Ida Marie III Startet 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2022 Som overskriften sier, så er det nærmest umulig å se oljenivået på peilepinnen, særlig nå etter at jeg har bytte olje på gearet.. Det er et Kanzaki gear, peilepinnen i blankt metall.. Har forsøkt å legge peilepinnen inn til papir for å se avtrykket der, men oljen kryper raskt opp er inntrykket jeg har.. Noen som kjenner til noen enkle knep i denne forbindelsen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Jeg bruker hodekykt, ser hvor oljen glinser. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Hulda skrev 7 minutter siden: Jeg bruker hodekykt, ser hvor oljen glinser. Ok, jeg får forsøke det i morgen...i dagslys..?? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 prøv med ett a4 ark eller en pappbit og legge den inntil istedet for tørkepapir. papp og ark suger mindre enn tørkerull :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
jørn Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Rullet et ark jeg, også satt strek på min og max. Så senker jeg det ned i peilepinnehullet og da lett og lese av etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Jeg bruker skolekritt på pinnen... Knall. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Tørk pinnen helt ren for olje, så blåser du kraftig rundt pinnen der oljenivået skal avleses. Dypp pinnen ned igjen og dra opp. Nå tipper jeg du vil se nivået lettere Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Martine29 skrev 21 minutter siden: Jeg bruker skolekritt på pinnen... Knall. Slike? Sorry, måtte bare ... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Ha ha, innlegget mitt innbød jo til "feiltolkninger" som sagt, tørk av "pinnen" og smør på tynt lag med kritt og nivået er deretter lett å se. Ha en riktig så amorøs morgen..... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Har god erfaring med å matte/ ripe pinnen med grovt sandpapir, type 40-60 korning slik at oljen "henger" bedre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Herlig forum... Da tar jeg alle de 5 forslagene og forsøker dem etter tur og orden, nå, etter morgen kaffen er drukket.... Jeg gir tilbakemelding.. Men kridt/kritt har jeg desverre ikke Martine 29 Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Du får høre med læreren du hadde på folkeskolen... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Martine29 skrev 6 minutter siden: Du får høre med læreren du hadde på folkeskolen... Er ganske sikker på at hun har forlatt denne verden... Men finner jeg et kritt på min vei, så skal jeg forsøke... Nå er siste kaffe koppen drukket opp, og jeg får manne meg opp å gå ned å teste ut de forskjellige forslagene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? hodelykten ble muligens for svak...motorluker på akterdekket, og sterkt sollys var muligens ikke beste kombinasjon... Papir har jeg forsøkt før...og kritt er " utilgjengelig her på Askøy.. ? Uansett...for mye gear olje på begge gearene...så her må tappes ut igjen... Peilepinnene blir liggende i motorrommet, og brukes fra nå bare til peiling...blind plugger er satt inn... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? Takker for "offentliggjøring" av testresultat! Båtplassen på sitt beste. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 (redigert) Pokker å, da får jeg bare bøye meg i krittstøvet. Sandpapir, mottatt. Får sette ei gammel tavle i båten tenker jeg ....... Lurer bare på en ting. Har selv Kanzaki km5a, er det ikke lufting på den originale oljepeilepinne mon tro. Redigert 29.Mars.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Hva med å matte ned peilepinnen med smergel og male den hvit. Funket hos meg. Og peilepinnen skal ikke skrues helt ned ned, men dyppes ned til den gule toppen når gjengene. P.S. forsiktig med å skrue peilepinnen for fast ned, du kan vri pinnen av plasttoppen. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? hodelykten ble muligens for svak...motorluker på akterdekket, og sterkt sollys var muligens ikke beste kombinasjon... Papir har jeg forsøkt før...og kritt er " utilgjengelig her på Askøy.. ? Uansett...for mye gear olje på begge gearene...så her må tappes ut igjen... Peilepinnene blir liggende i motorrommet, og brukes fra nå bare til peiling...blind plugger er satt inn... Kjenner ikke til gearene som du har, men skal de peiles på tomgang? Er iallefall fort gjort å få feil nivå hvis det er oljekjøler når en peiler uten at motor er igang. Men det kjenner du sikkert til? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Martine29 skrev for 4 timer siden: Pokker å, da får jeg bare bøye meg i krittstøvet. Nei si ikke det...jeg fikk ikke testet det..funker sikkert bra det... Lufting...hmmm...må sjekke...bra du nevnte det... _Bliss_ skrev 5 minutter siden: Kjenner ikke til gearene som du har, men skal de peiles på tomgang? Er iallefall fort gjort å få feil nivå hvis det er oljekjøler når en peiler uten at motor er igang. Men det kjenner du sikkert til? Om jeg husker rett så skal de peiles med kald avstengt motor... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 6 hours ago, Ida Marie III said: Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? Artig at det funket for deg også Det enkle er ofte det beste Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
El barco de Sol Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Martine29 skrev for 5 timer siden: Pokker å, da får jeg bare bøye meg i krittstøvet. Sandpapir, mottatt. Får sette ei gammel tavle i båten tenker jeg ....... Lurer bare på en ting. Har selv Kanzaki km5a, er det ikke lufting på den originale oljepeilepinne mon tro. Er det på min Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Martine29 skrev for 6 timer siden: ....... Lurer bare på en ting. Har selv Kanzaki km5a, er det ikke lufting på den originale oljepeilepinne mon tro. Var nettopp nede å sjekket...ser ut til at du har rett...ser et lite hull på siden av den Orange vrideren...og peilepinnene er hul innvendig... Det var faen..blir vel nødt til å kjøpe ennå en av disse dritt pinnene ...??? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 (redigert) Bra vi passer på hverandre her inne på dette geniale forumet. Du finner bedre pinner hvis du googler. Viktig å ikke skru dem for hardt til... Redigert 29.Mars.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Bedre pinner...hvor..? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 Martine29 skrev for 12 timer siden: Bra vi passer på hverandre her inne på dette geniale forumet. Du finner bedre pinner hvis du googler. Hvem, hva, hvor ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.