Jump to content

Peilepinne gearkasse...umulig å se oljenivå, noen kjente knep er..??

Ida Marie III

Recommended Posts

Til de prisene på Ebay hadde jeg senterboret et 8mm hull og "rett bor" inn 90 grader på pluggen

Streken på pinnen er max merke med pluggen ikke innskrudd,  før oppstart.

https://www.ebay.co.uk/itm/272697683835

Hva er rett lengde?

image.png.14adcad3c4fa8658f7d1f3b0860d0ec7.png

Her er en som kjøpte ny og lurte på hvilken pinne som hadde rett  lengde.

image.png.12c3ac85658f8fc44be9e5e3109d13e7.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 1 time siden:

Til de prisene på Ebay hadde jeg senterboret et 8mm hull og "rett bor" inn 90 grader på pluggen

Streken på pinnen er max merke med pluggen ikke innskrudd,  før oppstart.

https://www.ebay.co.uk/itm/272697683835

Jo, skulle gjerne boret opp en slik plugg, og satt pinnen i den...

Men redselen er hvordan få pinnen skikkelig fast i pluggen...og vist ikke...hva om pinnen løsner å detter ned i gearkassen...???:confused:

Godt å se at ikke alt er billigere på Ebay...

Jeg får ny fra Yanmar forhandler til ca 300 kr...skal hente nå i ettermiddag..

Men dette er noen skammelig dårlige greier, fra en fantastisk god motorprodusent... helt utrolig..

Det virker neste som plasten ikke tåler gearoljen...virker som den orange vrideren går i oppløsning på gjengene..

Jeg skal forhøre meg litt når jeg er inne oss forhandler i dag...også om der er noen bedre kvalitets utgaver som er antydet her..

Hulda skrev 38 minutter siden:

geroljesikker plast.

Tysk plast  :giggle:   :wflag:

Borg-Warner Amerikansk stål

image.png.e33f7df74d95689b916347d652d94939.png

Ida Marie III skrev 51 minutter siden:

skulle gjerne boret opp en slik plugg, og satt pinnen i den...

Bare lage lufting i pluggen, skal du sette inn pinne lodd fast et 8 mm rør og mål ut rett lengde.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev 35 minutter siden:

Milde himmel, glad jeg har en tysk kvalitetskasse. Ikke noe slikt japseræl. Tråkket jeg uti med begge beina nå?

Ja, er som å banne i kirken...:wink:

Hulda skrev 35 minutter siden:

Kvalitetskommentar fra Hulda :-) Peilepinnen på kassen min er i sort geroljesikker plast. Da funker hodelykt.

Det forklare nok hvorfor det ikke funket med hodelykt på peilepinne i blank aluminium ... i solskinn..

Roger jo skrev 9 minutter siden:

Bare lage lufting i pluggen, skal du sette inn pinne lodd fast et 8 mm rør og mål ut rett lengde.

Jo, det går nok...men for å spare 300 kr...nei...

Da er det bedre å kjøpe ny, så får jeg noe å ergre meg over om 8 - 10 år...:giggle:

Enig med deg Ida Marie. Ikke den største utgiftspost i båtholdet dette. Detta ble jo en helt grei tråd med et tilsynelatende lykkelig utfall. Ikke alle her inne som gidder å avslutte påbegynte tråder. Og særlig ikke disse nettrollene som sporadisk skal tjene seg søkkrike på taskekrabbefiske, utrolig. 

Hulda skrev 59 minutter siden:

Milde himmel, glad jeg har en tysk kvalitetskasse. Ikke noe slikt japseræl. Tråkket jeg uti med begge beina nå? Kvalitetskommentar fra Hulda :-) Peilepinnen på kassen min er i sort geroljesikker plast. Da funker hodelykt.

Mulig jeg husker feil Hulda, men har ikke du et ZF45 gear i skuta di? På vårt ZF45 gear ser peilepinnen slik ut:

image.png.19a54f67e0806404f7409a2028c73d4a.png

Martine29 skrev 43 minutter siden:

Som tidligere nevnt... Ikke stram til for meget. Det er ikke høytrykk i disse kassene

I tillegg kan det være et triks å legge på 2 tørn med gjengetape på gjengene. Gjengtape er teflon, og da setter ikke gjengene på peilepinnen seg så hardt.

