Jump to content

Suzuki DF140, valg av propell.

Mastiff

Recommended Posts

Vel, før jeg byttet til undervannshus med lavere utveksling gikk den jo rundt 30 knop, og jeg tror det var rundt 23-24 på 2/3 gass. Det var med firebladeren. Jeg har heisen helt nede og tilten helt rett, så jeg skjønner ikke hvordan det skal være mer slipp. Samtidig tror jeg at 22-toms stålpropellen er laget på en måte som ikke funker helt med båten og motoren.

Redigert av Mastiff (see edit history)

turbo propellen er nok bedre egnet for høyere fart og å gå høyere i vannet for å komme til sin rett mistenker jeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er jeg litt usikker på, jeg syntes den begynte å spinne fort når jeg hevet motorheisen. Men det kan jo være at båten min er for tung, det er jo en 24 fots aluminiumsbåt med en del ekstra kilo til teinerenne, tømmekasse/skap og andre tunge greier.

sik jeg ser det for meg her så er det som trengs mye diameter / bladareal , og ikke fancy greier som cupping, rake og heising

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det tviler jeg absolutt ikke på, men det blir bare for dyrt. Rundt 2000-3000 er det jeg kan forsvare overfor finansministeren etter å ha brukt så pass på undervannshus og motorheis... :blush: En original Suzuki kostet omtrent det dobbelt så mye da jeg sjekket hos den lokale pusheren. Og så måtte jeg jo i tillegg få lånt en av hver for å finne ut hva som passet, og de hadde ikke for utlån.

Tror du gjør rett i og gå for samme propell med økt pitch, 4blader er nok best til ditt bruk med forskjellige vekter og last. Derimot motor heis til den bruken og fart. Er vel bare og finne høyden en gang og montere motor der. Og selge heiser til fordel for flere propeller ?? 

ps: ikke rart det blir økte priser på sjømat, bøndene driver vel på med samme greia med joystick og gps styring??
Leketøy og hobby må man ha??

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Jeg håper det. Jeg var jo kjempefornøyd med den gamle, firebladers passer perfekt til mitt bruk. Og grunnen til heisen er at hekken på båten er sånn utformet at det egentlig burde vært mer enn XL-stamme på den. For den har en ganske skarp V-bunn, så motoren må langt ned, og samtidig vil jeg ha motoren høyt så den kommer ordentlig ut av vannet. Jeg er blitt så inn i helsike lei av å måtte spyle og skrape motoren for groe med jevne mellomrom, båten ligger jo ute hele året.

Om du tenker 4 blads propell tror jeg det er viktig at du velger en med tilstrekkelig diameter, maks 14" som er original Suzuki.Kjøpte en Nemesis 12,7x19 for å prøve på min Suzuki df100 på en nokså tung Mørebas 17 foter. Opplevde at jeg mistet mye moment pga den lille diameteren, men 4 blads ga en fin aks og veldig rolig gange på båten. Lurer på om ikke Turning point har noen 4 blads som er beregnet for Suzuki motorer. kjører i dag med Ballistic 13 1/8x21" som fungerer bra. Har også liggende en 13 1/2x24xl men denne ble for tung for Mørebasen. Ellers har jeg original Suzuki alu i 19" og 21" liggende disse er også gode allroundpropellere som klarer å utnytte utvekslinga til Suzuki. Bor i Tromsø så blir vel litt lang avstand for å prøve:)

@ballistic Det blir en liten tur det, ja... Fins Rogers og Hawk Club fremdeles? Jeg hadde noen måneder på Rogers i min forrige karriere som proff DJ på 80-talet! :giggle: Jeg husker at jeg "strippet" en fuktig nyttårsaften, til bokser og finskjorte. Det var litt mindre bulk i lavere del av skjorta da...

Jeg har bestilt denne, siden jeg var så fornøyd med den med 19-toms stigning:

https://boatparts.no/bpp-3413-138-21-amita-4-propell-for-for-suzuki-yamaha-nissan-tohatsu-60-140-hk.html

Så håper jeg det løser propellproblemene mine. Jeg har allerede solgt den ene av de to stålpropellene jeg kjøpte for å teste (den som var for tung), jeg håper jeg får solgt den med mindre diameter også.

