoat UTEN parafinvoks kan du bygge lag på lag uten å slipe mellom lagene. Så bruker du topcoat (gelcoat med parafinvoks) på det siste laget. Når det er herdet kan du slipe, og det gjør ikke noe om du sliper gjennom det siste laget. Høres ut som de vet hva de snakker om, jeg kan ikke nok til å mene noe om polyester vs epoxy. Jeg har et gelcoat repsett med mikroballonger som kan brukes til å få en tykkere konsistens. Fargen er riktig nok til den aktuelle delen av båten. Det eneste jeg trenger å vite da, er hvor tjukt jeg kan legge dette og om det er ok å bruke i 5 grader med tilløp til frost om natta. Om det hjelper, kan jeg bruke en varmluftspistol? Redigert 30.Mars.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 HiWard skrev 13 minutter siden: 5 grader med tilløp til frost om natta. Det ville jeg ikke satset på. Eksperrtene anbefaler 10 - 15 grader. I verste fall kan du bruke en varmevifte og blåse mot stedet (uten å varme FOR mye). Det har jeg gjort ofte ved rep. av småskader. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
HiWard Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 NilsPils skrev 21 minutter siden: Det ville jeg ikke satset på. Eksperrtene anbefaler 10 - 15 grader. I verste fall kan du bruke en varmevifte og blåse mot stedet (uten å varme FOR mye). Det har jeg gjort ofte ved rep. av småskader. Hvor lenge lar du dette så før det herder? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 HiWard skrev 1 minutt siden: Hvor lenge lar du dette så før det herder? Det var et litt leit spørsmål. Avhengig av tempetauren snakker vi nok om timer. Jeg sjekker litt forsiktig under veis om det har herdet. Dersom du bygger flere lag gelcoat (uten parafinvoks) vil overflaten uansett forbli litt seig mellom strøkene. Da er det kun viktig at det har herdet nok til at du kan legge på neste strøk med pensel. Siste strøk skal alltid ha tilsatt parafinvoks, og det bør være godt herdet før sliping med sandpapir og rubbing. Ekspertene anbefaler ganske grovt sandpapir til å begynne med, gjerne helt ned til 200 fordi det gir jevnere overflate. Deretter finere og finere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Unsikable2 Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Hei Ingen grunn til panikk ? dette er noen av de vanligste feilene/skadene på mindre/eldre/billigere glassfiberbåter. Du fikser dette enkelt med en liten Dremel for å ta kantene/løs gelcoat. Så kjøper du en liten boks Gelcoatsparkel med herder på Biltema. Legg i med en liten stålsparkel/tapetkniv blad. Det herder fort og er du nøye trenger du ikke gjøre mer når det er herdet ? US2 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 I dag fikk jeg omsider sjansen til å slipe opp sårene og gjøre en vurdering av skaden. Jeg brukte en Dremel til å slipe bort løs/sprukket gelcoat og kunne ganske raskt konstatere at det var tørr og hardt laminat under. Det unsione tipset fra dere var å bruke gelcoatsparkel, og det er nok det riktige siden jeg ikke trengte å bygge opp laminat. Tiden og været er imidlertid ikke på min side; kong vinter truer med comback til uka (-4 til +5C med snø-/regnbyger), jeg skal bort i påsken og sjøsetting er uka etterpå. På grunn av dette landet jeg på å blande opp epoxy og west system 403 filler som jeg smurte ned i kavitetene. Dette rekker forhåpentligvis å herde og blir vanntett, så kan jeg heller slipe ned og legge i gelcoat dersom tiden og været tillater det, eller la det være til høsten. Jeg vil takke for alle råd og innspill, som jeg lover å følge når dette skal repareres permanent. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
index Svart 4.April.2022 Link til dette innlegget Svart 4.April.2022 (redigert) Hvorfor bruker du epoxy selv om ekspertene klart fraråder dette? Ønsker du ikke at gelcoaten skal sitte fast? Redigert 4.April.2022 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 4.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2022 Som jeg skriver så er det for kaldt i været og jeg må ha dette vanntett asap. Jeg akter å følge rådene når jeg skal på land igjen til høsten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
index Svart 4.April.2022 Link til dette innlegget Svart 4.April.2022 HiWard skrev 50 minutter siden: Som jeg skriver så er det for kaldt i været og jeg må ha dette vanntett asap. Jeg akter å følge rådene når jeg skal på land igjen til høsten. OK! Det enkleste hadde vært å bare la være, det hadde ikke skjedd noe galt uansett. Men gjort er gjort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 4.April.2022 Link til dette innlegget Svart 4.April.2022 HiWard skrev On 30.3.2022 at 21.23: Høres ut som de vet hva de snakker om, jeg kan ikke nok til å mene noe om polyester vs epoxy. NilsPils skrev On 30.3.2022 at 20.53: Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil. Det er uproblematisk å sparkle med epoxy først og male over med topcoat etterpå. Det blir ikke like god binding som mellom fersk polyester, men i alle fall like godt som mellom gammel og ny. Jeg har gjort det mange ganger uten problemer. Hadde det vært min båt hadde jeg sparklet med en polyesterparkel (gjerne med litt korte glassfiber i) først og så topcoat. Hvis du allerede har brukt epoxy, slip og avfett og stryk på topcoat. det fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.