Jump to content

Suzuki DF140, valg av propell.

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kjøpt brukt undervannshus fra USA til min DF140 og fikk testet det ordentlig for en ukes tid siden. Det viser seg at det må ha en annen utveksling enn det som satt der fra før av. Før jeg byttet, ga en firebladers Solas aluminiumspropell 3413-138-19 13 3/4x19 firebladers propell meg rundt 30 knop med 6000 RPM på WOT. Nå er den på 27 knop på 6500, som ikke var helt full gass, men jeg syns den gikk for høyt i turtallet til å dra videre. 2/3 fart gir nå rundt 17 knop,mens det før var 20-21. Med de bensinprisene vi kan få framover er ikke det lystelige utsikter...

Spørsmålet er om det er nok å gå opp til 21" pitch istedenfor 19" på samme propellen. Den fins ikke med høyere pitch enn 21". Jeg er godt fornøyd med propellen, siden den gir god aksellerasjon og svingegenskaper, men det blir litt dumt å kjøpe ny propell til drøyt 2000 kroner hvis det fremdeles gir altfor høyt turtall. I tillegg hadde det vært interessant å teste en stålpropell med passende pitch. Jeg kjører noe i uryddig farvann i hummerfisket, men akkurat da kunne jeg jo brukt alupropellen, det er jo bare snakk om noen uker.

Derfor ville det vært flott hvis noen kunne låne/leie meg en propell som kunne passe før jeg kjøper noe. Jeg tror ikke det er returrett å propeller uansett om man bare har kjørt en kort tur med dem...

De fleste butikker/verksteder har noen propeller som kan testes, men hvis du har en propell du syns er god, så er det bare og sende den til andvik så gjør han den enda bedre for noen kroner. Billigere å optimalisere en allerede god propell, enn å kjøpe enda fler i jakta på den perfekte 

• 2 uker senere...

Jeg ringte ham. Det var ikke noe som lønte seg å gjøre med alupropeller. I tillegg ville det bli umulig å øke den nok. Han skulle høre med denne Giska, men jeg var i utgangspunktet ute etter en firebladers stålpropell til den prisen som var aktuell da, så jeg hørte ikke noe.

Men jeg har hengt på Finn siden da, og nå er det på vei en Solas 13x23 trebladers stålpropell som er helt uten skader, ser nesten ut som ny og som jeg fikk en helt grei pris på (godt under halv pris av nypris). At det er stål, ikke alu, burde veie opp for at den er tre og ikke fire blader. Og fire tommer mer i pitch burde holde til å få ned turtallet 600-800 omdreininger, så da satser jeg på at jeg har det jeg trenger. Det bør iallfall være mye nærmere.

Redigert av Mastiff (see edit history)

blir interessant å høre resultatet.    Men er det ikke litt lite diameter - innbilte meg Suzuki sine ligger opp mot 14" til 140-hesteren? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den står som et alternativ til DF140 på nettsiden. Den aluminiumspropellen jeg har brukt, er en 13 3/4. En stål er jo en god del mer cuppet. Men man vet jo aldri, godt muilg at jeg har feilberegnet totalt. I så fall havner denne ut på Finn igjen. Uansett burde det ikke være så vanskelig å selge en helt grei stålpropell til 2500, så jeg ikke taper noe på den.

Det ble helt på trynet, ja. Jeg tenkte aldri på å se på noe annet enn pitchen og at den passet på akslingen, men det hadde tydeligvis ganske mye å si at den var 3/4 tomme mindre. Så det blir rett ut på Finn igjen. Fordømt irriterende, alltid er det noe...

.. og med lavere giring og mindre fart på propellen så må det mer diameter/areal til for å få nok grep i vannet har jeg skjønt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Jepp. Så nå jakter jeg videre. Ser ut til at DF90 noen år før min hadde 2.08-utveksling, mens min originalt hadde 2.59. Så da er det nok fra en sånn.

Eldre DF140 har 2,38:1 utveksling, nyere har 2,59:1. Med 2.59:1 går propellen ca 9% saktere, du vil da trenge en propell med 2" mer stigning (som gir ca 10% større fart). Vil anbefale at du holde deg til en 14" propell. 

Suzuki sine 14" stålpropeller finnes helt opp til 26" stigning med 1" trinn så det er mulig å finne en godt egnet propell. Har ingen erfaring med 4 bladede propeller så jeg vet ikke hvor mye du må opp i stigning for å kompensere for at Suzuki SS propellene er 3 bladede. 

Takk, @abbor! Jeg fant en side som omtalte dem som 2.08, men 10 % endring virker nokså riktig ut fra det jeg så på firebladeren. Jeg har funnet en 14x22 som jeg skal prøve, den burde være ganske riktig med en ekstra tomme for å gå fra fire til 3 blader, samtidig som det gir litt mindre virkning når jeg går fra alu til stål. Jeg får den i løpet av uka. Følg med i neste episode av "Propellforviklingar". :giggle:

@glalaks (Strøk det jeg skrev først, jeg misforsto...) Det må være veldig forskjell på den båten og min, for firebladers 13,75x19 ble flere tommer for liten pitch for meg. Men dette var undervannshuset fra en DF115 2002-modell, ikke en DF140, med 2:08-utveksling. Jeg får se hva som skjer når jeg får andre forsøk på stålpropell, forhåpentligvis i morgen.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Neste forsøk på stålpropell, 14x22 ble litt for voldsomt, tydeligvis. WOT var 5000 omdreininger og 23-24 knop, 2/3 fart var 4500 og 20 knop. Jeg syntes det var ganske mye forskjell fra alupropellen, det kan være propelltypen, det var en Turbo av den typen Winrace selger. Den virket forholdsvis tung å løfte også, syntes jeg.

Jeg dobbeltsjekket den gamle (13,75x19 firebladers) i dag med flatt hav, og det var noe lavere turtall enn tidligere, jeg må ha klart å "spinne litt" da jeg tok den første testen. WOT var på 5900 og 25 knop, og 2/3 fart på 20 knop og 5000. Begynner å lure på om firebladers 13,75x21 da faktisk kan funke.

Mastiff skrev On 31.3.2022 at 9.21:

Før jeg byttet, ga en firebladers Solas aluminiumspropell 3413-138-19 13 3/4x19 firebladers propell meg rundt 30 knop med 6000 RPM på WOT

hmm, rart du har mistet 5 knop , men bare 100 rpm..   for meg kan det indikere at 19" fortsatt er rett pitch men at du forsatt har mer slipp enn tidligere..   merkelig.. :confused:

Redigert av ivar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...