Jump to content

Vurdering av gelcoatskade

HiWard

Recommended Posts

Startet på vårvasken i dag og oppdaget et par skader på akterspeilet. 
3BD7E645-D64D-48E5-869F-D3162213CFE0.jpeg.1e54fd9934d89cb95eef4f3ce758b0a4.jpeg

4E185B8B-FEE4-47D9-9C9C-1EAE17024E02.jpeg.feb778b6d3562250d7158ea5394325d8.jpeg

9867B15C-223F-4048-B02B-74C3E9D745B1.jpeg.25eca7aa01d17342e8c5e247fd5a1025.jpeg

Skadene er over vannlinja, men går inn til glassfiber, er ikke mer enn 1.5cm i diameter. Gelcoat "knekker" og jeg presser mot sårkanten og det er bittelitt svikt i glassfiberen om jeg presser med neglen.

Jeg driver og ruster opp båten, men fiksing av gelcoat sto ikke på gjøremålslista før til neste år. Er det greit å slipe dette med en stift, fylle med epoxysparkel og gjøre en penere jobb etter opptak til høsten?

Kvalifiserte råd mottas med takk!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Grønngylt skrev for 18 timer siden:

Luftbobler.

Dremel og gelcoat sparkel, så kan du heller slipe det pent til høsten. Blir i allefall ca samme farge og dermed "usyneligt" ved første øyekast 

Takk, det var det jeg ville høre egentlig.

Min evne til å krisemaksimere kjenner imidlertid få grenser og jeg liker ikke synet av denne bleke og tørre glassfiberen og gelcoat som chipper. Skrekken er jo osmose på akterspeilet...

HiWard skrev for 4 timer siden:

Min evne til å krisemaksimere kjenner imidlertid få grenser og jeg liker ikke synet av denne bleke og tørre glassfiberen og gelcoat som chipper. Skrekken er jo osmose på akterspeilet...

Slike skader har jeg også, uten å få gjort noe med det. Men nå har nok de skadene vært der i 20 år uten at båten er gått i oppløsning!

skade.jpg.c87cb52dbb929ac8255315aab7800857.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Godt å høre flere si det jeg helst vil høre. Takk ?

Etter en helg med fint vær og fine temperaturer skal det plutselig bli kaldt igjen. Forhåpentligvis får jeg plasteret dette før utsett over påske.

Lars H. skrev for 14 timer siden:

En midlertidig løsning er klar eller brun pakketape.

Enig med Lars her, det er bedre å tape inn skaden i påvente av en skikkelig reparasjon enn å mikse inn noe ikke holdbare greier som uansett må fjernes når skaden skal repareres.

For skikkelig reparasjon må dette slipes ut til et område der det ikke lengre er luft mellom gelcoat og glassfiber og kantene brekkes ordentlig før det legges i ny gelcoat og slipes ned til korrekt finish. Dette er litt mer omstendig jobb men ikke vanskelig bare du er nøye.

Du finner masse info om korrekt reparasjonsmetode av småskader inne på forumet her.

Om vær og temperatur tillater det, tenkte jeg å bryte løs gelcoat inn mot sårkanten, slipe inn til fin glassfiber og fylle igjen med epoxy blandet med westsystem 406. Dette burde være vanntett om jeg har forstått ting riktig.

Det fordrer selvsagt at jeg ikke må slipe for dypt og at hullet ikke blir alt for stort. Da er kanskje westsystem 402 en bedre vei å gå. 

Om jeg må slipe alt opp igjen til høsten for å gjøre en penere reparasjon er det helt greit for meg.

Hvis du gjør omtrent samme jobben, men fyller opp med gelcoatsparkel i rett farge i stedet for epoksy så slipper du å gjøre jobben på nytt.

Pirk vekk løs gelcoat, skråslip kantene litt og fyll i gelcoatsparkel. Når den er herdet er det å slipe det jevnt med resten og rubbe/polere. Sliping kan du ta senere i sommer eller neste vinter, men litt lettere å slipe før sparkelen blir for hard.

Kan være enklere å få det jevnt ved å bruke bladet fra en tapetkniv og skrape av det som er høyere enn området rundt. Vannsliper du er det lett at området rundt slipes også.

Tilslutt vannsliping med 1200 eller finere papir. Autosol er god rubbing for å få det blankt.

Er gelcoatsparkel egnet til å fylle opp kaviteter dypere enn et par millimeter? Og det er vel ikke vanntett i samme grad som epoxy?

Et par av west system sine epoxyblandinger kan brukes ned til 5 grader, mens all gelcoat jeg har sett oppgir arbeidstemperarurer på minst 10 grader og oppover, helst 15 eller mer. Slik det ser ut nå, er jeg heldig om jeg ser tosifrede temperaturer før sjøsetting.

Jeg er en novise på dette, så jeg er takknemlig for all input jeg får i denne tråden.

HiWard skrev On 29.3.2022 at 17.15:

Om vær og temperatur tillater det, tenkte jeg å bryte løs gelcoat inn mot sårkanten, slipe inn til fin glassfiber og fylle igjen med epoxy blandet med westsystem 406. Dette burde være vanntett om jeg har forstått ting riktig.

Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil. Dersom du MÅ sparkle, er polyestersparkel dessuten enklere å bruke og fullgod på skrog over vannlinjen. Jeg forstår ikke at mange på liv og død skal bruke epoxysparkel over alt. Bare dyrt og vanskelig . . .

