Jump to content

Perkins 63544 låsemutter UNF og skive


Goddis77

Recommended Posts

Skal ha på igjen turbo til motoren etter at jeg har hatt ting fra hverandre i vinter. Finner nå ikke den ene skiven igjen og må ha ny.

Ser at det er en tykk type dette her og ikke de vanlige tynne. Stakk innom Tools i Bergen for å høre om de selger noe i tommer lengre, og de har kuttet ut alt slike ting.

 

Noen som vet om skiven her må være av tykk type på turboen? Er det bare å bruke neo her, eller er det noe krefter eller noe i sving som tilsvarer at det er brukt noe tykkere her?

Vet ikke om jeg bør gjenbruke låsemutrene eller se om jeg klarer å skaffe nye i NNF tommer noe sted..

IMG_2181.jpg

Link to post

Du forteller ikke hvilken motor det, hvilken dimensjon det er på gjengene eller hvor tykk skiven du har er. Da er det ikke så lett å hjelpe deg...

 

Generelt så er det sannsynlig at dersom ingeniørene hos Perkins har valgt å bruke en ca 5 ganger så dyr skive, så er det en teknisk grunn til å bruke en "Heavy Washer"  trolig DIN 7349. En mer standard er DIN 125.

Kortversjonen er : en M10 DIN 125 skive er 2mm tykk, DIN 7349 skiven er 4mm.

 

For enkelte UNF dimensjoner finnes det metriske dimensjoner som er tilstrekkelig nær.

 

Du kan lese mer detaljer i lenkene under.

 

http://www.woodstockindustrial.com/wam.html

https://www.fasteners.eu/standards/DIN/7349/

Link to post

Om du velger å bruke M12 skiver så blir de jo litt romslige på 7/16", men om du limer to sammen med en dråpe egnet Loctite eller tilsvarende så holder de seg på plass til du har fått dratt til...

 

...DIN7349 kan kjøpes hos jernvare i Norge eller på feks ali til små kroner også i AISI316 og 304

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...