Jump to content

Båtfrakt Os til Lillesand, Riviera 925.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Worry II skrev for 10 timer siden:

Det er 100% norsk båt du kjører i dag, re-designet av Trond Huseklepp, laget i Tønsberg og bygget på Hui 900 skroget, som hans far designet. Eller tar jeg feil? Det er laget over 300 av disse. 

Har ikke Riviera samme skrog som Nidelv 320? Mulig det er videreutvikling av Hui 900, men det har jeg ikke hørt før.

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Har ikke Riviera samme skrog som Nidelv 320? Mulig det er videreutvikling av Hui 900, men det har jeg ikke hørt før.

"Den første Nidelv 320 ble satt på sjøen 19. april 1996. Modellen var Nidelvs flaggskip og basert på skroget til Riviera 925 som igjen bygger på skroget til Hui 900"

https://www.batmagasinet.no/allerbm-annet-bruktbattest/brukt-nidelv-320-cruiser--mye-bat-til-under-halv-pris/620977

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Det bruker alltid komme en liten oppdatering fra meg etter slike turer . Også denne gangen. 

Det ble jo en liten bråstart på denne turen. Fikk greie på det ene dagen, og dro neste dag da været så meget bra ut . 

Turen startet jo særdeles fint med rolige forhold på Os, men så utover i Bjørnafjorden ble det noe mer vind fra Nord. Dermed mer skvalpesjø. Men det gikk tålig greit. Litt utfordringer med båten, da den bare ville ha drivstoff fra den ene tanken. Jeg mistenker i tillegg at den suger fra en tank, å leverer retur på den andre. Dermed synes jeg den ene tanken ble veldig lav, mens den andre holdt seg på ca 80 prosent

Dette synes jeg er en fryktelig dum måte å organisere drivstoff til en motor på. I tillegg viste det seg senere på turen at den kunne suge  fra begge, men det virket som tilfeldigheter.  Noe lav ble den ene tanken på tur inn til Haugesund,  å Sletta gjorde sitt beste for å tøffe seg. Da var det godt å fortøye i Haugesund med oppnådd mål for dagen. En god middag på en aldeles håpløs restaurant. Måtte lete etter betjening for å få betalt etter måltidet ?

Jeg hadde tenkt meg tidlig avgårde. Det er liksom min greie å starte dagen tidlig.  Planen var Kopervik i grålysninga. Planen ble fulgt, men når jeg ankom Kopervik,  så skjedde det som ikke skal skje. Teknisk feil, med utrolig kjedelige konsekvenser.  

20220330_072418.jpg.1809073a49a8ff519928e037c8071ea3.jpg

20220330_072422.jpg.26a079a0b045f83311e054185961a7f8.jpg

Nebbet ble rett å slett kraftig deformert. 

Hvordan gikk så dette til? 

Joda, der skal du få høre.. 

Jeg glir rolig inn mot nordre del av Kopervik,  finasvingen,  som det kalles. Skal bare legge roret over for å trekke akterenden inn mot brygga, å så legge inn revers et lite støt. Alt i sakte fart slik jeg liker det.

Men i stedet for revers, fortsetter giret i forover. Og når jeg da gir et lite pådrag for å stoppe.. øker heller farten inn mot brygga.  PANG?

Får stengt motor og stoppet båten fra vill ferd innimellom flytebrygger.  Å klarer å få tak i et dekk, å holdt igjen båten til land. 

Fortøyer,  å lurer virkelig på hvorfor dette kunne skje? 

Edc blinker og varsler om feil. Sjokk.  

Min flinke nevø østlendingen er god å ha i slike tilfeller.  

Alltid kloke ord. Alltid rett. Sammen finner vi ut av problemet. Han på telefon, å jeg med kleptomanpølsene. 

Får løsnet girvaier, å tvunget giret i fri. Reagerer på at den er treg. 

Men etterpå synes det å virke. 

Jeg er fristet på å droppe videre tur.  Men som alltid, min positive venn,  mener at det  går bra å kjøre videre.  Så jeg bestemmer meg for å prøve ? det virker jo nå tenker jeg. ?

Fortsetter nedover mot Jæren og båten oppfører seg klokkerent. Været smiler, og gjør akkurat som det var varslet. Ikke noe krusinger på vannet. Helt til Obrestad. Da kommer plutselig bølger fra sydøst.  Sjekker alle værvarsler, å finner bare øst nord øst varsler. Strek i regningen.  Bølgene øker nedover mot Egersund,  å jeg drar inn mot land nedover mot Lista. Det hjelper.  @LALUNA II, værvarselet har varslet mindre sjø nedover.  Så dette blir bra. Men

Vinden øker den. Fra øst står det på kystværapp på lista fyr. Får bølger å vind midt i trynet når jeg runder Lista fyr å setter nesa mot Lindesnes. Jeg kan til nød få med på syd sydøst.  Ikke øst.. hvor rettes klagen??

Farta må til slutt helt ned i 5 knop. Å enda slår det kraftig i motsjø,  enda jeg vitterlig skulle ha medsjø. 

Det var den klagen...hvor sendes den? 

Det var deilig å komme innaskjærs ved Søndre Katland.

Men da kastes et blikk på Edc apparaturen igjen. Den antydet at noe ikke var helt okay.  Jaja.  Så er vi der igjen.  Men nå vet jeg hvertfall om feilen. Men begynner å grue meg til diesel fylling i Mandal. Båten må stoppes i riktig tidspunkt,  å gli inn til land.  

Jaja.  Det gikk egentlig ganske bra. Men frister ikke  til gjentakelse. Båten heter jo tross alt Murphy ?

Men nå nekter kjellerdyrwt totalt å starte. Jeg gjentar prosess fra Kopervik,  men ikke noe hjelper. Da er reisen over. Er min tanke. Kan ikke ro videre. 

Men enda en tlf til han der umulige østlendingen,  så løser han også dette. Utrolig kar. Et orakel når det gjelder duppedingser og edc er i båt. Av med hovedstrøm, og Edc våkner av selvpålagt dvale. 

Dermed går turen nok en gang videre. Enda jeg hadde kastet inn håndkle, å begynt å undersøke med mulige verksted og alternativ transport. 

Fortsatt uten mulighet for fri eller revers. 

Dermed bestemmer jeg at båten må assisteres til land i Lillesand.  Det skal ikke risikerer flere skader. Nope?

RS Askeladden blir kalt ut, å får et medlemsoppdrag. Å god øvelse i å buksere båter.  

Altså riktig observert at White Lady fikk selskap på slutten?

20220330_200701.jpg

20220330_190438.jpg

20220330_181604.jpg

20220330_181355.jpg

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...