• 1 måned senere...
abbor skrev On 26.4.2022 at 10.35:

Jeg tror en orginal Suzuki stålpropell med 14" diameter hadde fungert bra, enten med 21 eller 22" pitch, mest sannsynlig 21".

Jeg er redd jeg må bite i den sure finansministeren og gå noen lapper opp, ja... :worry: Det er vel en stygg fare for at det kan koste meg en ny sofa til stua... Jeg har nå testet den firebladers Solasen i noen uker med 21" stigning, og resultatene er bare så snåle at jeg ikke forstår noen ting! Jeg kom opp i rundt 25 knop på 5800 RPM (rundt fem mindre enn da jeg hadde standard undervannshus og 19" stigning. Det kunne jeg nok levd med, særlig siden det var liten forskjell når jeg kjørte drøyt halv gass, da ble det 5000 omdreininger og 21 knop, altså bare fire knop mindre. Men det var med meg alene i båten.

I dag kjørte vi for første gang med den propellen med fire stykker i båten, og med full gass kom jeg aldri over 17 knop! Jeg glemte å fotografere turtelleren, så jeg er usikker på hva den var opp i (klysterhjerne), men jeg tror den var på noe over 5000 på full gass. Hva i helsike kan det være som foregår her? Det at motoren er flyttet 14 cm bakover med motorheisen kan vel ikke gjøre at båten går tregere? Jeg prøvde å justere opp og ned på heisen og tilte, men det hadde veldig lite betydning. Jeg syntes også at den gikk høyere med baugen enn jeg er vant til med fire om bord som er plassert på samme måten (to ganske nøyaktig på midten og to midt mellom midten og hekken).

@abbor Hvor bør jeg i så fall satse på å få en Suzuki-propell fra for å unngå å tirre nevnte finansminister mer enn nødvendig?

Mastiff skrev 53 minutter siden:

Hva i helsike kan det være som foregår her?

Du tar ikke den store endringen i utveksling alvorlig.

Få en venn til å sveive motoren nøyaktig 10 omdr samtidig som en teller omdr på propellen. Dette gir deg fakta. Fakta kan brukes til å konkludere.

Takk for forslaget, men akkurat utvekslingen er det ingen tvil om. Abbor (som er spesialist på disse motorene, også ansett som en av de store gutta på The Hull Truth), skrev:

Sitat

Eldre DF140 har 2,38:1 utveksling, nyere har 2,59:1. Med 2.59:1 går propellen ca 9% saktere, du vil da trenge en propell med 2" mer stigning (som gir ca 10% større fart).

.. og med mer saktegående propell så trengs mer diameter / areal for å ikke få for mye slipp 

Mastiff skrev for 11 timer siden:

Det at motoren er flyttet 14 cm bakover med motorheisen kan vel ikke gjøre at båten går tregere? Jeg prøvde å justere opp og ned på heisen og tilte, men det hadde veldig lite betydning. Jeg syntes også at den gikk høyere med baugen enn jeg er vant til med fire om bord som er plassert på samme måten

det at du har flytta ca 190 kg 14 cm bakover påvirker nok vektfordelingen her.   

Vekt bakover i båten er jo som regel en fordel for farta når man er kommet vel i plan, men kan jo virke som i ditt tilfelle at det påvirker negativt i halvplan / lav planefart.   Jeg ville trodd at båten din var såpass lang at dette ikke burde ha så mye å si.  
Hva er lengde/bredde på denne igjen? 

