Jump to content

Peilepinne gearkasse...umulig å se oljenivå, noen kjente knep er..??

Ida Marie III

Recommended Posts

Som overskriften sier, så er det nærmest umulig å se oljenivået på peilepinnen, særlig nå etter at jeg har bytte olje på gearet..

Det er et Kanzaki gear, peilepinnen i blankt metall..

Har forsøkt å legge peilepinnen inn til papir for å se avtrykket der, men oljen kryper raskt opp er inntrykket jeg har..

Noen som kjenner til noen enkle knep i denne forbindelsen  ??

Martine29 skrev 6 minutter siden:

Du får høre med læreren du hadde på folkeskolen... 

Er ganske sikker på at hun har forlatt denne verden...:wink:

Men finner jeg et kritt på min vei, så skal jeg forsøke...

Nå er siste kaffe koppen drukket opp, og jeg får manne meg opp å gå ned å teste ut de forskjellige forslagene.:yesnod:

Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? hodelykten ble muligens for svak...motorluker på akterdekket, og sterkt sollys var muligens ikke beste kombinasjon...

Papir har jeg forsøkt før...og kritt er " utilgjengelig her på Askøy.. ?

Uansett...for mye gear olje på begge gearene...så her må tappes ut igjen...

Peilepinnene blir liggende i motorrommet,  og brukes fra nå bare til peiling...blind plugger er satt inn...

20220329_102420.jpg

20220329_102356.jpg

Hva med å matte ned peilepinnen med smergel og male den hvit. Funket hos meg. Og peilepinnen skal ikke skrues helt ned ned, men  dyppes ned til den gule toppen når gjengene. P.S. forsiktig med å skrue peilepinnen for fast ned, du kan vri pinnen av plasttoppen.

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Da har jeg testet ut, og en runde med grovt sandpapir på peilepinnene gjorde susen...? hodelykten ble muligens for svak...motorluker på akterdekket, og sterkt sollys var muligens ikke beste kombinasjon...

Papir har jeg forsøkt før...og kritt er " utilgjengelig her på Askøy.. ?

Uansett...for mye gear olje på begge gearene...så her må tappes ut igjen...

Peilepinnene blir liggende i motorrommet,  og brukes fra nå bare til peiling...blind plugger er satt inn...

20220329_102420.jpg

20220329_102356.jpg

Kjenner ikke til gearene som du har, men skal de peiles på tomgang? Er iallefall fort gjort å få feil nivå hvis det er oljekjøler når en peiler uten at motor er igang. Men det kjenner du sikkert til?

Martine29 skrev for 4 timer siden:

Pokker å, da får jeg bare bøye meg i krittstøvet.

Nei si ikke det...jeg fikk ikke testet det..funker sikkert bra det...

Lufting...hmmm...må sjekke...bra du nevnte det...

_Bliss_ skrev 5 minutter siden:

Kjenner ikke til gearene som du har, men skal de peiles på tomgang? Er iallefall fort gjort å få feil nivå hvis det er oljekjøler når en peiler uten at motor er igang. Men det kjenner du sikkert til?

Om jeg husker rett så skal de peiles med kald avstengt motor...

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Pokker å, da får jeg bare bøye meg i krittstøvet. Sandpapir, mottatt. Får sette ei gammel tavle i båten tenker jeg

....... Lurer bare på en ting. Har selv Kanzaki km5a, er det ikke lufting på den originale oljepeilepinne mon tro. 

Er det på min 

Martine29 skrev for 6 timer siden:

....... Lurer bare på en ting. Har selv Kanzaki km5a, er det ikke lufting på den originale oljepeilepinne mon tro. 

Var nettopp nede å sjekket...ser ut til at du har rett...ser et lite hull på siden av den Orange vrideren...og peilepinnene er hul innvendig... 

Det var faen..blir vel nødt til å kjøpe ennå en av disse dritt pinnene ...???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...