Jump to content

Mothold for ny mast på hyttetaket.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal montere en ny mast (til nav.lanterne, topplanterne og horn - høyde ca. 75 cm, laget i syrefast 25mm rør) på hard-top taket på båten min. Jeg har mer eller mindre demontert hele taket innvendig pga. vanninntrenging, Skal plastes opp med divinylcell og glassfiber. Det jeg lurer på er om jeg som mothold til mastefoten kan bruke 

https://www.watski.no/Bonocell-S40-11MT0?artnr=68409-33&gclid=EAIaIQobChMIqrTznYTx9gIVsEiRBR04ZgdZEAQYAyABEgL-L_D_BwE

 i stedet for vannfast kryssfiner. Jeg ser at hos maxbo og byggmax selger de forskalingsfiner (som er ganske billig), men er dette bra nok?

 Tar gjerne imot alt av tips. Bilder av mast og hvordan taket innvendig ser ut nå kan skaffes.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Det billigste er å droppe divinycell akkurat der, fase ned kantene og støpe innerlaminatet rett mot ytterlaminatet akkurat der. Legg heller på et lag eller 2 ekstra i området.

Du kan gjøre dette kun hvor skruene kommer, eller over hele footprinten til masta.

Som en bonus trenger du kortere skruer, og lettere å legge taktrekket flush etterpå.

 

Ps: Støping underfra og opp kan være utfordrende.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 1 time siden:

Ps: Støping underfra og opp kan være utfordrende

:thumbsup: takker for tipset (har fått en inngående oppskrift fra Knude her på siden om støping oppover :thumbsup:

Det kommer ikke divinylcell der hvor mastefoten skal komme, det har vært finer der tidligere, men den fjernet jeg da jeg "rev" opp/av taket. Jeg har fått tips om å bruke vannfast finer! Har også vurdert om jeg skal få laget en plate i syrefast/rustfritt stål (2mm - 3mm) som mothold som blir støpt inn, hva tror du om det? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Om du støper inn treverk her som sannsynligheten for lekkasjer er størst så vil du i overskuelig fremtid få et fukt og råteproblem igjen. Jeg ville gjort som Havarita foreslår, gått ned på enkeltlaminat i denne sonen og støpt noen ekstra lag. Og deretter en rustfri skive under. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 1 time siden:

Har du bilder eller tegninger av mastefoten/ masta?

Bildet under viser den gamle masta på hyttetaket. Denne og dens feste er fjernet.

Gamlemasta.jpg.4611be52845ba9eacc58336bf9979dc1.jpg

Bildet under er fra tidlig i prosessen med fjerning av divinylcell m/fukt (sett fra frontvinduene og akterover). Det som er "innringet" med rød strek er finerplate fra verft (Finske Flipper, forstøtning?), hornet satt i framre del av den innringete finerplate, hvis du tar utgangspunkt i "f"en i ordet "fjernet" og trekker en strek klokka 11 (for å snakke militært :smiley:) så ser du 2 små punkter/flekker!? De var for festet av hornet.) bak dette (med masse blå tapebiter) er der hvor den gamle masta satt og hvor ny masta skal monteres. I det røde feltet + feltet bak med masse blå tapebiter satt en hel (figurskåret) finerplate som jeg røsket av. 

1198077081_Fjernetdetavfiner-treplate.jpg.aa253317eb18067fab67b01f96fcad18.jpg

 

Den nye masta. De røde pilene viser "føttene" - 4 totalt.

1362093615_mastamedpiler.jpg.a7a0458f623d278c7b17cc5016490e25.jpg

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Får du plass til alle 4 punktene oppå forhøyningen i taket? 

Du får hjelp av den geometriske stivheten som forhøyningen har.

Dette trenger egentlig ingen forsterkning.

 

Jeg ville fortsatt ikke limt noe treverk, stål eller noe annet under det området. Men et par lag glassfiber, gjør underverker for selvfølelsen. Innerlaminatet er egentlig nok.

 

Kun skruer og store skiver over og under. Syrefaste -A4. Sikaflex under skivene på oversida, ingenting under.

Da er det boltene som ryker først, og det er betryggende og slik det skal være. Lettere å bytte bolter enn å reparere hele båten om noe skulle skje.

 

Jeg ønsker meg også en slik mast, men har ingen steder å sette den🤔

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 28 minutter siden:

Får du plass til alle 4 punktene oppå forhøyningen i taket? 

Jeg har "konstruert/designet" masta selv og bredden på den er nøye tilpasset forhøyningen på taket. Det blir en snau cm "til overs" på hver side. (Det bredeste feltet på forhøyningen er 14 cm, mastas totale bredde er 12 cm. Forhøyningen smalner noe inn foran mastefestet ( ca 2 + 2 cm)og løper forover i hele takets lengde. Forhøyningen er like høy hele veien) Du får et lite inntrykk her under prøveplassering. Masta er litt baktung - derfor gaffatapen. 

352845378_Nymastptaket.jpg.d7e31c484948271c9c12606260ec37b9.jpg

 

Havarita skrev 28 minutter siden:

Jeg ville fortsatt ikke limt noe treverk, stål eller noe annet under det området. Men et par lag glassfiber, gjør underverker for selvfølelsen. Innerlaminatet er egentlig nok.

 

Kun skruer og store skiver over og under. Syrefaste -A4. Sikaflex under skivene på oversida, ingenting under.

Da er det boltene som ryker først, og det er betryggende og slik det skal være. Lettere å bytte bolter enn å reparere hele båten om noe skulle skje.

Det er notert. Det er foreløpig for kaldt til å støpe noe som helst her så jeg lar det bero litt - til "sommeren" kommer :smiley: men takk for gode råd. :thumbsup:

Havarita skrev 28 minutter siden:

Jeg ønsker meg også en slik mast, men har ingen steder å sette den🤔

Hvis du skulle finne plass til en (egen)designet mast kan jeg absolutt anbefale firmaet RUSTFRITT AS i Fredrikstad, det er der jeg har fått laget min og jeg er kjempefornøyd. Ikke gal pris heller synes jeg, for denne masta + en liten mast til akterlanterna (også i syrefast/rustfritt) kostet kr. 12.500,00.  Han som lagde masta har tidligere laget alt av syrefast/rustfritt til Windybåtene.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...