Jump to content

"Cruise turtall" Mercruiser qsd4.2 320


Kapt.Etterpåklok

Recommended Posts

Hei, har en Mercruiser qsd4.2 320ES med Bravo 3X som er montert i en 32 fots cabincruiser. Båten er ganske tung (5 tonn) 

Jeg får maks turtall på 3800 og da oppnår jeg 28 knop.

Ønsker å være snill med motoren for å øke levetid.

Jeg bruker derfor 3250 rpm som cruise turtall og da ligger jeg i 22 knop. Planterskel er ca 18.

Er usikker på om jeg kan øke cruise turtallet med god samvittighet eller om dette ikke er anbefalt. Det står vel maks rpm minus 10% i boka dvs 3420, men er dette å tøye strikken for denne motoren?

Drevet har det vel best når båten ligger godt i plan med minst motstand. 

 

Kunne vært fint å høre hva Mercruiser folket bruker som "cruise turtall" på denne motoren.

 

Link to post
Share on other sites

Hadde 2 stk Mercruiser 250D-tronic tidligere, ikke like motorer men samme forhold, 3800omd på max og maks anbefalt kontinuerlig drift, 3400omd. 

Jeg tenker vel når produsent oppgir 3400omd som godkjent for kontinuerlig drift, så er det nettopp det.

Selv lå jeg mye på 3100-3200omd, fordi dette var "økonomifart" for mine motorer/båt.

Hvis du ser på hk kurver og forbrukskurver for din motor, kan du finne ut hvor du bør ligge.

Ut fra husk, mener jeg mine tidligere motorer på 250hk, allerede ved 3300-3400 ytet 240-245hk.

Link to post
Share on other sites

Det er det båten og propellen som bestemmer hvor mange hk man drar ut av motoren ved ulikt turtall.

Under akselerasjon må man ha tilgang til flere hk enn propellen krever (kraftoverskudd). Når du ikke har overskudd av krefter lengre, har båten sin max hastighet. 28knop max er ikke mer enn det bør være, så pass på vekta og hva du drar ombord. Det optimale kan variere etter hvordan du laster også.

 

Går man på 'øknonomifart' er det fordi man bruker minst l/nm. Det er hvor man da bruker minst diesel pr utseilt distanse.

For planende fartøyer er dette rett over planefart (hvis motorer klarer å oppnå denne hastigheten).

22 knop/3250rpm høres veldig optimalt ut, ikke sikkert 2xknop/3400rpm er så veldig forskjellig, bortsett fra at det bråker mer. Motorens forbrenningseffektivitet ved ulikt turtall har en del i si i dette området.

Har du instrumenter som gir l/nm, er det bare å prøve seg frem. Hva man føler seg vel med, har også litt å si.

 

Man vil alltid ta ut mer effekt av motoren ved økende hastigheter, men økningen i effekt kan være mindre enn økningen i hastighet i noen områder. Om rpm ved økonomifart stemmer med max dreiemoment (hvor man ofte har max effektiv forbrenning), har man et ganske så optimalt oppsett.

Motoren har godt av å bli brukt. Instruksjonsboka har to begrep: Max effekt (hk ved rpm), og MCR (Max continous rating) som er maks kontinuerlig effektuttak. (Ofte 90% av Max turtall/ max effekt på dieselmotorer, lavere på bensinmotorer).

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende informasjon.  Jeg skal regne på l/nm for å se på dette. Det er mulig at jeg burde teste ut andre propeller. Båten går lett opp i plan med dagens oppsett og den vekta jeg normalt opererer i og det er også viktig for belastning av drev og motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...