Jump to content

SidePower ST55S lekker olje ved propell

Bellil

Recommended Posts

Her om dagen svingte jeg innom for å se at alt sto bra til med teltet over båten og ellers lett inspeksjon. Oppdaget at det så fuktig ut i bunn av baugpropelltunnelen og tenkte at det var vann, men det var det ikke :nonod:

Jeg har aldri vært borti at det har lekket noe olje fra denne tidligere og spør derfor om det er noen kjente feil som jeg bør starte å se på? Har foreløpig ikke gjort noe annet enn å irritere meg.

Båten er fra 2005 så hele dette arangementet er nok like gammelt og det meste som har vært gjort er nok å skifte olje en gang eller to på den tiden. Kan ikke huske at jeg har gjort det siden jeg kjøpet i 2016.

Noen som har en ide om hvor jeg skal begynne? Kanskje også en sprengskisse av hvordan dette ser ut.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Hvis du googler litt, finner du reservedeler hos Sleipner. Komplett girhus til SE 60 koster rundt kr. 5800. Trolig det som vil være nærmest det du har i dag. Et tredje alternativ er å fortsette å kjøre inntil oljen i beholderen begynner å tappe seg ned når båten ligger i vannet. Kan være at du får noen år ekstra. Sleipner sluttet å levere girhus med oljebeholder for en del år tilbake. Nå fås kun 'evighetssmurte' girhus. Sikkert like bra. Gi Sleipner en ring, der får du sikker info.

Jeg har SP 55 Si thrustere.

Baugthruster hadde litt slakk i utgående aksel/propellaksel.

Plukket denne fra hverandre og kjøpte nye kulelager fra Vestfold skips og industriservice, det ene lageret var et helt standard skf lager, det andre var litt mer spesielt,men ikke no problem og skaffe. 

Lagrene kom på ca 500,-

Byttet også simring/akseltetning når jeg var igang, denne kjøpte jeg på Mits hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, kostet ca 80,-

Både lagre og simring kan helt sikkert skaffes av Tools og andre lignende sjapper.

Husk og få simring med rustfri fjær.

Hei.

Beklager at jeg ikke har fulgt opp. Kan ikke se at jeg fikk noe svar så da døde det litt ut.

Komodo skrev On 30.3.2022 at 10.00:

ST55S har jeg ikke hørt om. Det er ikke snakk om en SP55?

Uansett, hvis gearhuset lekker olje er nok det letteste og sikreste å bytte hele gearhuset. Det er ikke helt rett fram å overhale disse.

Du har selvfølgelig helt rett.

Hulda skrev On 30.3.2022 at 9.44:

Det er vel bare å plukke fra hverandre systemet og bytte lagre og tetningsringer. Om det er tilgang på reservedeler er vel usikkert. Sleipner er ikke helt på topp der. Uansett er det sikker benyttet standard industriprodukter. Sikkert enkle greier.

Har skudd av propellen og ser nå hvor det lekker og det er nok pakningen. Planen var å ta den ut til fredag, dette er flyttet til onsdag og nå med den værmeldingen så ivrer jeg ikke så mye for å det heller så skal prøve å fø den utsatt til etter påsken.

Hulda skrev On 30.3.2022 at 10.23:

Hvis du googler litt, finner du reservedeler hos Sleipner. Komplett girhus til SE 60 koster rundt kr. 5800. Trolig det som vil være nærmest det du har i dag. Et tredje alternativ er å fortsette å kjøre inntil oljen i beholderen begynner å tappe seg ned når båten ligger i vannet. Kan være at du får noen år ekstra. Sleipner sluttet å levere girhus med oljebeholder for en del år tilbake. Nå fås kun 'evighetssmurte' girhus. Sikkert like bra. Gi Sleipner en ring, der får du sikker info.

På meg virker det som at det er bare litt svetting og at jeg går for det tredje alternativet og følge med på tanken. I år har jeg hatt byttet to turboer og to dynamoer. Det håper jeg er nok av de dyrere vedlikeholdstingene for i år.

