Jump to content

Noen med greie på elektroniske komponenter?

Lucky Strike

Recommended Posts

Fant en utbrent liten del i landstrømsladeren. Laderen fungerer fremdeles. Lurer på hva det er for en komponent som satt der, en temperaturvakt/sikring av noe slag? Størrelsen er som et drops, litt flatt og rund. Er spolene noen type av transformatorspoler? Sjelden at ting kan repareres nå til dags, men båtfolk er optimister og det finnes mye kunnskap på forum. Litt nysgjerrig også.

20220330_161702[1].jpg

Redigert av Lucky Strike (see edit history)
shipahoy skrev for 3 timer siden:

Det høres sannsynlig ut. Det er slik varistorer skal beskytte mot.

Hvis det er en beskyttelsesfunksjon, så har den virket, som du sier. Men det burde dermed i en ideell verden være mulig å få byttet varistor. Ellers er laderen egentlig ødelagt uansett. Tror vel det er svært få som driver med reparasjon av elektronikk i dag.

Prøver å lese litt om varistorer siden det kan se ut som om dette kan fikses. Supert med kunnskapsforum!:thumbsup:. Det kan vel virke som om en varistor uansett ikke kan motstå de spenninger som kan oppstå i lynnedslag. Så da kan man vel bare velge en som passer 250V anlegg, slik som Bårdp foreslår.

Tanken med bruk av varistor er at den skal virke som en crowbarsikring. Når en overspenning kommer skal den kortslutte og løse ut forankoblet sikring. Mindre kortvarige spenningspiker kan også til en viss grad undertrykkes uten at varistoren ødelegges og sikringen løser ut.

Kunne vel sikkert vært OK å bytte hele kortet. Men det er vel lettere sagt enn gjort. Laderen er over 20 år gammel, så reservedeler er nok ikke særlig lett tilgjengelig. Og igjen, så å si ingen driver lenger med reparasjon av elektronikk. (Derfor er jeg også veldig glad for å få DIY tips her). Jeg skal sjekke nærmere hvor skadet spolen er, laderen virker. Kanskje finner jeg et delenummer på en av spolene. Jeg tror kortet stort sett har sotmerker. Ledningen er lett å få byttet. 

Dette er en 80A lader, kanskje moden for utskifting, men det koster litt for ny med den ytelsen. 

Redigert av Lucky Strike (see edit history)

Det er ikke trafoer som er på kortet kun to spoler. Det er et såkalt AC inngangsfilter. Skal hindre at for mye lavharmonisk støy fra likeretteren går tilbake på nettet samt forsinke eventuelle spenningstopper fra nettet fra å nå likeretteren før varistoren får reagert. Vask det rent og lodd inn en ny varistor så blir det nokk bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...