Mostra seilaren Startet 3.April.2022 Del på Facebook Startet 3.April.2022 Har skiftet demperplate på et ZF25A gir som står på en Volvo penta MA30A. Motoren står på gummilabber og hylsen er av gummi. Men jeg synes det er en liten "skrape" lyd i innkobling, forsvinner når jeg endrer litt turtall og motoren ikke vibrerer så mye. Jeg synes motoren vibrerer veldig mye på de gummilabbene, hvor mye kan den vibrere uten at giret tar skade av dette? Lurer på om jeg kan bruke den sånn som det er nå. Har ikke lyst å skifte demperplate igjen Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Hvor gamle er motorlabbene? Er motorlabbene dine gåen så vil det definitivt påvirke vibrasjonene. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mostra seilaren Svart 3.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2022 Hei, det vet jeg ikke da jeg kjøpte båten usett i sommer. Det kan jo være at motorlabbene er dårlige ja. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Hva er alderen på båten? Tviler på at de er byttet…… Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mostra seilaren Svart 4.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2022 Båten er ifra 2009 så er jo ikke så altfor gammel. Men ja jeg tviler på at de er byttet Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 De bør ha en levetid på 15-20 år i vårt klima. Det kan være at vibrasjonene skyldes ubalanse i propellen. Har du en seriøs marina i nærheten ville jeg fått de til å se på det. Båten er for ny til at dette skal være et problem. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Jeg skjønner ikke helt hvordan demperplaten skulle kunne forårsake vibrasjoner? Med mindre den er ødelagt eller fullstendig feilmontert da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 index skrev 15 minutter siden: Jeg skjønner ikke helt hvordan demperplaten skulle kunne forårsake vibrasjoner? I så fall må den være montert uten å være sentrert på svinghjul. Vet ikke om det er mulig! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mostra seilaren Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Nei det er ikke demperplaten som forårsaker vibrasjoner, men jeg har måttet jekke opp motor for å få ut giret så jeg fikk skiftet demperplate. Fikk en eldre maskinist til å se på vibrasjonene, han mente det var helt innafor. Men det er litt vibrasjon i giret så motoren må nok rettes litt opp. Er det 1/10 mm som er innafor på flensen ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Prøv flensene i forskjellige stillinger mot hverandre for å se hvor de matcher best. Det hjelper lite at opprettingen er innenfor 1/10mm om en av flensene er skjeve.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Krav til oppretting bør stå i dokumentene til motor og girkasse. Det gjør det i hvert fall hos meg. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.