Jump to content

Maks 600 ah på en lithium batteribank??

NOR15186

Recommended Posts

Jeg vurderer å utvide min 4x100 ah lithium batteribank og kom over et rimelig produkt fra Sparelys

sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-100ah-surge

Min tanke er å doble kapasiteten fra 4x100ah til 8x100ah.

Bruksanvisningen til produktet sier derimot:

- "Det anbefales ikke å kople sammen batteribanker som er større enn 600Ah. Dette på grunn av mengden energi som blir lagret i en slik batteribank."

Jeg har ikke sett spor av en slik begrensning noe annet sted på nettet, og skjønner ikke helt hvorfor det er en grense på 600ah.

Er det noen andre som kjenner til denne påståtte begrensningen? I så fall; hvorfor?

Eller er dette knyttet dette batteriproduktet? I så fall- hvorfor? Er det BMS'en som lager begrensningen?

Noen synspunkter?

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ville heller spurt om hva som er grunnen til at dette batteriet er så billig. Det er forskjell på kvalitet på slike batterier, og noe har de nok firt på her. Er det sikkerheten som er dårligere, så hadde jeg ikke turt å ha dette i båt. Er det risikoen for at det mister kapasitet fortere e.l., så er jo ikke det så farlig, men dersom en celle eller BMS ryker, så blir det jo dyrt allikevel.

NOR15186 skrev for 2 timer siden:

Bruksanvisningen til produktet sier derimot:

- "Det anbefales ikke å kople sammen batteribanker som er større enn 600Ah. Dette på grunn av mengden energi som blir lagret i en slik batteribank."

Det er helt uproblematisk. Jeg har selv lithiumbank på 1000 Ah. Det er ikke noe annet som ligger bak enn nettopp det de skriver, at energimengden er stor. Nå fungerer også BMS som en kortslutningssikring men om alt skulle feile så sitter man med energi tilsvarende stor sprengkraft. På 12V gir 200Ah ca 2,5kWh. 12V/800Ah inneholder med det ca 10kWh. Det blir igjen 36 MJ, som tilsvarer omtrent sprengkraften i 140 håndgranater. 600Ah er kun ca 105 håndgranater og det synes de tilsynelatende er ok :giggle:

Sequoia skrev 55 minutter siden:

Det er helt uproblematisk. Jeg har selv lithiumbank på 1000 Ah. Det er ikke noe annet som ligger bak enn nettopp det de skriver, at energimengden er stor. Nå fungerer også BMS som en kortslutningssikring men om alt skulle feile så sitter man med energi tilsvarende stor sprengkraft. På 12V gir 200Ah ca 2,5kWh. 12V/800Ah inneholder med det ca 10kWh. Det blir igjen 36 MJ, som tilsvarer omtrent sprengkraften i 140 håndgranater. 600Ah er kun ca 105 håndgranater og det synes de tilsynelatende er ok :giggle:

Med 105 håndgranater som går av samtidig vil vel båten sannsynligvis gå ned :-( Det går ihvertfall fort.

Spøk til side - finnes det noen rasjonell årsak til en "begrensning" på 600ah?

7 hours ago, Sequoia said:

På 12V gir 200Ah ca 2,5kWh. 12V/800Ah inneholder med det ca 10kWh. Det blir igjen 36 MJ, som tilsvarer omtrent sprengkraften i 140 håndgranater. 600Ah er kun ca 105 håndgranater og det synes de tilsynelatende er ok :giggle:

Men forskjellen er at granatene avgir sin energi i løpet av noen millisecunder, mens et kortsluttet batteri kanskje bruker minutter på å lades helt ut. 10 kWh er forøvrig omtrent samme energimengde som det er i en liter diesel, så folk som har en full 400 liters dieseltank kjører rundt med sprengkraften til 50000 granater ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...