keonz Startet 2.April.2022 Link til dette innlegget Startet 2.April.2022 Hei. Har en volvo penta d6 2004 modell som plutselig det kom rød trekant på når jeg startet motoren. Motoren starter helt fint, men får rød trekant også blinker den av og til gul også. Finner ikke ut hvordan jeg kan lese feilkoder for og finne ut hva som er gale. Når jeg ser på alle instrumentpanelene så virker alle utenom oljetrykk panelet, den står i 0 selv når motor går. Sliter med og finne ut hva som er gale. EVC på denne motoren har dessverre ikke display, dette er den gamle typen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Neste gang du starter et innlegg må du lese forumreglene først. Tittelen du har valgt er ikke i henhold til kravene, men for sent å redigere nå. Du skriver ikke noe om det, men jeg antar at du har peilet olje og er sikker på at nivået er riktig? Og du har sjekket at det ikke er lekkasje rundt et oljefilter eller noe sånt som hindrer motoren å bygge opp trykk? Du kan søke på Volvo Penta sine sider på ditt eget motornummer og finne dokumentasjon til din motor. Blant annet instruksjonsboken. Her finner du informasjon om hva varsellampene betyr i ulike situasjoner, hvordan du leser av feilkoder og hva feilkodene betyr. I tillegg til mye annet som det er helt nødvendig å ha kunnskap om dersom du skal drifte en slik motor på forsvarlig vis. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 keonz skrev for 9 timer siden: Hei. Har en volvo penta d6 2004 modell som plutselig det kom rød trekant på når jeg startet motoren. Motoren starter helt fint, men får rød trekant også blinker den av og til gul også. Finner ikke ut hvordan jeg kan lese feilkoder for og finne ut hva som er gale. Når jeg ser på alle instrumentpanelene så virker alle utenom oljetrykk panelet, den står i 0 selv når motor går. Sliter med og finne ut hva som er gale. EVC på denne motoren har dessverre ikke display, dette er den gamle typen. En video av panelet når feilkoden(e) er der vil hjelpe. Mange med erfaring med disse motorene her. Som nevnt av Brigg så står det forklaring til alarmene i instruksjonsboka. De tidlige D-motorene uten display gir en slags blinkekode som du kan tolke ut fra instruksjonsboka. De har også en tendens til å gi alarm når startbatteri er litt labert så ville sjekket/ladet dette og sett om alarmen forsvant som første aksjon (etter å ha peilet olja selvsagt). Dersom oljetrykk faktisk er 0 slik indikert i panelet ditt skal motor stoppe av seg selv, så det peker muligens mot en elektrisk feil da. Sitér dette innlegget Link to post
keonz Svart 2.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 @Fantino Oljenivået er ok, kjølevæske nivå ok, ingen lekkasjer rundt oljefilter osv.. Batteri er tipp topp, vedlikeholdsladet og slår bra ut på batteri test. Så er nok noe eletkrisk. Sitér dette innlegget Link to post
keonz Svart 6.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 Undersøkte litt mer idag. Voltmeteret viser 0v i instrumentpanelet men ved måling på batteriet så lader den 14v selvvom den viser 0. Kjølevæske temperatur viser også 0 i instrumentpanelet. Oljetrykk viser 0 i instrumentpanelet. Har kontrollert at dynamo lader korrekt og at det er oljetrykk på motoren. Så må være noe elektrisk iform av jordfeil eller noe i den kategorien. Sitér dette innlegget Link to post
keonz Svart 6.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 Får opp feilkode 1.4.9 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 1.4.9 er sensorfeil (uspesifikt) iflg Google. Du trenger Gruppe 30 manual om du vil sjekke litt selv. Har en nyere men den ‘snakker’ bare i Canbus-koder som ikke kan leses ut uten display, ville droppet en PM til bruker @Bonusog spurt om han fremdeles har denne på lur (ser ut til å være ‘gammel’ nok ift EVC versjon): Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 Hva feilkodene betyr står i instruksjonsboken. Er det riktig forstått at - motoren starter, - gass/girhendel fungerer, - EVC-panel fungerer, - varsellamper fungerer, men målere for oljetrykk, temp og lading virker ikke. Virker turteller? Jeg ville startet med å undersøke om det er dårlig kontakt i ledningsnettet et sted. Hva har blitt gjort av arbeid/vedlikehold på motor og båt siden dette fungerte sist? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
keonz Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Motoren starter som den skal. Gass / girhendel fungerer. EVC panel fungerer. Varsellamper fungerer. Måler for lading og kjøletemp beveger seg ved tenning på (selvtestfunksjon) Dynamo lader 14.5 volt og det er ok oljetrykk. Byttet oljefilter og dieselfilter hver sesong samt oljeskift. Er ikke gjort noe spesifikt før dette skjedde. Motoren blir startet jevnlig og kjørt varm 1 gang i uken nå på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.