Jump to content

Båtfrakt Bergen til Østlandet med Galeon 440 og Prestige 46

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Disse to bildene er tatt i samme område som de verste bildene er tatt.

20220404_110157.jpg.434773a093768534cae60933d58a7481.jpg

Her er fra Lindesnes. Som dere ser så er det flatt hav og lite sjø. ? det er vel utrykket nordlendinger ville sagt ?? men for å øke dramatikken, så blir det valgt helt andre bilder. Dette er jo Galeon tatt fra Prestige   

received_5154336104610133.jpeg.d7f95c5990c3df27bfe5eb5c5c2baef2.jpeg

Her er et bilde @sap_2000 tok rett etter det bilde som er sitert av @Martine29

Det viser en helt annen situasjon også.

Så får dere heller unnskylde oss fordi vi liker å legge ut litt actionbilder, som ser atskillig mer dramatisk ut en situasjonen faktisk er?

Sikkerheten til personer ombord,  har alltid høyeste prioritet.  Men som dere fleste vet, så klarte jeg pga teknisk feil å skade en båt på hentetur. Det er noe av det verste jeg kan tenke meg, når båten blir skadet. Nye eiere gleder seg til å få nybåten hjem. Så blir den skadet.  Å det kan gå uker.. før den er oppe å går igjen. 

Det vil vi ikke risikere??

Endelig ble det Bobåt

Det ble en nydelig start på dagen. Må opp tidlig, for å skremme Østlendingen,  men denne gangen rakk han å vippe med øyelokka før meg gitt. Men jeg rakk soloppgangen,  ut fra Horten 

20220406_060522.jpg

20220406_062643.jpg

20220406_062650.jpg

20220406_062657.jpg

20220406_062801.jpg

Endelig ble det Bobåt

God tur til Tigerstaden og nok en gang takk for en hyggelig aften @Bjørn Løvjomås!??

Når det gjelder reaksjonen på bildene så må jeg også få kommentere litt. 
Jeg tenker at så lenge gutta kan stå i båten og klare å ta bilder kan ikke forholdene være så ille. Når man må holde seg fast og ikke på noen måte kan forlate førerstolene, ja da blir det en annen sak!
Bølgedaler kan fort «sluke» en båt og som Bjørn skriver, de liker de dramatiske bildene.  Bjørn er en meget habil fotograf med over snittet interesse for foto og kan velge motiv som gir denne typen dramatikk i bildet. 
Uavhengig av det så kjenner jeg godt til både @Bjørn Løvjomås og @sap_2000 sine vurderinger når de frakter båt. 
De snur og drar tilbake til havn bare det lukter fare!

Det er viktig å kjenne sin begrensning og ikke minst båtens! Det gjør disse to karene. 
Men debatten er uansett viktig. 

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det var gøy å endelig få beskue denne flotte skuta @Solbris II. Å ekstra gøy å se den komme glidende i mørket i går. Du får kose deg i dag, jeg våknet som vanlig tidlig.  Å fikk lyst å fyre i gang. Så turen inn mot Bygda her inne har gått i slowtomrørfart.

Fikk selskap på fjorden i dag, to blå greier nærmet seg bakfra 

20220406_080725.jpg

20220406_080733.jpg

20220406_082156.jpg

20220406_082245.jpg

20220406_082312.jpg

20220406_083917.jpg

20220406_084131.jpg

20220406_084110.jpg

20220406_084455.jpg

20220406_084358.jpg

Endelig ble det Bobåt

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Flott reiseskildring dette men jeg mener allikevel at dette på en måte bagatelliserer den respekten vi alle sammen bør og må ha for sjøen. Skjønner godt at dere har stor erfaring på dette området men det hele bunner i risikoen som oppstår idet noe skulle oppstå med en av båtene. Da er jo faren tilstede for at dere kommer i stor havsnød. Klart det er betryggende at at to båter kjører sammen, men hvordan skal dere kunne hjelpe hverandre hvis "uløkka" skal være ute i dette været. Så min personlige mening er at dette ikke er innafor. Ikke ment som oppgulp, men rett og slett så reagerte jeg på dette. Og regner med at også flere her inne sitter igjen med samme følelsen. God påske gutter. 