Jeg måtte løpe ned til brygga og måle bredden, og den var på 240 cm på det bredeste, lengden er 24 fot. En tung aluminiumsbåt, rundt 1500 kilo. Men jeg er helt sikker på at den ikke løftet seg så mye når jeg var alene i båten med samme propell og fikk den opp i ordentlig planefart (altså 20 knop pluss), det ville jeg reagert på da. Så det stemmer sikkert at det bare er et problem rett rundt planingsterskelen. Jeg tipper den kan plane ned til rundt 15 knop, ikke noe særlig lenger ned. Den var vel altså nesten halvplanende i 17 knop. I sakte fart gikk den ikke oppover.

når jeg så på bildene så så det ut som at det var S690 og S6900 om hverandre, så da tenkte jeg at det neppe er kjempestore forskjeller :) 

Ser forresten at tråden din akkurat ble flyttet fra åpent forum til "ønskes" , og det lenge etter at det utartet til å bli en generell propelltråd... :confused:

Du får anmelde deg selv til moderator, og spørre pent om å få endret tittel + flyttet tilbake til hovedforumet :giggle:

Det eneste jeg fant som kontakter på forumet, var en Gmail-adresse, og jeg har ikke fått svar på den ennå... Håper det skjer noe etter hvert. Det er virkelig en uting at tråder flyttes uten at det sendes melding til den som får flyttet tråden, med mulighet til å kontakte moderator. Jeg har aldri sett det sånn på noe annet forumer, og jeg er på en del titall forumer...

• 1 måned senere...

Snakker om maratonløp, men jeg fant til slutt ut av det. Jeg fikk mange rare resultater, og det viste seg å være fordi båten hadde ligget stille i litt for lang tid og blitt begrodd. Det var ikke synlig i vannlinjen, men under båten var det ille nok til at det ble bare rot i resultatene. Men med ferdig spylt og nystoffet båt (og service på motoren i samme slengen) kunne jeg prøve igjen. Jeg hadde to trebladers Powertech-propeller fra Winrace, den ene på 18" pitch som de hadde beregnet. Men kombinasjonen av veldig skarp V-bunn og ganske tung båt gjorde at den vanlige formelen tydeligvis ikke funket. Den ga for høyt turtall. En 20" ga for lavt turtall, og i tillegg slet den ganske mye med å få båten opp i plan.

I går var jeg så oppe i Froland (fordi jeg hentet min fars båt på henger etter Risør trebåtfestival), og jeg leverte tilbake Powertech-propellene. Sjefen sjøl ble tilkalt, og jeg fortalte at det jeg hadde best resultat med, men ikke hadde truffet helt 100 % på, var firebladers Solas, 19" som ga for høyt turtall og en 21", som ga litt for lavt turtall. Han gikk opp på lageret ovenpå og romsterte en liten stund, og så kom han ned med en firebladers Turbo med 20" pitch, som antakeligvis hadde ligget der en stund. Turbo er vel gått ut som merke etter at Yamaha kjøpte opp fabrikken. Den var tilpasset en annen motor (tror det var Mercury), så han sendte en av karene sine inn på maskinverkstedet for å maskinere den så den passet til thrusteskiva til en Suzuki, og etter 20 minutter var det av sted. Men det blåste så pass i går at resultatene ville ikke blitt riktige, så jeg ventet til i formiddag med å prøve den.

Den ytre trusteskiva var det ikke plass til, så det ble bare vanlig tynnskive og mutter med saksesplint:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Og så var det prøven, og det var virkelig midt i blinken! Så alle gode ting var åtte i mitt tilfelle (to Solas firebladers, én Turbo trebladers, én Solas trebladers stålpropell og tre Powertec 18, 20 og 21). Med motorheisen og trimmen akkurat riktig justert går båten rett over 30 knop på WOT, på 6000 omdreininger. Men det mer imponerende er at på 2/3 gass går den 25-26 knop, og halv gass holder den seg over 20 knop og godt i plan. I tillegg tåler den svinger jeg aldri før har klart med noen propell. Og båten er veldig høyt i vannet, som videoen under viser. Det er stort sett bare fra styrehuset og bakover den hele tiden er nedi. Svingen som ble filmet, er ikke den krappeste jeg tok, men likevel krappere og raskere enn noe jeg har klart før. Så endelig var det i boks!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...