Jump to content

Signalenhet til tilt/trim Suzuki DF150


ronla

Recommended Posts

Jeg har en 2015 mod Suzuki DF 150 der tilt/trim indikatoren ikke virket etter sjøsetting. Nåla på meteret beveger seg ikke, men selve trim/til funksjonen på motoren virker fint.

Demonterte indikatoren og målte selve meteret ved å sette spenning direkte på +/- (da viser nålen "DOWN") og når en samtidig "bro´er" mellom - og signalinntak fra motor viser meteret "Max Up".  Regner med at meteret med dette er "frikjent". 

Målte så begge kablene fra motor. (se bildet under). Det er en sort (-) og en hvit/gul signal kabel. Det er ikke målbart signal fra noen av dem. 

Så langt kan det virke som det er signalenheten på motoren som feiler. Armen som aktiverer potmeteret (endrer motstanden slik jeg forstår det) er intakt, og det er ikke utslag på meteret selv om jeg beveger den lille armen som står på signalenheten. 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte (evt anbefale andre måter å teste feilkilden på) at sannsynligheten for at det er signalenheten som feiler som er høy?

Spørsmål 2 er om styringsenheten og kablene er i en "støpt" enhet slik at jeg ved å skifte signalenheten også må trekke kabel mellom motor og styringspanelet på nytt. Skulle gjerne unngått dette men må jeg så må jeg?

Spørsmål 3 er hvor jeg eventuelt kan få kjøpt en ny signalenhet og om det finne uorginale enheter som er brukbare?

 

Håper det er noen motorkyndige som kan rådgi meg her :-) 

 

Plugg fra signalenhet tilt.jpg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg har forstått deg riktig. Men giveren er vel et potmeter som du kan sjekke med et ohm-meter. Feil her skyldes dårlig kontakt et sted i kretsen, som mulig kan renoveres. Ofte setter ting seg i løpet av vinteren. Prøv å gjenopplive giveren ved å movere , evt kontaktspray og lette slag med håndtak på skrujern. Om du ikke kan demontere og åpne den for inspeksjon.

Ledninger mellom motor og panel kan du gjenbruke ved hjelp av en vanntett skjøt.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for rask respons :-)

prøvde å ohm’e giveren men fikk ikke signal. Det understøtter vel konklusjonen om at signalgiveren (potensiometeret) er problemet. 
Skulle gjerne sluppet å dra kabler men antar at kablene er støpt inn? 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke type giver, men antar at det er ohmsk motstand. Sjekk først at det ikke er brudd i kabel frem til giver, eller dårlig kontakt i en plugg på veien mellom giver og første plugg. Det er bevegelse på trim når du kjører motor opp/ned så ledning kan ha fått skade. Det sjekker du ved målinger nærmest mulig giver. Bruk gjerne nåler som stikkes gjennom isolasjon for å få kontakt. Giver pleier for øvrig å ha kort ledning frem til første plugg.

Noen klaps på gamle giver, kan vekke den til live fra vinterdvalen, da det nok er mekaniske deler innvendig. Kan selvsagt også være brudd.

Anskaffer du ny giver, kan du teste om instrument virker med den nye, før du monterer den på motor.

Er du nødt til å dra nye ledninger, så fest de på de gamle slik at du drar frem de nye ved hjelp av de gamle, dersom det er trang fremkomst.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...