Ellers fikk jeg vite av eksperten hos Bærum Plast: Det er det mulig å bygge ganske tykt med gelcoat. Dersom du bruker gelcoat UTEN parafinvoks kan du bygge lag på lag uten å slipe mellom lagene. Så bruker du topcoat (gelcoat med parafinvoks) på det siste laget. Når det er herdet kan du slipe, og det gjør ikke noe om du sliper gjennom det siste laget.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 43 minutter siden:

Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil. Dersom du MÅ sparkle, er polyestersparkel dessuten enklere å bruke og fullgod på skrog over vannlinjen. Jeg forstår ikke at mange på liv og død skal bruke epoxysparkel over alt. Bare dyrt og vanskelig . . .

Ellers fikk jeg vite av eksperten hos Bærum Plast: Det er det mulig å bygge ganske tykt med gelcoat. Dersom du bruker gelcoat UTEN parafinvoks kan du bygge lag på lag uten å slipe mellom lagene. Så bruker du topcoat (gelcoat med parafinvoks) på det siste laget. Når det er herdet kan du slipe, og det gjør ikke noe om du sliper gjennom det siste laget.

Høres ut som de vet hva de snakker om, jeg kan ikke nok til å mene noe om polyester vs epoxy.

Jeg har et gelcoat repsett med mikroballonger som kan brukes til å få en tykkere konsistens. Fargen er riktig nok til den aktuelle delen av båten. Det eneste jeg trenger å vite da, er hvor tjukt jeg kan legge dette og om det er ok å bruke i 5 grader med tilløp til frost om natta. Om det hjelper, kan jeg bruke en varmluftspistol?

Redigert av HiWard (see edit history)

HiWard skrev 13 minutter siden:

5 grader med tilløp til frost om natta.

Det ville jeg ikke satset på. Eksperrtene anbefaler 10 - 15 grader.

I verste fall kan du bruke en varmevifte og blåse mot stedet (uten å varme FOR mye). Det har jeg gjort ofte ved rep. av småskader.

NilsPils skrev 21 minutter siden:

Det ville jeg ikke satset på. Eksperrtene anbefaler 10 - 15 grader.

I verste fall kan du bruke en varmevifte og blåse mot stedet (uten å varme FOR mye). Det har jeg gjort ofte ved rep. av småskader.

Hvor lenge lar du dette så før det herder?

HiWard skrev 1 minutt siden:

Hvor lenge lar du dette så før det herder?

Det var et litt leit spørsmål. Avhengig av tempetauren snakker vi nok om timer. Jeg sjekker litt forsiktig under veis om det har herdet. Dersom du bygger flere lag gelcoat (uten parafinvoks) vil overflaten uansett forbli litt seig mellom strøkene. Da er det kun viktig at det har herdet nok til at du kan legge på neste strøk med pensel. Siste strøk skal alltid ha tilsatt parafinvoks, og det bør være godt herdet før sliping med sandpapir og rubbing.

Ekspertene anbefaler ganske grovt sandpapir til å begynne med, gjerne helt ned til 200 fordi det gir jevnere overflate. Deretter finere og finere.

Hei

Ingen grunn til panikk ? dette er noen av de vanligste feilene/skadene på mindre/eldre/billigere glassfiberbåter. Du fikser dette enkelt med en liten Dremel for å ta kantene/løs gelcoat. Så kjøper du en liten boks Gelcoatsparkel med herder på Biltema. Legg i med en liten stålsparkel/tapetkniv blad. Det herder fort og er du nøye trenger du ikke gjøre mer når det er herdet ?

US2

I dag fikk jeg omsider sjansen til å slipe opp sårene og gjøre en vurdering av skaden. Jeg brukte en Dremel til å slipe bort løs/sprukket gelcoat og kunne ganske raskt konstatere at det var tørr og hardt laminat under.

Det unsione tipset fra dere var å bruke gelcoatsparkel, og det er nok det riktige siden jeg ikke trengte å bygge opp laminat.

Tiden og været er imidlertid ikke på min side; kong vinter truer med comback til uka (-4 til +5C med snø-/regnbyger), jeg skal bort i påsken og sjøsetting er uka etterpå. På grunn av dette landet jeg på å blande opp epoxy og west system 403 filler som jeg smurte ned i kavitetene. Dette rekker forhåpentligvis å herde og blir vanntett, så kan jeg heller slipe ned og legge i gelcoat dersom tiden og været tillater det, eller la det være til høsten.

Jeg vil takke for alle råd og innspill, som jeg lover å følge når dette skal repareres permanent.

HiWard skrev 50 minutter siden:

Som jeg skriver så er det for kaldt i været og jeg må ha dette vanntett asap. Jeg akter å følge rådene når jeg skal på land igjen til høsten.

OK! Det enkleste hadde vært å bare la være, det hadde ikke skjedd noe galt uansett. Men gjort er gjort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
HiWard skrev On 30.3.2022 at 21.23:

Høres ut som de vet hva de snakker om, jeg kan ikke nok til å mene noe om polyester vs epoxy.

NilsPils skrev On 30.3.2022 at 20.53:

Jeg var en tur på Bærum Plast AS i dag og kjøpte gelcoat. Det fikk jeg klar advarsel om å ikke sparkle med epoxy som underlag for gelcoat. Det blir garantert bindingsfeil.

Det er uproblematisk å sparkle med epoxy først og male over med topcoat etterpå. Det blir ikke like god binding som mellom fersk polyester, men i alle fall like godt som mellom gammel og ny. Jeg har gjort det mange ganger uten problemer. Hadde det vært min båt hadde jeg sparklet med en polyesterparkel (gjerne med litt korte glassfiber i) først og så topcoat. Hvis du allerede har brukt epoxy, slip og avfett og stryk på topcoat. det fungerer bra. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...