Ida Marie III skrev 1 time siden:

o, skulle gjerne boret opp en slik plugg, og satt pinnen i den...

Men redselen er hvordan få pinnen skikkelig fast i pluggen...og vist ikke...hva om pinnen løsner å detter ned i gearkassen...???:confused:

Hvis du er veldig irritert på dette lar det seg alltids gjøre. Hvis du borer så dypt som mulig, rengjør med aceton, og setter fast røret med Loctite 638 (eller sterkere) for sylindrisk fastsetting, så sitter det der din tid.

Lagt til:

Ser @Roger jo kom meg i forkjøpet med forslag om å lodde. Det er selvsagt en prima løsning (så sant du ikke bruker et alu rør). Du kan jo også sette 2-3 nest med tig. Ikke noe problem å ordne dette i en normalt velutrustet garasje :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Lars H. skrev 1 time siden:

Og dere styrer! Jeg hadde ikke problemer med å se hvor høyt oljen sto på peilepinnen da jeg for noen år siden tok en sjekk. :easter:

gearolje.jpg.eaff3ca920df5be32ace7a82c35e9fd5.jpg

Gammol og ny olje.

Fysj...ser ut som tjære....:giggle:  håper ikke det er gearoljen som er så svart...

Ja, det var vel 'en eller annen ATF' ZF-fyren muligens mente. Dexeron er en ATF. Resten gjelder ikke Hulda. Og, hvis ikke oljen ligger i bunnen av båten, så er den inni kassa. 

Etter en lang sommer, syntes jeg det var mye søl nedi der. Veide en bleie før og etter oppsug. Vektdifferansen var 70 gram. Hvorav minst 69 gram anses for avsondret fra GM'en. Derfor er det greit med lys maling under motoren. Lekkasjer vises lett.

42 minutes ago, Roger jo said:

Ser ut som ZF kasser  svelger det meste av ATF olje

https://www.manualslib.com/manual/1852298/Zf-Zf-25-A.html?page=61#manual

ZF 25-85 skal ha ATF DXII eller DXIII og ZF ML 04-D spec om man skal følge boka.

Men flere andre ZF gir som 220, 280, 325 osv som typisk satt på VP 60, 70 serien og D12 SKal ha singel-grade 30 olje (40 i tropiske strøk) Og fylle tynn ATF på disse ender fort i havari..

Mvh. SAP

Som alltid, les instruksjonsboken for aktuelle produkt. Det er vel ingen som fyller ATF på gir som er beregnet for motorolje, eller omvendt, regner jeg med.

Da jeg startet i siste offshore jobben min, hadde man nettopp hatt et ras på pumpetetninger som skulle gått på 'smøreolje uten tilsetninger', og noen mente at 15W-40 av topp kvalitet ville være mye bedre. Den blemma kostet en god del. 

Martine29 skrev 4 minutter siden:

Olja til Lars har nok vært på kassa siden 1987. Ikke rart han har råd til rødvin til alle måltider på svenskekysten hver sommer... 

Dette var for 2 år siden, og da var det minst 5 år siden jeg hadde byttet gearolje, muligens hadde jeg sjekket nivået etter det. Da var i hvert fall peilepinnen helt tørr! Dermed ble det å suge ut det som var igjen og fylle på ny. Det tror jeg var på tide. Jeg fikk ut 0,75 liter og fylte på 1,1 liter. Oppgitt mengde er 1,2 liter. Det skremmende var fargen på oljen, - mørk brun. Ny olje er klar og lyserød!  Ellers fungerer kassen fra 1986 helt som den skal. Når det gjelder rødvin til maten, så blir det penger til det når den er til maten som tilberedes og spises ombord nix kro. kafe eller restaurant for oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Dette var for 2 år siden, og da var det minst 5 år siden jeg hadde byttet gearolje, muligens hadde jeg sjekket nivået etter det. Da var i hvert fall peilepinnen helt tørr! Dermed ble det å suge ut det som var igjen og fylle på ny.

Tapper du ikke ut fra bunnpluggen på gearet Lars..?

For event. spon på magneten. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...