Jump to content

Båtfrakt Bergen til Østlandet med Galeon 440 og Prestige 46


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Får klemme til igjen, siden det er så lenge siden sist.

Ny tur på gang, denne gangen med to meget bra båter. Jeg klarer jo ikke kjøre to båter?, så denne gangen har jeg fått med meg min gode Nevø, kaviarelsker og venn @sap_2000 Han ville gjerne være med å hjelpe meg med å få en av disse til Østlandet.  

Galeon skal til Horten, og Prestige skal til Oslo. 

received_5121343404594191.jpeg.5fe82b00e94ec8ab466aaead6bc98637.jpeg

 

Screenshot_20220402-162211_Chrome.jpg.2cf6f4cccfd6ba71a9c1593d1c36d385.jpgtakker for oppdragene,  og lover å gjøre vårt ytterste for å få dem trygt hjem til nye eiere. 

Avreise fra Bergen blir i morgen rundt 12 tiden.

Så får vi håpe at været spiller på lag denne gangen også.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Mandag aner meg som en bedre dag nedover. Så vi tar det vel litt rolig nedover mot Jæren,  for å klemme til da

Men båtene tåler nok noe sjø? men de skal stelles pent, disse to damene også.?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
59 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

så denne gangen har jeg fått med meg min gode Nevø, kaviarelsker og venn @sap_2000 


Jeg føler meg beæret og gleder meg fælt til å endelig få være med min banjospillende sørlandspredikant av en sjøulk og favoritt- filleonkel på havet.  
 

Overklar for å suge opp skrønehistorier fra gamledager om torsk på 100 kg i Nidelva og orkan på vei fra Merdø til Torungene  med pioner 8 slik ordentlige onkler skal fortelle når de er på tur med unge, naive og uvitende nevøer fra Østlandet :giggle:

 

Nei, dette var gillt @Bjørn Løvjomås ? Vi har jo pratet om noe slikt lenge.  Både lengre tur sammen eller to båter samtidig.  Gøy at det klaffet denne gangen ? Synd det bare var fra Bergen vi skulle.  
 

Litt kjedelig var det at første fly fra Oslo var langt utpå dagen, men vi får prøve å komme oss et lite stykke sørover likevel.  
 

Er meldt litt vind som avtar mandagen, men i riktig retning er den hvertfall.   

blingser og kaviar er innkjøpt ?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Ja, @LALUNA II. Løyingen er pt forsvunnet som skjer av og til.

Jeg og @Bjørn Løvjomås hadde egentlig lovet og droppe å se på barentwatch da de ofte er i overkant pessimistiske og bommer ganske grovt til tider. De melder opp mot 3/6m fra NV nedover på mandagen nå. Har ikke noen tro på 6-metre, men 3-4 kan det nok bli. Og det er ikke så galt så lenge man har de i hekken, skrått aktenfra eller i siden. 

Varslet kan jo endre seg enda en gang frem til mandagen, så vi får håpe på det.

Mvh. SAP

Link to post

Jeg registrerer at Sørlendingen velger et traust propellfly, mens Østlendingen smutter over langfjella med et slikt nymotens jetfly. Begge setter seg rett ved motorene. Litt symbolsk, dette her :cool:

 

Tar dere bare henteoppdrag for tiden, eller kan dere påta dere å bruke båtene for folk også? :flag_bp:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Sånn da var vi igang. Takk til Preble for limo service fra fra flyplassen og en kjapp med god gjennomgang av en båt som bører preg av p ha vært i de beste hender ? 

 

på tross av a sørlendingen fant frem til Bergen tidligere, sp måtte han tank og div så når jeg gled ut fra strusshamn var kaviarmannen nettop passert askøybrua.  Perfekt timing.  
 

nå tusler vi nedover langs Sotra i 25 kn og 2250 rpm.   passerer snart klokkarvik 

1DBCA576-C7F6-4CF6-A2F7-4D9250425E04.jpeg

1F9C70AD-8048-4E28-AC7E-E2C5BC6B5B87.jpeg

6CB145C0-1658-485B-B022-78DC4125CB96.jpeg

9BC0C6EE-A095-4243-B415-17AA1FEAC30F.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Kan jo ikke være noe dårligere.  Passerer Mosterhavn på vei ut mot sletta og Haugesund.  Hilder oss på nordsiden av fjorden og drar over litt senere for å få mer behagelige bølger enn det vi mistenker det er kloss på sletta nå 

 

 

