Jump to content

Vaske/bleke innvendig glassfiber


RH91

Recommended Posts

Hei! 
Siden jeg bedriver litt lett overflate puss om dagen, hvordan kan jeg få vasket glassfiberen skikkelig, gjerne så den blir litt "bleket" 
Er limrester, og annet dritt på den som jeg gjerne vil ha vekk. 
Samt gjerne ha en litt mer ålreit farge på den. (om ikke vask, hvordan?) 


132_972886559.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er vel den fargen gelcoaten er? Du kan selvsagt male den, men å beholde original gelcoat er alltid det greieste synes jeg. Prøv Hempels Gelcoat Cleaner, den tar eventuell misfarging som måtte ha kommet opp gjennom årene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tips! 
Bildet viser det ikke, men jeg tror den har gulnet mer enn nødvendig. (mangel på vask og vedlikehold gjennom mange år) 
Hva maler man evt Gelcoat med? (og evt forarbeid)  - sånn worstcase scenario her...

Håper det holder med en skikkelig vask. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk saltsyre på det som vises inne på bildet. Det trenges MYE vann for å spyle bort syren!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Evt en klut med noe som er basisk, som nøytraliserer syra. Maskinoppvaskmiddel for eks har gjerne en pH på 10-12. Har man en bøtte med skyllevann og en med varmtvann og masse maskinoppvaskmiddel, så drar man av syra å skyller i bøtta med reint vann, så oppi den med maskinoppvaskmiddel og drar over noen ganger. 

 

Har gjort det flere ganger med godt hell. 

 

Det er mange veier til rom @Lars H.

Link to post
Share on other sites

Du glemte briller, hansker . . . osv. Ellers er jeg en svoren tilhenger av saltsyre (30%) utvendig mot rur, rust og gul vannlinje. Gul vannlinje forsvinner som dugg for solen. :yesnod:

 

Lars H.

Nedre Romerike

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hansker og briller er en fordel, så bruke lite syre sånn at det ikke drypper ned på treverket hvis ikke du dekker det til med plast for eks. Ingenting fjerner missfarging som saltsyre :) oksalsyre er fine saker det også, litt mildere da

 

Vi har endel båter innom hvert år, enkelte får en snill syrebehandling oppi båten, kundene blir alltid fornøyde med resultatet. 

 

Før gelcoat reparasjoner, så syrevasker jeg ALLTID 

Link to post
Share on other sites

Oxalsyre er IKKE godt å få på hendene, egen erfaring. Ellers hadde jeg en litt nifs opplevelse for et par år siden. Jeg tok frem den grønne flasken med aceton (trodde jeg) og gnei hendene godt. Så oppdaget jeg at det sto Saltsyre 30% på flasken. Men på under et minutt klarte jeg å komme meg til vasken og fikk skylt hendene lenge og vel. Ingen skader!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Oxalsyre er IKKE godt å få på hendene, egen erfaring. Ellers hadde jeg en litt nifs opplevelse for et par år siden. Jeg tok frem den grønne flasken med aceton (trodde jeg) og gnei hendene godt. Så oppdaget jeg at det sto Saltsyre 30% på flasken. Men på under et minutt klarte jeg å komme meg til vasken og fikk skylt hendene lenge og vel. Ingen skader!

 

Jaggu godt jeg ikke er den eneste som har gjort det, jeg tok det på papir og skulle rengjøre hendene for gelcoat. Sto heldigvis ved vasken når det skjedde 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...