Bjørn Løvjomås Startet 2.April.2022 Link til dette innlegget Startet 2.April.2022 Hei. Får klemme til igjen, siden det er så lenge siden sist. Ny tur på gang, denne gangen med to meget bra båter. Jeg klarer jo ikke kjøre to båter?, så denne gangen har jeg fått med meg min gode Nevø, kaviarelsker og venn @sap_2000 Han ville gjerne være med å hjelpe meg med å få en av disse til Østlandet. Galeon skal til Horten, og Prestige skal til Oslo. takker for oppdragene, og lover å gjøre vårt ytterste for å få dem trygt hjem til nye eiere. Avreise fra Bergen blir i morgen rundt 12 tiden. Så får vi håpe at været spiller på lag denne gangen også. Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Sjekket været nå Blir småfriskt nedover Jæren det jeg kan se men ikke verre enn at disse båtene bør greie det eller ? Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Mandag aner meg som en bedre dag nedover. Så vi tar det vel litt rolig nedover mot Jæren, for å klemme til da Men båtene tåler nok noe sjø? men de skal stelles pent, disse to damene også.? Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 (redigert) 59 minutes ago, Bjørn Løvjomås said: så denne gangen har jeg fått med meg min gode Nevø, kaviarelsker og venn @sap_2000 Jeg føler meg beæret og gleder meg fælt til å endelig få være med min banjospillende sørlandspredikant av en sjøulk og favoritt- filleonkel på havet. Overklar for å suge opp skrønehistorier fra gamledager om torsk på 100 kg i Nidelva og orkan på vei fra Merdø til Torungene med pioner 8 slik ordentlige onkler skal fortelle når de er på tur med unge, naive og uvitende nevøer fra Østlandet Nei, dette var gillt @Bjørn Løvjomås ? Vi har jo pratet om noe slikt lenge. Både lengre tur sammen eller to båter samtidig. Gøy at det klaffet denne gangen ? Synd det bare var fra Bergen vi skulle. Litt kjedelig var det at første fly fra Oslo var langt utpå dagen, men vi får prøve å komme oss et lite stykke sørover likevel. Er meldt litt vind som avtar mandagen, men i riktig retning er den hvertfall. blingser og kaviar er innkjøpt ? Redigert 2.April.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
torbi Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Det passer fint for meg å følge med dere, er for tiden fastlenket i stuen og tygge Paracet etter operasjonen.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
preple Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Gleder meg til å følge hentetråd den min gamle båt Galeon 440 skal overleveres til ny eier i Horten? Link to post
LALUNA II Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 (redigert) Enig med riktig retning men ser ikke den med spakning av været på mandag men står fremdeles på at båtene bør tåle det ;-) Redigert 2.April.2022 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Ja, @LALUNA II. Løyingen er pt forsvunnet som skjer av og til. Jeg og @Bjørn Løvjomås hadde egentlig lovet og droppe å se på barentwatch da de ofte er i overkant pessimistiske og bommer ganske grovt til tider. De melder opp mot 3/6m fra NV nedover på mandagen nå. Har ikke noen tro på 6-metre, men 3-4 kan det nok bli. Og det er ikke så galt så lenge man har de i hekken, skrått aktenfra eller i siden. Varslet kan jo endre seg enda en gang frem til mandagen, så vi får håpe på det. Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 2.April.2022 Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 (redigert) Jeg tog den med men så på WINDY de er ikke stort snillere men alt bedre er jo+++++ Krysser alt for flatt hav ................. for dere mine venner unner dere det i skikkelig parløp nedover Redigert 2.April.2022 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jebo Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Dessverre rekker vi ikke å ta Dere i mot, før vi tar snarveien over fjellet. God tur til Dere begge @sap_2000og @Bjørn Løvjomås, så sees vi i Horten Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 God tur over fjellet @jebo. Å ser du noe vind på veien, så ta den med deg, så den ikke finner veien til oss på sjøen??? Værvinduet ser ikke ut til å være det aller beste. Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Ikke helt første valget på båtvær i Bergen i dag. Flytur for sørlendingen gikk bra. skikkelig grisevær på bybanen inn mot Sentrum. Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 (redigert) Flyet til østlendingen fant frem til slutt også. Synes været er helt som vanlig jeg Redigert 3.April.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 (redigert) Jeg registrerer at Sørlendingen velger et traust propellfly, mens Østlendingen smutter over langfjella med et slikt nymotens jetfly. Begge setter seg rett ved motorene. Litt symbolsk, dette her Tar dere bare henteoppdrag for tiden, eller kan dere påta dere å bruke båtene for folk også? Redigert 3.April.2022 av Bonus (see edit history) Link to post
