Jump to content

Inverter - valg av størrelser


Bonita I

Recommended Posts

Når vi vestlendinger endelig har kunnet ta av oss tørr-drakten :diving: (sikkert bare midlertidig) - og begynner planlegging av vinterens småprosjekt og ny-innkjøp for neste sesong; Fruen ønsker (Forlanger :crazy: ) å kunne bruke en hårføner også når vi ikke ligger i havn med landstrøm: (Hun er jo alltid like vakker så ikke skjønner jeg) Men likevel: En hårføner trekker vel 1000 - 1200w - og hvor stor inverter må jeg da ha.

 

Hvis jeg forsatt skal beholde noe av drømmene; :drink::drink: kartlotter (via PC) og kunne følge med på TV når Brann knuser Rosenborg !!!? - må jeg da ha en SINUS-inverter???

 

Forøvrig: Trekker ikke en slik omformer enormt fra 12v - eller er det igjen bare jeg som ikke sjønner dette med el. inst i båt. :nono:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Når vi vestlendinger endelig har kunnet ta av oss tørr-drakten :diving: (sikkert bare midlertidig) - og begynner planlegging av vinterens småprosjekt og ny-innkjøp for neste sesong; Fruen ønsker (Forlanger :crazy: ) å kunne bruke en hårføner også når vi ikke ligger i havn med landstrøm: (Hun er jo alltid like vakker så ikke skjønner jeg) Men likevel: En hårføner trekker vel 1000 - 1200w - og hvor stor inverter må jeg da ha.

 

Hvis jeg forsatt skal beholde noe av drømmene; :drink::drink: kartlotter (via PC) og kunne følge med på TV når Brann knuser Rosenborg !!!? - må jeg da ha en SINUS-inverter???

 

Forøvrig: Trekker ikke en slik omformer enormt fra 12v - eller er det igjen bare jeg som ikke sjønner dette med el. inst i båt. :nono:

Løsningen din er aggregat.

1200W er jo 100A.. Dvs at en 100Ah batteribank tømmes på under en time..

Link to post
Share on other sites

Min gir 1500W (klarer 2kW i korte perioder), men det suger selvfølgelig godt av batteribanken. Føning er ikke noe problem samtidig med at både TV og PC står på. Vi prøver å begrense hårføning til tider da motoren går og gjerne passe på at vi får toppa opp før vi legger til for kvelden. ....Men det koster å gjøre fruen fornøyd. Jeg vet ikke hva du må ut med, men det blir nok relativ dyr føning!

Link to post
Share on other sites

Løsningen din er aggregat.

1200W er jo 100A.. Dvs at en 100Ah batteribank tømmes på under en time..

Men så mye hår har vel ikke fruen? :wink:

 

Nåvel - samme vurdering har vi gjort. Vi vurdrete inverter for å kunne koke tevann på vannkoker og at damene kan føne håret. Fant ut at det ville tære veldig på batteriene - særlig når vi ikke har mulighet til å lade med landstrøm i uthavner og hårøreneren kanksje er på 1500W. Så da ble egentlig vurderingen agreggat eller ikke føne håret/koke tevann. Aggregat av bra kvalitet kostet 150.000 kroner - og det får da være grenser for hvor viktig der er å se fin ut på håret.

 

Merk også at inverteren ikke omgjør ditt 220V anlegg i båten (om du har landstrøm) til at det går på batteriet. De vanlige inverterne har eget uttak for 220V og du må da legge opp egne kurser. Skal du ha mulighet til å bruke landstrømmens 220V anlegg - da må du på "fiskebåtløsninger" som er store og dyre.

 

Vår løsning var å sette inn ett ekstra batteri i båten - totalt 4 stk. Så får vi "klare oss" med gasskomfyr til tevann og rufsete hår.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merk også at inverteren ikke omgjør ditt 220V anlegg i båten (om du har landstrøm) til at det går på batteriet. De vanlige inverterne har eget uttak for 220V og du må da legge opp egne kurser. Skal du ha mulighet til å bruke landstrømmens 220V anlegg - da må du på "fiskebåtløsninger" som er store og dyre.