FCA0F1C4-A343-4F8B-AE1A-E3AF017A780C.jpeg

203DDB20-9EAC-486D-9EBF-62B35366BA5D.jpeg

54BB67E2-5ABA-45C1-AF44-FA8F2A5BA83D.jpeg

40C046AC-7047-4A31-816F-709B50E16702.jpeg

C004727A-3438-49E6-8F6E-01213101CE7C.jpeg

1C48BB18-58FB-4085-919B-90F20D1DC767.jpeg

77771F62-EF99-4431-BA10-9CBFA29F6B12.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Vi starter på å køle på til det blir mørkt.  
 

men vi har et lite problem.   Sørlendingen sliter med Jenneauen med spisevegring.   BB tank ville ikke fylle seg i Vågen i Bergen.  Pistolen klikket ut hele tiden.  
når vi kom hit var det skikkelig vakuum når vi åpnet lokket så lufting er tett.  Finner ikke ut hvor den går og ser ingenting på skutesiden.  Muligens inne i luftinntaket.  
 

finner heller ingen krossover mulighet og ser ingen slanger som går på tvers.  Bare 2 spaker som indikerer reservetank som kan dras i. 
 

nå 1/4 BB tank og vi får inn type 10 liter ad gangen så må ta en pause.  
 

noen som kjenner jeanneau prestige 46 eller andre modeller som kan si noe om fuelsystemet ? 

@Zandra dere har eller hadde en slik.  Takker for hjelpen ?

1ABD9BDA-8DF1-4C5D-A92F-5B259C22B8F5.jpeg

280E310C-D9DC-4F7C-B923-B15E5450B3F5.jpeg

64E77934-147F-4874-BC9B-6A1F4C155E64.jpeg

474E3C43-D384-4630-8D9D-6B3FA997AD28.jpeg

0EF3EF10-5744-45F1-993A-35017293E26D.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Etter å ha tvangsfôret den nette fransøsen er vi igang igjen.  

galeon imponerer stort og går som et godstog, tung, massiv og stille.  
forbruket ble 5,5 l / nm til Skudeneshavn 

 

tror vi har funnet problemet med både lufting og mangel på drenering av BB dollbord ? 

 

vi får se nærmere på det i Egersund men jeg tenker at en stakefjør og eller trykkluft er tingen.  
 

nå er vi utenfor kvitsøy med et par meter i siden som snart blir skrått aktenfra.  

 

40 nm igjen til Egersund 

064C25CA-F463-4EE1-9022-2391BF44F462.jpeg

1C48341B-B347-42F1-B48A-9F4988DA53EF.jpeg

CEA8B1A8-BA17-4DB4-A5A5-F37C2EFFC563.jpeg

FEB7651D-3854-49A7-BDED-6485A2749C1D.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Da er det natta her fra Egersund.  
 

Ble litt fiks og mekk med lufting og drenering på fransøsen.  Bjørn har bekjentskaper overalt, også her.  Stod en kar på brygga når vi kom.  Han hadde med med alt utstyr vi trengte inkl inspeksjonskamera, stakefjør og kompressor.  Virkelig en kjernekar ? 

 

galeonen har fungert veldig bra på alle måter.  For en kompakt og stille muskelbunt som den er med 2xD9 under dørken.  
båten er også særdeles godt holdt og oppgradert av @preple  som ikke overlater mye til tilfeldighetene ? 

 

vi fikk oss litt mat rett før spisestedet nede i havna stengte.  God mat og hyggelig betjening som alltid.   
 

Ivar blåst mye inne i byen her i kveld.   natt og i morgen ser det ut til å bli mye vind og sjø ned til lista og Lindesnes 

 

 

 

Skal bli godt med noen timer på øyet nå ?

 

bilder 

314AF4ED-58F5-4EB9-A4D9-F9CAABF1D6C0.jpeg

FDBA24C5-ABBC-458A-B86B-3F3DD049CA42.jpeg

61FC33B1-C078-41BD-95C3-0930B0E12EC3.jpeg

03162D47-45C8-471F-A8ED-840B229A12B6.jpeg

3C7435C7-62CC-4B03-916E-55CE9D566A40.jpeg

64489EA1-CCE4-43E1-AF79-D20EA5061488.jpeg

2E800D73-4194-4EAC-80FA-354A03ACDB0F.jpeg

D9B82E79-3159-4C0D-B407-CC27633DB1DA.jpeg

13106949-DF3D-40D7-B916-0BCA3344A448.jpeg

D734DC26-F1A5-42F9-AF7C-1B5AB253FCD6.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...