EEADF2B0-4EB7-4203-9852-3BA3AD14F28F.jpeg.071ccaf54ddc424dac15863fc8b2b81d.jpeg

Mitt inntrykk er at de har vært innafor det jeg mener er forsvarlig. Risikoanalyse handler først og fremst om hva verste utfall vil være og evt. sjansen for verste utfall. Slik jeg ser det så er motorstopp/havari evt. brann verste utfall. Ved brann så ville man muligens kunnet evakuere om bord i den andre båten, men ikke uten fare for liv og helse. Ved motorhavari vil spørsmålet være hvordan båtene oppfører seg i sjøene uten fremdrift. Dette er store båter, men ved brytende bølger/strømsjø så kan slikt være skummelt. Er man nærme kysten vil man etter hvert måtte evakuere. Rekker RS eller helikopter frem i tide? Og hvor stor risiko ville en slik situasjon vært med evakuering.

Man kommer ikke unna at sjansen for motorhavari, brann eller havari er til stede under slike forhold. Da må man se på hvor lett det er under gjeldende forhold å evakuere og komme seg i trygghet. Min erfaring etter noen år om bord på redningsskøyte er at det ikke skal være veldig stor sjø før man ofte må ga i sjøen for så å bli plukket opp igjen. I en evakuering vil i enkelte tilfeller båten gå tapt eller bli skadet. Dette vil jo først og fremst handle om materielle skader, men i en god risikovurdering så bør også dette tas med. 

Dette virker absolutt innafor, har man max uflaks kan det gå galt uansett.

Skal man være helt bakpå kan man eller ikke kjøre på landeveien der man kun har en 10 cm stripe i midten som skiller kjørefelt og biler passerer i 40-50 knop med en liten meters klaring.

hanto1 skrev 11 minutter siden:

Dette virker absolutt innafor, har man max uflaks kan det gå galt uansett.

Skal man være helt bakpå kan man eller ikke kjøre på landeveien der man kun har en 10 cm stripe i midten som skiller kjørefelt og biler passerer i 40-50 knop med en liten meters klaring.

Med et slikt syn så er det jo ingen vits å å risikovurdere da alt uansett kan gå galt. Har man noe alternativ til å kjøre på landeveien bortsett fra å ikke kjøre? Nei. Men på sjøen så kan man vente på bedre vær (særlig når man har lystbåt) og dermed redusere risiko vesentlig. 

LAKA skrev 22 minutter siden:

Man kommer ikke unna at sjansen for motorhavari, brann eller havari er til stede under slike forhold. 

Den risikoen er tilstede under alle forhold. 

Det er rart hvordan det alltid er noen som skal fremheve seg selv ved å hevde at de er bedre skikket til å vurdere situasjonen enn de som er oppe i den. Dette er en skikkelig uting etter mitt syn, og kun egnet til å skape dårlig stemning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båtene er konstruer for mye værre forhold samt man er 2 i følget , begge erfarne folk. Kan ikke se dette er noen særlig risk. Litt sjø er jo tross alt normale forhold på sjøen.

Erfarne folk tar alltid forhåndsregler og tenker risiko, dette går av seg selv.

index skrev 1 time siden:

Den risikoen er tilstede under alle forhold. 

Det er rart hvordan det alltid er noen som skal fremheve seg selv ved å hevde at de er bedre skikket til å vurdere situasjonen enn de som er oppe i den. Dette er en skikkelig uting etter mitt syn, og kun egnet til å skape dårlig stemning.

Det må være mulig å diskutere ulike vurderinger og risikoanalyser på et båtforum. Vil man ikke være med på denne diskusjonen så lar man være. 

Mange fine betraktninger her og jeg synes en slik "debatt" kan være på sin plass. På fjellet har vi jo fjellvettreglene, bl.a Ingen skam å snu. Og som Laka skriver så bør vi hele tiden ha værstefallsteori og risikoanalyser. Det å sammenlikne båt og bil synes jeg blir feil. Når en båt blir liggende å drive, så er risikoen større i dårlig vær enn på flatt hav. Nok om det, det går som regel bra ikke pga men til tross for. 