Er ikke helt sikker på hva du mener, men min virker sånn at om jeg har landtilkobling kobles den direkte videre til utgangen av inverteren. Mister jeg landstrømmen kobler den nesten umerkelig over til batteridrift. Kun en liten dipp i spenninga. Hopper automatisk tilbake når landtilkoblinga kommer igjen.
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hva du mener, men min virker sånn at om jeg har landtilkobling kobles den direkte videre til utgangen av inverteren. Mister jeg landstrømmen kobler den nesten umerkelig over til batteridrift. Kun en liten dipp i spenninga. Hopper automatisk tilbake når landtilkoblinga kommer igjen.

Jeg snakket med Gemotech om dette i går. Spurte da: Om jeg har en enkel iverter - kan den da kobles på det 220 V anlegget som legges opp i båten til landstrømmen slik at man kan bruke 220V apparater på det ledningsnettet uten at landstrømmen er koblet på. Svaret var at da måtte jeg har en stor inverter av industriell type - koster titusen og oppover.

 

Den løsningen din høres interessant ut. Hva slags inverter har du?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den løsningen din høres interessant ut. Hva slags inverter har du?

Jeg har en Victron, kombi lader(separat start og forbruk)/inverter. Jeg ser at akkurat min modell er utgått, men de har ett bra utvalg av tilsvarende. Koster desverre skjorta!!

Du finner dem her http://www.farco.no

Sjekk også WhisperGen om du er innom den sida, artig liten sak!

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun er hårføning som er problemet, er vel det billigste å investere i et lite bæbart bensinagregat? For 4-5 laken får du effekt nok til føneren, og kan i nødsfall lade noen batterier også hvis DET skulle være nødvendig... Ikke støyer de noe særlig heller. Du skal ha en rimelig stooor UPS for å konkurere! For ikke å nevne vekt og PRIS!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun er hårføning som er problemet, er vel det billigste å investere i et lite bæbart bensinagregat? For 4-5 laken får du effekt nok til føneren, og kan i nødsfall lade noen batterier også hvis DET skulle være nødvendig... Ikke støyer de noe særlig heller. Du skal ha en rimelig stooor UPS for å konkurere! For ikke å nevne vekt og PRIS!

Honda lager en fin liten motor som leverer ca 2kW ved 230V, jeg har et slikt aggregat solgt under et annet navn.

Mitt har hele 14 liters bensintank, noe som gjør at det går ca 15 timer i strekk med 1kW belastning, relativt stillegående er det også.

Link to post
Share on other sites

Du skal ha en rimelig stooor UPS for å konkurere! For ikke å nevne vekt og PRIS!

Ja, for ikke å snakke om batteribank.

Jeg tenkte på dette ifm alternativ til en ren inverter.

Sannsynligvis får man en UPS langt rimeligere hos de som selger PC utstyr enn hos de som leverer båtutstyr... :smiley:

(Den UPS'en jeg linket til har 12V blybatteri, slik at man kan benytte båtens forbruksbank istedet).

 

Men om det er noen praktisk løsning er en annen sak. Sannsynligvis bruker den en god del strøm på "tomgang".

Link to post
Share on other sites

Hva med en sånn liten Panda-generator. Forsvaret har en del slike, små og stillegående. Det er faktisk ferskvannskjølt 1 syl. diesel. Tror det var Faryman eller Kubota maskin. Helt innebygget i kabinett. Ikke noen støy å prate om. De ser jo veldig små og enkle ut, prisen er jeg usikker på. Men helt billige er de sikkert ikke sammenlignet med bensin-genset. Robin har jo også noen stillegående innebygde bensindrevne til rundt 13-14k som gir deg en 10A kurs.

Kanskje det kunne være noe.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Hmm, her var det mye "skyte spurv med kanon" synes jeg...

 

http://www.batterishop.no/product_info.php...0ebb145abd62752

 

Dette er en sinusconverter. En 1500W vanlig omformer koster på Maritim 600,- mindre, så det er ikke vits å spare inn der.

 

Fruen bruker vel hårføneren i ca. 5 minutter effektiv føning om dagen,noe som gir et forbruk (dersom det er en 1200W føner) på 8,3Ah (10min=16,6Ah, osv....). I tillegg kan du jo forhandle frem en avtale om at hun bruker den på trinn 1 og ikke på trinn 2 kanskje....? :discuss: Stiller du utgangen ned til 220V, sparer du også 50W på full gass på føneren (1150W). Be fruen om ikke å føne når du ser på kamp, og du ser ikke på kamp når plotteren er på. :cheers:

 

Du kan bruke de eksisterende kontaktene så vidt jeg ser det. Enten ved hjelp av en bryter hvor du velger mellom landstrøm og converter, eller sette inn relestyring så det skjer automatisk.

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Som jeg antok: Dette vil i værste fall knuse de fleste av mine andre drømmer/planer for neste sesong. :confused:

Brutus sitt svar vil bli overrakt fruen - så får vi håpe valget gir seg selv. (Får vel servere noen glass rødvin først tenker jeg !!) :drink:

 

Det var likevel store avvik i forslag/valg: En vanlig inverter, 1000w vil vel dekke det meste antar jeg, og evt. å trekke egen kurs skulle ikke være allverden - Vinterpris hos Aktiv Marin kr.1.690 (1500w kr.2.490,-)

Forøvrig har jeg tilgjengelig bensinaggregat på 2400w - men å dra det med i båten kun for å tilfredsstille jentene??? Det får da være grenser, eller ........ :headbang:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hmm, her var det mye "skyte spurv med kanon" synes jeg...

Regner med at du ser på meg som en av dem. Behov og prioriteringer er litt forskjellige skjønner du. For oss som ferdes i noe litt større enn en en dagsturbåt og er litt mer en gjenomsnittet på tur, er det greit å ha litt ekstra. Jeg har flere overnattinger i køya ombord enn jeg har i senga i huset der postkassa henger i løpet av sesongen, og mine prioriteringer blir derfor helt annerledes enn det som er logiskt for andre.

Du skulle bare sett varmeanlegget mitt du...eller hørt hva det koster komplett!!! Det tør jeg ikke si.... for der avliver jeg samme spurven med atombombe regner jeg meg.

Link to post
Share on other sites

Men så mye hår har vel ikke fruen? :wink:

 

Nåvel - samme vurdering har vi gjort. Vi vurdrete inverter for å kunne koke tevann på vannkoker og at damene kan føne håret. Fant ut at det ville tære veldig på batteriene - særlig når vi ikke har mulighet til å lade med landstrøm i uthavner og hårøreneren kanksje er på 1500W. Så da ble egentlig vurderingen agreggat eller ikke føne håret/koke tevann. Aggregat av bra kvalitet kostet 150.000 kroner - og det får da være grenser for hvor viktig der er å se fin ut på håret.

Merk også at inverteren ikke omgjør ditt 220V anlegg i båten (om du har landstrøm) til at det går på batteriet. De vanlige inverterne har eget uttak for 220V og du må da legge opp egne kurser. Skal du ha mulighet til å bruke landstrømmens 220V anlegg - da må du på "fiskebåtløsninger" som er store og dyre.

 

Vår løsning var å sette inn ett ekstra batteri i båten - totalt 4 stk. Så får vi "klare oss" med gasskomfyr til tevann og rufsete hår.

Hei

 

Dette aggregatet kom på ca.63 000 + eksosanlegg. Da er dine strømproblemer over. :wink:

Eksosanlegget bør være med vannutskiller så det lager minst mulig støy.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...