Jump to content

Lade flere typer batteri kjemi. Trenger råd. Agm, gel, bly


Mr_Stian

Recommended Posts

Prøvde meg på Facebook under gruppen Båtfolk og strøm, men ser ikke ut som folk leser hele innlegget først. 

 

Har en kompis som nettopp har byttet forbruksbatteriene sine til agm. Start er ett gel batteri mens trustere er vanlig bly. 

 

Alt blir ladet av 1 vanlig lader via et victron skillereleet. Både lader og dynamo. I følge dataark til agm så skal maks ladespenning standby ligge mellom 13.6 og 13.8 volt og maks ladespenning syklisk mellom 14.4 til 14.9 volt.

 

Laderen som er installert har float på ca 13.3v mens bulk var oppe i 15.1V

 

Vurdere å bytte ut lader med en som kan lade på agm program. En victron smart lader

 

Hva vil det si for de andre batteriene at jeg lader de på Agm program? Altså bulk på 14.8v og float på 13.6? 

 

Hva er problemet med å lade agm som vanlig bly? 

 

Noen som eventuelt har gode tips til å lade bare agm med egen lader? Her ser jeg litt utfordringer da dynamo og lader går inn på samme skillet. Skal jeg ha egen lader på forbruk så må jeg vel skille dette vekk fra de andre?

 

Ikke se så nøye på kablingen og mangel av kabelsko. Dette er fikset! 😂

D059905C-D8E2-465E-A106-9D8ED41C36F3.jpeg

4A3F87CD-0877-4FA9-9763-F43403D2B443.jpeg

Link to post

AGM og åpne bly/syre batterier kan (stort sett) lades med samme spenninger. Bare pass på at floatspenningen ikke blir for høy, spesielt dersom laderen står på kontinuerlig. For høy floatspenning over tid, vil føre til at AGM batterier tørkes ut, og siden de ikke kan etterfylles, betyr det at batteriet er ødelagt. 

Jeg er mer skeptisk når det gjelder Gel batterier. Disse skal ha litt lavere ladespenning, og kan ødelegges av de ladespenninger som brukes for åpne bly/syre og AGM batterier.

 

Link to post

Den Ladac laderen, er temperaturkompensert, så det spørs litt på temp da du målte. Har ladet victron agm batterier med en slik i 10år, og de var like spreke. Min erfaring er at agm blir stort sett drept av float lading. En av egenskapene til agm, er lav selvutlading, så jeg lot konsekvent være å la de ligge på float over tid. Laderen har også en fast tid på absorbsjon, så jeg unngikk så lang som mulig, å sette den på på nesten fulle batterier. Den laderen jeg hadde, var det et potmeter under lokket med diodene, hvor spenning kunne justeres. Vær bevisst på temperatur og fyllingsgraden på batteri. Ikke rør om du er usikker på hva du driver med. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Den «AGM» knappen som er på mange ladere har etter min mening drept mange AGM batterier.  Det at AGM kan lades med høyere spenning ved syklisk drift er ikke det samme som at de bør lades slik for båtfolk.  Det som er viktig med alle blybatterier er regelmessig topplading til 100%.  AGM blir ofte beskyldt for å tørke ut, men jeg mener de stort sett ikke tørker ut, men overlades. Det utsagnet baserer jeg på at jeg  har veid mange AGM batterier før første bruk og etter påstått uttørking uten å finne vekt reduksjon ihht. de 2-3% som tilsier uttørking av AGM. Lading med spenning over 14,4V kan være komplisert for AGM batterier som er i for lite aktivitet. Min erfaring er at sikker lading av AGM i båt ved normal bruk er 14,1-14,25V med overgang til float ved ca. 0,03C.  Med såpass lav spenning kan man uten problemer gå over til float ved en lavere ladestrøm, eller overlade dem ganske lenge ved at motorens dynamo feks. gir ut 14,2V mot fulle batterier.  For lav float fører ikke til rask nok topplading, så float spenning er noe jeg mener kan settes i forhold til bruksmønster, men ikke høyere enn påstemplet på batteri. Float på 13,8V kan feks. være det beste i ferien om man en sjelden gang er 24timer i gjestehavn.  Men i hjemmehavn kan alt fra 13,2V i opplag til 13,6V i regelmessig bruk være ok.  Dessverre er det ingen ladere på markedet som er smarte, selv om det er en mye brukt tittel på ladere.  Det er imidlertid smart for mange båtfolk å holde seg unna AGM knappen på laderen.  14,2V er tilstrekkelig spenning, sørg heller for å ha tilstrekkelig stor lader og nok ladetid.  Husk også at det første døgnet med floatlading er en viktig del av oppladingen som sørger for lading av de siste 1-2% av kapasiteten.  Skal man sjekke om man lader skikkelig opp, kan man når man tror man har ladet nok sette på absorpsjons lading en times tid og se om man får inn mer lading på banken. Faller strømmen raskt mot null, så var banken full og man hadde ladet nok.  Min erfaring er at AGM kan lades med stor strøm opp til 14,25V, så må man holde spenningen på 14,25 uten å øke spenningen. De kan fint toppes opp ved å overlades på 14,25V ved vanlig fritidsbåt bruk, men best er det å gå ned til påstemplet float spenning fra 14,25V / 0,03C.  Uten temp. kompensert lading bør man også holde seg under 0,2C så temp økningen holder seg lavere enn 10 grader celsius.   

 

Så for dem som ikke ønsker å forstå alt som handler om batterier. Velg en absorpsjons spenning som er lavere enn 14,4V, men høyere enn 14V, og husk at tid er en faktor som veier opp for lav ladespenning.  Om det står GEL på den mest aktuelle innstillingen skal man ikke tenke så hardt på. Viktigst er det for de fleste båtfolk at de ikke benytter AGM funksjonen uten å forstå den. (high voltage AGM). 

 

Når det er sagt så kan det være riktig å lade annerledes enn det jeg beskriver, men det er fordi lading alltid skal tilpasses den bruk man har. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...