Jump to content

VOLVO PENTA START PROBLEMER


Skøjekaptein

Recommended Posts

Hei, har en gammel volvo penta md6b, lang historie kort: har bytta alt av filter, olje, drivstoff, kjølevann, sjekke el nettet... men den starter ikke: 

Når jeg løfter kompressjonshåndtaket så turner motoren jevnt og fint med tenningen vridd om, men så snart jeg senker det så stopper det opp. 

 

hva kan dette skyldes? tar imot ALLE tips. har stått på huet lenge nå, og ingen båtmekanikere som vil komme ut og se på en så gammal motor.

 

 

Link to post

Jeg ville prøvd med et annet batteri. Samt skrudd løs og rengjort alle koplinger mellom batteri og starter, både på pluss og minussiden. Dårlig kontakt gir for lite strøm frem til starter for at den skal klare jobben sin. Om ikke dette virker ville jeg ha sjekket børster og lagre på starteren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En dieselmotor trenger to ting for å gå:

1. En blanding av dieselolje og luft

2. Temperatur høy nok til å antenne denne blandingen

 

Det enkleste å starte med er dieseltilførselen. Skru ut dysa og drei på startmotoren og se hva som kommer ut. Det skal komme en fin dusj. Kommer det ingenting vet du i hvert fall hvorfor motoren ikke starter, og kan feilsøke dieselsystemet. 

 

Temperaturen som trengs kommer av at stempelet beveger seg opp og minsker volumet i forbrenningskammeret slik at trykket stiger og temperaturen derfor øker. Dersom det ikke oppstår høyt nok trykk og dermed temperatur tenner ikke blandingen. Det kan være ulike årsaker til at trykket ikke blir høyt nok - lekke ventiler, lekke stempelringer, toppakning etc. Det kan også være at hastigheten på startmotoren er for liten til å gi høyt nok trykk.

 

 

Link to post

Skru ut dysa? Det er ikke så lurt å gjøre på en md6 bare for å se om det kommer diesel. Finnes enklere måter og sjekket det på.

Nytter ikke med noe av det der om ikke motoren går rundt vet du. Som det står den ikke gjør. 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Indy skrev 7 minutter siden:

En dieselmotor trenger to ting for å gå:

1. En blanding av dieselolje og luft

2. Temperatur høy nok til å antenne denne blandingen

 

 

Først og fremst trenger den da kompresjon (som skaper temperatur). Det får den ved å gå rundt.
Her var problemet at motor ikke vil svive. Da kan det være så mye diesel og luft det bare vil.

Link to post

Om du har en hovedbryter på startkretsen bør denne også sjekkes. Jeg har skiftet mine tre ganger på 17 år. Første gang skiftet jeg batteri, relativt unødig viste det seg da det var bryteren som forårsaket problemene. Sist gang skiftet jeg til BEP bryter, håper den holder lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@Taskeladden hei, nei får ikke turnet motoren for hånd med komressorhåndtak senket... og ventilene, jeg vet ikke helt hvor jeg starter med disse.. alle instruksjoner og bøker jeg leser sier at dette er en jobb for profesjonelle og at man ikke skal begynne å tulle med disse...?!

 

@Havelle nei, ingen "klikke lyd"

 

  • så virker som folk tror det ikke er nok kraft i batteri, levering av disse til starter? selv om batteriet har stått varmt og ladet i hele vinter, og turner motor og seildrev uten kompressjonshåndtak?
  • hvilke årsaker kan det være for at motoren står fast med kompressjonshåndtaket nede? 
  • som sagt brukte den lengre og lengre tid å på å starte i fjor, og choken måtte mer og mer opp...
  • andre symptomer: motoren gikk varm etter en times bruk eller så i fjor, selv om det kom kjølvann med eksosen.(mistenker at jeg må bytte impeller).
  • ellers når jeg har åpna opp og bytta filter og olhjer etc etc. er motoren forbausende ren og fin på innsiden... den har jo gått i snart 50 år, og jeg gkjøpte den i fjor så jævskla irriterende at den nå gav seg.

 

en ting til: mens jeg drev å monterte luftinntaket tilbake etter rens, så smalt det når den kom borti motoren og kom kraftig veldig statisk lys og lyd. jeg tenkte det var "jern ullen" i luftdemperen som hadde byggd opp spenning etter at jeg skylte og ristet den mye.. så starta ikke motoren og tenkte jeg hadde kortslutta noe, men viste seg at tenningsledningen til starteren hadde falt ut.  ingen sikringer har gått, og starteren er vel ikke øderlagt når den kan turne motoren? 

 

takk for all hjelp folkens!!! 

 

 

Link to post

Falt ut? Av kabelskoen? Da har du veldig dårlig kontakt...

 

Med ventilløfterne oppe har du null kompresjon, og det skal lite til for å snurre motoren rundt. Men straks du slipper dem nedpå igjen er det mye tyngre å dreie motoren rundt. 

 

Om du har tilgang til et par startkabler ville jeg ha prøvd disse. Pluss fra batteri til den store terminalen på starter, minus fra batteri til motorblokk. Går den lettere da har du dårlig kontakt et sted. 

 

Ellers så kan du med fordel bruke ventilløfterne ved start, kjør i gang med åpne ventiler og slå den over når motoren har fått litt fart på seg. Da starter den kanskje. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du skriver choken måtte mer og mer opp, dieselmotorer har ikke choke, så lurer på hva du mener med det. Er det kaldstarten du tenker på? 