preple Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Da er de på vei?. god tur Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Sånn da var vi igang. Takk til Preble for limo service fra fra flyplassen og en kjapp med god gjennomgang av en båt som bører preg av p ha vært i de beste hender ? på tross av a sørlendingen fant frem til Bergen tidligere, sp måtte han tank og div så når jeg gled ut fra strusshamn var kaviarmannen nettop passert askøybrua. Perfekt timing. nå tusler vi nedover langs Sotra i 25 kn og 2250 rpm. passerer snart klokkarvik Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Ser bra ut Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Får slenge inn noe bilder jeg og. Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Kan jo ikke være noe dårligere. Passerer Mosterhavn på vei ut mot sletta og Haugesund. Hilder oss på nordsiden av fjorden og drar over litt senere for å få mer behagelige bølger enn det vi mistenker det er kloss på sletta nå Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Da var Haugesund passert. Vi går til Skudeneshavn så onkel får toppet den ene tanken sin helt opp ? Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 (redigert) 7.4 ms på obrestad nå 1600 9.8 Eigerøya 7.7 Lista Bare mere vær frem til Onsdag Vurderer dere litt kveldseilas så kommer dere rundt før det for friskt ? Redigert 3.April.2022 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Vi starter på å køle på til det blir mørkt. men vi har et lite problem. Sørlendingen sliter med Jenneauen med spisevegring. BB tank ville ikke fylle seg i Vågen i Bergen. Pistolen klikket ut hele tiden. når vi kom hit var det skikkelig vakuum når vi åpnet lokket så lufting er tett. Finner ikke ut hvor den går og ser ingenting på skutesiden. Muligens inne i luftinntaket. finner heller ingen krossover mulighet og ser ingen slanger som går på tvers. Bare 2 spaker som indikerer reservetank som kan dras i. nå 1/4 BB tank og vi får inn type 10 liter ad gangen så må ta en pause. noen som kjenner jeanneau prestige 46 eller andre modeller som kan si noe om fuelsystemet ? @Zandra dere har eller hadde en slik. Takker for hjelpen ? Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Etter å ha tvangsfôret den nette fransøsen er vi igang igjen. galeon imponerer stort og går som et godstog, tung, massiv og stille. forbruket ble 5,5 l / nm til Skudeneshavn tror vi har funnet problemet med både lufting og mangel på drenering av BB dollbord ? vi får se nærmere på det i Egersund men jeg tenker at en stakefjør og eller trykkluft er tingen. nå er vi utenfor kvitsøy med et par meter i siden som snart blir skrått aktenfra. 40 nm igjen til Egersund Mvh. SAP Link to post
Hekkbølgen Svart 3.April.2022 Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Rene skytteltrafikken på dere sjøveien øst-vest eller motsatt. God tur ? Link to post
sap_2000 Svart 4.April.2022 Link til dette innlegget Svart 4.April.2022 (redigert) Da er det natta her fra Egersund. Ble litt fiks og mekk med lufting og drenering på fransøsen. Bjørn har bekjentskaper overalt, også her. Stod en kar på brygga når vi kom. Han hadde med med alt utstyr vi trengte inkl inspeksjonskamera, stakefjør og kompressor. Virkelig en kjernekar ? galeonen har fungert veldig bra på alle måter. For en kompakt og stille muskelbunt som den er med 2xD9 under dørken. båten er også særdeles godt holdt og oppgradert av @preple som ikke overlater mye til tilfeldighetene ? vi fikk oss litt mat rett før spisestedet nede i havna stengte. God mat og hyggelig betjening som alltid. Ivar blåst mye inne i byen her i kveld. natt og i morgen ser det ut til å bli mye vind og sjø ned til lista og Lindesnes Skal bli godt med noen timer på øyet nå ? bilder Redigert 4.April.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn