Jump to content

Peilepinne gearkasse...umulig å se oljenivå, noen kjente knep er..??

Ida Marie III

Recommended Posts

Lars H. skrev 43 minutter siden:

Og hvor finner jeg den pluggen? Jeg ser den ihvertfall ikke beskrevet i servicemanualen.

Kommer an på hvilke gir du har  Fig 17 peile hullet  Fig  18 fritt valg.

En kan røre med en magnet etter en har tappet i karet.

image.png.2af925112630a5c592e6752a50b2bce2.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 1 time siden:

image.png.fbdee9aeb5d05c5bc64d724c9659d661.png

Au da, jeg har time hos Synsam for sjekk av briller i mai, men får vel fremskynde den timen. Jeg har jo papirutgaven av servicemanualen pluss engelsk og norsk litt enklere manual og burde funnet den skissen, pluss en til.

Men det står ikke noen steder (kanskje jeg har oversett det også) om å bruke drain pluggen ved oljeskift. Neste gang jeg er i båten skal jeg ihvertfall se om det er mulig å komme til pluggen. Det kan jo tenkes at magneten har samlet opp noe etter 36 år.

kbw20_drain.jpg.db2f86f0e8ddf7534ba7d59ca5920993.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

Neste gang jeg er i båten skal jeg ihvertfall se om det er mulig å komme til pluggen. Det kan jo tenkes at magneten har samlet opp noe etter 36 år.

Sug ut olja på gamle måten, så du slipper å få  alt i skute bunn  når du skrur ut pluggen, det er sikkert trangt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg fant heller ikke tappepluggen i manualen, men når jeg kjente etter under gearet var den der...24 nøkkel..

Da er en sikker på å få ut all dritten...

Egentlig burde en kanskje gjøre det samme på motorene sånn av og til...blir jo litt mer søl i forhold til å suge det opp...

Martine29 skrev for 11 timer siden:

Dette ble interessant. Hva med mekanisk Kanzaki km5a. Har lenge lurt på om det er filter på kassen og har fått ulike svar fra eksperter rundt om, og kanskje er det også tappe plugg? 

KM5A har tappeplugg nede på høyre side - nr 17 på bildet under. Det er ingen filter å skifte eller rengjøre.

KM5A.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Komodo skrev On 3/30/2022 at 19.26:

Du har det ja, da husket jeg riktig. Mente å ha lest det i en eller annen tråd her inne. Har du svart peilepinne på det gearet?

Feil. Pinnen er orange/rød. Måtte toppe opp med 0,3 liter i dag. Får lese bruksanvisningen, tenker jeg. For da tar kassa 2,8 liter, og ikke 2,5 liter. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...