Filtere får ikke så mye statisk elektrisitet at det gnistrer og spraker, så du har nok kortsluttet noe, og det er ikke bra. Om motor gikk fint rundt før det, så er det nok noe derfra. Hva skylte du luftfilteret i når du gjorde det rent? Det skal renses med diesel, blåses tørt og settes inn med tynn olje. 
En fin hovedregel er at batterier kobles fra når det jobbes med motor, uansett hvor triviell jobb det er. Da slipper man slikt. 

Ang kjøleproblemene dine så er det nok tett i noen kjølekanaler etter lang tid, det kan fint komme vann ut eksosen selv om kjølingen er tett. Det går kort fortalt en vannkanal forbi hele motorblokken så er der for å kjøle eksoslangen din når motoren går frem til termostaten åpner.  Kjølesystemet bør nok stakes opp/renses med systemrens el-lign. Det aller beste for å få det skikkelig rent er å demontere eksosmanifoil. Har du byttet termostat og den har rett åpningstemperatur? Termostaten har ett lite hull i seg, det skal stå oppover. 

Hvor i landet holder du til? 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

@taskeladden , hei igjen, nei motoren gikk ikke før det "smalt".  renset luft filter i diesel og tørket det ut og satt det på plass. så tror det var da jeg re-monterte dette at jeg har dyttet ut den start kabelen og så smalt det. vet ikke om noe er kortsluttet. vet fint lite om elektronikk. har fått låne et multimeter og skal ned på torsdag og sjekke spenningen på batteri og se om jeg kan lese av noen av de andre koblingspunktene. Med choke mener jeg stopp hendelen.  I brukerhåndboken står det at det er en automatisk kaldstart.. men den sier ikke hvor den er.  Uansett, motoren sluttet å starte før jeg begynte å jobbe på den, tok lengre og lengre tid før den fikk antenning inne i komressjonskammeret tror jeg, husker jeg hadde sde samme på¨min eldgamle bil. termostatlampen lyser OK. Jeg holder til i Oslo, på kongen marina:)

 

@havelle sikringene ser fine ut, alle lamper lyser som de gjorde før, utover det har jeg ikke kometanse, men skal ned på torsdag med et multimeter og se om jeg kan lære noe. 

 

kan hende eksos/kjølevann tetthet. 

 

kjøpte også en brukt utenombords i fjor  til back up, og får ikke start på den heller, og han som solgte den til meg nekter å svare meg. så her er det morro for alle penga:D

Link to post

Først av alt skal du ha skryt for å ikke være redd for å prøve, og pågangsmot og positivitet kommer du langt med når du skrur gammel motor!
MEN, bruker du stopp hendelen som chocke og termostatlampen lyser, så er du desverre helt på ville veier. 

Det er en enkel motor du har der, nesten enkleste sort, men om du er så uerfaren så det virker som så tror jeg det er best du får med deg noen som kan det til å vise deg det groveste. Ingenting galt i å ikke vite, vi har alle vært nybegynnere en gang!

Du har interresse og pågangsmot, så jeg tror du lærer  fort det du trenger å vite om du har noen der som kan forklare deg og vise deg det du trenger å vite, men å forklare det til deg over internet tror jeg desverre er håpløst med tanke på hva du tror helt basic ting heter,  eller hvilken funksjon det har. En chocke hører hjemme på bensinmotorer. Stopp-hendel bruker man til å stoppe motor med. Termostatlampe har jeg aldri hørt om. 

Skulle gjerne ha hjulpet deg med motoren og lært deg det du trenger å vite, men jeg er på motsatt side av landet. Og prøve forklare det over internet tror jeg blir både komplisert og frustrerende for begge parter.  

Prøv å spør på "hjelp ønskes" her på forumet om noen kan gi deg en liten innføring. Det er en fin motor å lære på du har der, og når du først skjønner hva og hvordan ting henger sammen så sitter det og du kan videreføre det til andre motorer senere :)

Dette får du til!

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Kommer fra to bransjer, de hadde en regel felles... og det er ingen uviktig regel:

 

"Vær minimum to mann/kvinne om en avgjørelse som kan få materielle, miljø eller menneskelige konsekvenser"

 

Det er faktisk ikke flaut men smart å spørre kompisen om hjelp når en skal gjøre noe viktig eller sitter fast...

 

Er du en alfa-hann så IKKE spør de som prater deg etter munnen, men spør de som har baller til å si deg imot når det er nødvendig...

 

Du har fått et godt råd av @index bruk det :thumbsup:

 

Link to post

har spurt alle fra gutta på båtbutikken, til min seilskole lærer, til onkler til kompis til alle båtmotorbutikker i området og i hvertfall fire båtforum, ikke redd for å spørre:) men lærer av å gjøre, oppdaterer etter de har vært her i morra. så får vi se. 

mvh

Link to post

update: Da er motoren i gang: 

i tilfellet noen kommer til denne tråden med samme problem:

 

1. det viste seg at ett av de to batteriene hadde en ødelagt celle. Batteriet viste 12.1 V med spenningsmåleren, men jeg var ikke klar over at man også måtte teste når man forsøkte å starte, og da viste det seg at "output" - volt ut ved oppstart, var langt fra nok. Så dette er byttet ut.

 

2. en av de gamle festene mellom drivstoffslange og grovfilter var ikke 100% tett. Dette hadde jeg allerede lagt merke til, så denne måtte byttes ut. NB: det var litt vanskelig fordi denne bittelille delen var utgått fra Volvo, men TESS butikken på Alnabru var super behjelpelige og vi fant en løsning.

 

Uansett, all good nå. Og jeg er veldig glad for at jeg skrudde selv så mye jeg kunne. Har lært masse, ikke ødelagt noe, og har nå en motor jeg kjenner ganske godt med nye filter over hele linja, ny olje og andre små justeringer.

 

klar for sesongen!:D takk til alle for svar på denne tråden.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...