Hulda skrev On 30.3.2022 at 12.50:

Regnet med at det var noe slikt. For 5000 kroner kan jeg mekke fire timer. Kanskje åtte timer. 

Du kjører forbi den rett etter bommen inn til Sonskilen :-)

D5L

Hulda skrev On 3/30/2022 at 9.44:

Det er vel bare å plukke fra hverandre systemet og bytte lagre og tetningsringer. Om det er tilgang på reservedeler er vel usikkert. Du skriver ikke hvilket fabrikat/modell dette er. Derfor er idéen om sprengskisse litt på utsiden.

Bellil skrev 15 minutter siden:

Du kjører forbi den rett etter bommen inn til Sonskilen :-)

Ta det ikke bokstavelig :-)

Når oljebeholderen ligger noen decimeter over vannlinjen, blir trykket i giret et status quo. Mer eller mindre. Gi blaffen og hold øye med oljebeholderen, enig i det.

@Bellil Jeg har samme truster, også fra 2005. 

Har du registert at oljenivået i beholderen har minket? Hvis ikke vil jeg foreslå en aktiv ikke-handling. Dvs å ikke gjøre noe med det. Men det du bør gjøre er å drenere brukt olje fra girhuset.

Prosedyren jeg bruker er å åpne lokket på oljeneholderen og se til at det er nok olje der. Deretter skru ut tappepluggen under girhuset (5 mm umbrako om jeg ikke husker feil). Ha noe under som samler opp olje og la det renne ut en dl eller to. Da får du fersk olje fra beholderen inn i girhuset. Skru inn tappepluggen igjen og etterfyll oljebeholderen.

Jeg fyller oljebeholderen opp til et merke slik at jeg enkelt kan se om det har minket neste gang jeg sjekker oljenivået. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Komodo skrev for 10 timer siden:

Tippet det ja. Ikke umulig at jeg har et par slike gearhus liggende.

Hæ?

Brigg skrev for 1 time siden:

@Bellil Jeg har samme truster, også fra 2005. 

Har du registert at oljenivået i beholderen har minket? Hvis ikke vil jeg foreslå en aktiv ikke-handling. Dvs å ikke gjøre noe med det. Men det du bør gjøre er å drenere brukt olje fra girhuset.

Prosedyren jeg bruker er å åpne lokket på oljeneholderen og se til at det er nok olje der. Deretter skru ut tappepluggen under girhuset (5 mm umbrako om jeg ikke husker feil). Ha noe under som samler opp olje og la det renne ut en dl eller to. Da får du fersk olje fra beholderen inn i girhuset. Skru inn tappepluggen igjen og etterfyll oljebeholderen.

Jeg fyller oljebeholderen opp til et merke slik at jeg enkelt kan se om det har minket neste gang jeg sjekker oljenivået. 

Dette høres lurt ut. Det er mye olje i beholderen så kanskje jeg suger ut dette først, heller oppi ny olje og deretter tapper ut til jeg ser jeg får ny olje ut.

Hvilken type olje bruker du?

D5L

Trusteren skal ha gearolje EP90 iflg klitremerke på oljebeholderen min. Jeg tror jeg kjøpte på Biltema, det går så lite at det er mange år siden. 

Det er ingen sirkulasjon av olje mellom girhus og oljebeholder. Oljen i beholderen er som ny, og det er ingen grunn til å suge ut denne først. Poenget er å drenere så mye at du bytter ut brukt olje i girhuset med ubrukt olje fra beholderen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Oljen skal være EP90. Det er en hypoidolje. Kunne ikke se at det renner noe, kjørte forbi for en times tid siden. Gi blaffen og etterfyll i beholderen om det har minket noe. Hos meg er det kliss umulig å komme til tappepluggen, kjører heller til det ryker. Tror propellen min ble installert i 2002, eller et år eller to senere. 

• 2 uker senere...

Ja, det er jo ikke farlig. Det verste som kan skje er vel at gearet skjærer seg, men for at du skal få vann inn i båten må jo akseltetningen på inngående aksel ryke, og det er vel ikke veldig vanlig. Skjærer gearet seg, så er det jo en splint på de motorene som ryker, så da tar du ikke livet av motoren heller. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...