LAKA skrev 45 minutter siden:

Det må være mulig å diskutere ulike vurderinger og risikoanalyser på et båtforum. Vil man ikke være med på denne diskusjonen så lar man være. 

Jeg vil minne om at denne tråden er en reiseskildring, ikke en diskusjonstråd. Det er ikke det samme. 

Martine29 skrev 45 minutter siden:

Nok om det, det går som regel bra ikke pga men til tross for. 

Det går som regel bra på grunn av de vurderinger som blir gjort. Ikke på tross av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det virker som to erfarne folk i store solide båter. Hva med alle småsjarkene som går ut i samme vær for å dra noe kok-fisk, hvem kritiserer dem? Dette er forhold for disse båtene. Noe jeg syns er en uting er alle hurra-rop man får på forum når man spør ‘jeg vil seile til Island, noen tips og triks?’…, eller ‘jeg vil si opp leiligheten og kjøpe bo-båt og seile jorda rundt. 15-30.000 kr, 45.000 maks’. Dette er to ferske eksempler fra seilere på facebook. Det er folk som vil kunne komme i havsnød og sette eget og andres liv på spill.i fjor ble det solgt en seilbåt inne i Oslo til en som skulle seile til Azorene. Han ble slept tilbake to ganger før Drøbak, båten ble forlatt i Holmestrand/  Tønsberg området. Man bør heller si klart fra til slike på forumene rundt omkring. Når det kommer innlegg fra brukere som registrerte seg samme dag, og spør hvor langtid bruker jeg fra X til Y, sier ikke noe om båttype eller annen info, da er dette folk som bør få beskjed om at dette lærer du på båtførerprøven…

Redigert av Code0 (see edit history)

Jo mer man trener jo mer flaks har en. Hvis en ikke drar ut når det blåser frisk bris forstår jeg at dette ikke er trygt. Men når en har erfaring fra havet er ikke dette noe spesielt. Har krysset mot vind der disse bildene ble tatt når middelvind var over 20 m/s. Helt greit, men du skal selvfølgelig vite hva du gjør. Har også vært ute og trekt hummerteiner i samme område i mer vind. 

Reagerer overhodet ikke på å gå ut i disse forholdene, men imponert over bildene. Bilder ser alltid flatt ut på havet, selv når supertankere forsvinner i annenhver bølgedal. 

Sunn diskusjon, det viktige er å holde diskusjon god. Det verste som kan skje er hvis en må filtrere informasjon på forumet fordi kommentarene blir for drøye. Igjen, takk for tråden. 

Får vel avslutte denne tråden også på sedvanlige måten. Opprinnelig plan var jo at eier skulle komme til Arendal og hente båten. Men det er ikke alltid like lett å få til det som er planlagt. Det vet vi alle?

Dermed ble det for sørlendingen å sette kurs mot det vakre Østlandet, å frøken Yndig var litt småvill  i faktene. Jeg hadde sett for meg en rolig tur bort over mot Østlandet,  sakte og fredelig.  Men ho hadde ikle før fått varme i buken, så la ho avgårde i god marsjfart bortover

Det var strakeste veien, mellom holmer og skjær. 20220405_163116.jpg.e9b14e306c214d2b0831309b75f10939.jpg

ho virket absolutt ivrig,  så jeg lurte på hva som var i gjære nå. 

Ho gikk frem med slikt mot at selv color line måtte komme seg unna vei

20220405_185309.jpg.5df33edbdf5994c639d8418b1fdb0c40.jpg

Ikke noe hensyn ble tatt, og color hybrid valgte klokelig å skygge banen. Jeg som vanligvis prøver å forholde meg til de store fartøyene på fornuftig måte,  ble bare sittende å måpe. Hva for slags oppførsel er dette?

Svaret kom på underlig vis...

20220405_201949.jpg.ed4d971bfef67736c0468a9e265cbb21.jpg

Er det ikke.. er det ikke.. selveste Mr Brunstig ?

da skjønte jeg tegningen. White Lady hadde brukt natta på å overtale frk Yndig på å dra etter for å lete. Å nå hadde hun altså fått los.. 

