Jump to content

Sjøvannsslange VP Aqad31a

Batty

Recommended Posts

Hei! Noen som har ett triks for å få av kjølevann slange på VP Aqad 31a? De skruene er for små for 11 nøkkel og for stor for 10 nøkkel. Finnes det noen triks for å få av denne fra utsiden av båten? Regner ikke med det altså.

Det er sinnsykt vanskelige å komme til under gjennomføringen. Noe tips?

Er det S-slangen du skal ha løs fra transom? I så fall kan det hende du trenger en tomme-pipe i riktig dimensjon. Det var brukt mye tomme-dimensjoner på 290-drevene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

På den plassen skal det brukes rustfri slangeklemme, så få vekk den som er der og ny/nye til 30kr...

Det lønner seg å stramme slangeklemmen i en bestemt posisjon.

Siden du ikke vil røpe hvilket drev du har får du lete i Dokumentarkivet og finne instruksjonen til ditt drev :wink:

@dieselfan S-slangen er klemt fast i transom innvendig med slangestussen som slangen videre frem til sjøvannspumpen kobles på. Denne slangestussen er festet til transom med to skruer. Og ofte er det trangt å komme til. 

Spørsmålet her er vel hvordan løsne skruer som sitter godt på et sted med dårlig tilkomst. En god rustløser som får tid til å virke og en pipe som har riktig dimensjon for skruene er det første jeg tenker på. Å kappe skruen kan gi utfordringer med å få ut resten av skruen fra hullet. 

Det er minst 15 år siden jeg gjorde denne jobben selv, men synes å erindre at det var noe med at de to skruene hadde ulik dimensjon. Men mulig jeg husker feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 måneder senere...

Jeg droppa hele greia og kjører ett år til. Men mulig du har rett angående dimensjon på skruene. At de er forskjellige. Skal ta de neste år så skal eg oppdatere litt. Men tipper der blir vanskelig da skruene ikkje er i topp stand. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...