ttyridal Startet 30.Mars.2022 Del på Facebook Startet 30.Mars.2022 (redigert) Hei båtfolk! På jakt etter ny båt var vi og så på en 20-år gammel Gobbi 375. Ved mer eller mindre en tilfeldighet kom jeg til å støtte meg litt mot vinduet som var overraskende mykt. Etter litt søk har jeg forstått at bruk av f.eks lexan som vindu ikke er unormalt (men har bare vært borti glassruter tidligere 🤷), men skal det være mykt? Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men det var mye mer enn "ah dette er plastikk". hele ruten "sank" inn, flere cm (opplevdes det som). Redigert 30.Mars.2022 av ttyridal trykkfeil en->enn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.Mars.2022 Del på Facebook Svart 31.Mars.2022 Polycarbonate (Lexan) er "mykt", men sterkt som f. Jagerfly bruker dette i cockpit glasset. Det tåler at båten får bølger på vindskjermen, nja ikke at du dundrer gjennom bølger, men tåler MYE. Det er ikke så blankt som akryl, og kan ikke pusses/poleres til å bli så blankt. Dette er vanskeligere å forme til buede glass og koster mye. Acryl er stivt og er vanlig til bruk i luker og ruter. Dette er sprøtt og blir sprøere av UV slik at det sprekker når det blir stor belastning. Etter noen år ser man at dette får krakkeleringer i materialet. Og om du da får belastning sprekker det veldig mye lettere. Bør egentlig skiftes om man skal beholde sikkerheten. Dette er/blir blankt ved polering. Jeg hadde acryl i vindskjerm, bølge knakk skiten. Nå er det i polycarbonat. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2022 Mmm.. Ja, lest meg opp på forskjellene i 'seighet' mellom acryl og polycarbonate. Kanskje jeg bare bekymrer meg for mye. Tror en bølge hadde bøyd dette vinduet såpass mye at det hadde falt ut av rammen. Det var som sagt ganske mye bevegelse med begrenset kraft Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.