På Jarlsø,  styrtet hun inn for fulle maskiner og all sin ynde.. klappa til kai, som det reneste slagskipet. Å blunket med øya og gjorde seg til som den mest yndige brud 

Men fortvilelse kom brått. Det var sannelig ikke Mr Brunstig.   Bare en som lignet. Dermed var det ikke lenge før frk Yndig var på vei videre. Å denne båten som vi da traff på Jarlsø,  viste seg å være en god gammel BP båt. Stemmer ikke det @Tor Arild? 

Vel frk Yndig får nytt mot å det er akkurat som om hun får ferten av noe i luften. Hun styrter mot Horten, det må være noe der.. iveren er stor og hun klapper til kai i Horten som en profesjonell danser,  elegant og med følelse... slenger et blikk med lyskaster for å lete.. 

Men ingen Mr Brunstig... så nære så nære.. i ettertid fikk hun høre, at Mr Brunstig lå bare noen få minutter unna.. 

Neste dag.. så tøffer frk Yndig innover mot Oslo.. lettere nedbrutt å skuffet. Farten er langt fra gårsdagens nivå.. så jeg skjønner at hun har gitt opp. Virkelig trist. Så var vel ikke Mr Brunstig den hun trodde likevel. 

20220406_082156.jpg.36918556717a5bcb3b6c2bdbfe0668f4.jpg

Først den ene kommer for å trøste,  

20220406_083917.jpg.4d5863957ba5ef2a5ee367c23b2e2b5f.jpg

Så den andre.  Men ikke noe hjelper. Hun tøffer bare mistrøstig videre i sakte fart. Får seg en skvett diesel på Oksenøya,  å drar å legger seg i ny Hjemmehavn i Leangbukta.  

Takk for turen.  Fantastisk gøy. 

Endelig ble det Bobåt

@Bjørn LøvjomåsSkjønner særs godt at den franske frøkna ville inn til Jarlsø, men det var nok tvillingbroren :) 

Det er min, eller si var, min båt som ligger der. Hyggelige Lars er ny eier og den ligger der for å få litt oppgradering på Navi-siden av Serco. Har brukt Serco i mange år på båter i familien (jobber ikke der - bare fornøyd kunde), så anbefalte Lars å ta kontakt der. Så da ble det også overleveringshavn istedet for Vallø på andre siden av bukta. 

Ellers må jeg si meg enig med både frk fransk og SAP_2000 at den er et stille godstog i tung sjø. I min båt hørte man bare vann og det som flyttet seg av skaffetøy i skap. Aldri et knirk eller "rare" lyder fra innredning selv om underlaget var til tider veldig ujevnt. Derfor jeg fortsetter med samme verft. 

Tusen takk for de fine reisebrevene deres, Bjørn. Er ikke på alle tråder jeg kommenterer om dere ikke har behov for noe lokal kunnskap jeg har, men koser meg med hver tur og ser frem til oppdateringene deres :) God påske når du kommer så langt!

Mvh

Tor Arild

@Tor Arild

Jeg hadde en hyggelig prat med nye eier,  det var han som fortalte meg at det var din båt.  Men også nye eier visste om turen jeg var på. Første han spurte om, når jeg klappet til kai, var om jeg kom fra Bergen ? han hadde lest alt? å mulig også dette etterhvert. Bekrefter at det var en hyggelig kar. Gøy når en treffer BP medlemmer rundt omkring :flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 8 minutter siden:

@Tor Arild

Jeg hadde en hyggelig prat med nye eier,  det var han som fortalte meg at det var din båt.  Men også nye eier visste om turen jeg var på. Første han spurte om, når jeg klappet til kai, var om jeg kom fra Bergen ? han hadde lest alt? å mulig også dette etterhvert. Bekrefter at det var en hyggelig kar. Gøy når en treffer BP medlemmer rundt omkring :flag_bp:

Måtte tipse Lars når båten til preple gikk rundt kysten med så erfarne kapteiner. ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...