Jump to content

Bayliner 3888, forlenge tunnelene eller større flaps


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har en Bayliner 3888 der propellene ligger i hver sin halvmåne. Båten skal opp snart for å bla bytte skroggjennomføringer.

 

I samme "renne" så vurderer jeg å få et sveise verksted til å lage forlegnere av tunnelene. Dette skal bla hjelpe på å holde baugen nede i lav fart.

Slik det er i dag, så løfter baugen seg kraftig fra 8-9knop. Mitt ønske er å kunne ha en marsjfart på 13-14 knop. Men i den farten ser jeg nesten ingenting pga løftet på baugen.

Så jeg leser på div forum at en måte å løse dette på, er tunnelforlengelse.  Men jeg vet ikke hvor lange de bør være osv. Ikke vet jeg hvordan båten vil oppføre seg i høy sjø, om de da vil ta med seg en del luft osv.

Eller skal jeg forlenge flapsene og kanskje får jeg den samme effekten?  Båten veier jo 10tonn så skal en del til vil jeg tro for å presse baugen ned.

I tillegg kommer jo belastningen av de ene eller andre

Legger ved litt bilder jeg har funnet på nettet... Her er også to bilder med før og etter forlengelse.

image_4082.jpg

image_4085.jpg

image_38830.jpg

image_15108.jpg

image_15109.jpg

270031680_658521588666338_7245919180155724682_n.jpg

270083248_244946477716837_8360979358334374757_n.jpg

Link to post

Trimflapsene bør egentlig gjøre samme jobben. Du har 4 av dem.

De bør kunne vinkles minst 10grader under flush med bunnen. Står de i øvre posisjon på bildet?

 

Om tunnelforlenger skal gjøre noen jobb, må de vinkles litt ned i propellstrømmen.

 

Tunnelforlenger vil hvertfall 'invalidisere' hekktrusteren din; Når du sperrer for vannstrømmen nedenfra, vil den suge mer luft. Thrustere gir lite skyv i luft.😵💫

Link to post

Når båten reiser nesa så er det en konstruksjonsgrunn til det eller et balanseproblem. Er motorene for tunge? Er dieseltankene plassert for langt bak eller er de større enn de burde? (Har konstruktøren bomma?) Er vanntankene for store og plassert for langt bak. Er det satt inn ekstra batterier?

Er skroget i det hele tatt ment å skulle brukes i det fartsområdet du ønsker å ferdes i?

Du ønsker å oppheve det som skaper det er beskrevet over og oppnå noe som konstruktøren kanskje ikke klarte å oppnå eller ikke ønsket å oppnå...

 

Dersom du ikke vil prøve å rette opp noe av dette med vektfordeling eller letting, så er det jo mulig å oppnå å senke nesa med ved skrogforlengelse.

Jo bedre innretningen fanger vannet jo mindre areal trenger du for å oppnå samme effekt.

Jo lengre ut på sidene du plassere jo mer kan det endre generelle sjøegenskaper...

En betydelig utfordring med så omfattende skrogmodifikasjoner som en ser på bildene er at endringene kan/vil trolig endre manøvrering akterover betydelig. 

Forlengelse av propell tunnelene vil trolig virke retningsstabiliserende.

På det nederste bildet har flapsene nedoverrettede sidekanter. Dette fanger og holder lengre på vannet og er en løsning jeg vil anbefale deg å kopiere.

Om båten var min ville jeg forsøkt propelltunneler dersom de er utprøvet med hell. Så ville jeg gjort en fast skrogforlengelse i midten, med relativt stor lengde. Ytterst på sidene ville jeg montert kortere flaps til trim av båten sideveis.

Det er ganske dramatisk det du planlegger/ønsker å oppnå. Ville brukt mye tid på å snakke med andre som har samme båt. Mennesker er veldig forskjellige, dermed er også båtfolk forskjellige...  Du må finne ut hvem av de aktuelle båtbrukere du skal hente erfaring fra, som faktisk har samme opplevelse av trim og sjøegenskaper som deg...

Helt oppriktig så tror jeg det er vanskeligere enn å bygge om båten :wink:

 

Håper dette kan hjelpe deg til å se skogen for trær.. .Lykke til :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

På det nederste bildet har flapsene nedoverrettede sidekanter. Dette fanger og holder lengre på vannet og er en løsning jeg vil anbefale deg å kopiere.

Takker for gode råd. Båten på nederste bilder er min. Jeg som ligger å kravler under der. Gode poeng du kommer med der. Har lest mye rundt dette på div Bayliner forum og har også hatt noen spørsmål runder på de forumene. Men mitt inntrykk er at de kanskje ikke er ute i så mye sjø når de er på tur. Det er ingen tvil om at de gir effekt både med å få baugen ned og også fart. Men jeg er usikker pga hvordan båten oppfører seg når en får sjøen bakfra osv. Flere som skriver at de må bruke mer trottle når de bakker.

Hmm, tror jeg da i første omgang prøver å gjøre flapsene noe større. For de har liten påvirkning slik de er i dag..

Link to post
Havarita skrev for 9 timer siden:

Trimflapsene bør egentlig gjøre samme jobben. Du har 4 av dem.

De bør kunne vinkles minst 10grader under flush med bunnen. Står de i øvre posisjon på bildet?

 

Om tunnelforlenger skal gjøre noen jobb, må de vinkles litt ned i propellstrømmen.

 

Tunnelforlenger vil hvertfall 'invalidisere' hekktrusteren din; Når du sperrer for vannstrømmen nedenfra, vil den suge mer luft. Thrustere gir lite skyv i luft.😵💫

Takk for svar, ja de står nesten i øvre posisjon på bilde...  Du er nok inne på noe ang trusteren. Det hadde jeg ikke tenkt på..

Link to post
Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Undersøk også om slike forlengelse av tunellene kan gi forandring av sjøegenskaper ..

Særlig i tung medfølgende sjø

Nettopp det jeg er redd for også. Det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til å montere slike... Har spurt om dette på Bayliner forum. Men det virker ikke helt som de skjønner spørsmålet...

Link to post

Dette har jeg bla fått tvil svar når jeg la opp lignende tråd.

the folks who have them report a little more speed but the big one is the bow down better. Some reverse maneuvering requires using a bit more power.

 

they work as intended. Performance improvements are better gph rate, increased speed at cruising rpm and faster wot speed. All because the bow stays down without tabs, the only loss is a slight reduction of thrust in reverse. This is easily made up for with a little throttle when needed.

 

Men ingen svare på om båten endrer sjøegenskapene i røff sjå osv. Mange som har montert disse på Bayliner 37xx og 38xx nettopp for å få ned baugen.

 

Link to post

Hva med å heller lage faste interceptorer rundt tunellåpning med stål som lime og boltes til skrog. 
en venn gjorde det på en Galeon og måtte faktisk opp med den og redusere fra 9-10mm til 6-7mm for de ble for effektive. 
 

lite inngrep - lett å justere. Gir mer løft jo mer fart. 
 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Roger og Olina skrev 1 time siden:

Nettopp det jeg er redd for også. Det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til å montere slike... Har spurt om dette på Bayliner forum. Men det virker ikke helt som de skjønner spørsmålet...

 

Er du 100% sikker på at flapsene dine går så langt ned som de skal..?

Skroget på min båt er jo identisk med det du har, bare min båt er kortere..

Jeg får veldig god effekt av flapsene, men det tar lang tid å kjøre dem ned...for alle 4 flapsene går på samme hyd.pumpe..

 

Jeg har et advarsel skilt på flybridgene (typisk amerikansk) der det advares mot å bruke for mye flaps i grov medfølgende sjø.. 

Skal ta bilde av det, og poste det her senere i dag..

 

Link to post

Om flapsene alltid står i nederste posisjon (som de ofte gjør på halvplanere), kan jo godt de midterste flapsene erstattes med faste flaps.  Da kan du få større anleggsflate i midten, og få den kontinuerlig mellom tunellene. Det gir litt mindre 'tap' rundt sidene. I halvplaner området er det sjelden du har behov for å trekke flapsene opp. Om du har en hydraulikkpumpe, får du da kjappere respons på flapsene ute på sidene, om du sløyfer trimsylinder på de to i midten. (du før flott automatikk som kan kjøre disse aktivt mot rullebevegelser og sideveis helning).

 

Når du skal gi løft i hekken, kan du velge mellom korte flaps med stor vinkel, eller lange flaps med mindre vinkel.

Ekstremvarianten av korte flaps er interceptor, som står rett ned i vannet.

Lange flaps gir nok litt mindre motstand (og bedre løft) i lave hastigheter, men kan være skumle i følgende sjø, når bølgene 'tar deg igjen'. Korte breiere flaps eller interceptorer foretrekkes vanligvis når hastigheten blir større.

Link to post
Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Er du 100% sikker på at flapsene dine går så langt ned som de skal..?

 

Byttet pumpe i fjor og sjekket at de gikk ned også under fart. Men de klarer ikke å holde baugen nede etter 7 knop.. Har også vurdert å montere større flaps, men vet ikke om de tåler det.

Link to post
Havarita skrev for 7 timer siden:

Om flapsene alltid står i nederste posisjon (som de ofte gjør på halvplanere), kan jo godt de midterste flapsene erstattes med faste flaps.  Da kan du få større anleggsflate i midten, og få den kontinuerlig mellom tunellene. Det gir litt mindre 'tap' rundt sidene. I halvplaner området er det sjelden du har behov for å trekke flapsene opp. Om du har en hydraulikkpumpe, får du da kjappere respons på flapsene ute på sidene, om du sløyfer trimsylinder på de to i midten. (du før flott automatikk som kan kjøre disse aktivt mot rullebevegelser og sideveis helning).

 

Når du skal gi løft i hekken, kan du velge mellom korte flaps med stor vinkel, eller lange flaps med mindre vinkel.

Ekstremvarianten av korte flaps er interceptor, som står rett ned i vannet.

Lange flaps gir nok litt mindre motstand (og bedre løft) i lave hastigheter, men kan være skumle i følgende sjø, når bølgene 'tar deg igjen'. Korte breiere flaps eller interceptorer foretrekkes vanligvis når hastigheten blir større.

De flapsene i midten, er jo veldig viktige for å presse baugen ned. Så tror ikke det er lurt å sløyfe disse. Jeg har vært i kontakt med 2 leverandører av Zipwake men de tror ikke disse vil gi den effekten som jeg ønsker...

Link to post
Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

De flapsene i midten, er jo veldig viktige for å presse baugen ned. Så tror ikke det er lurt å sløyfe disse.

tror Havarita ikke mente å sløyfe diffe , men heller erstatte med 1 større, fast flaps 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, jeg ville byttet trimflapsene i midten med fast flaps i hele området.

De gies vinkel nedover som full flaps nedover du får med dagens flaps.

Skroget på denne er egentlig planende, med for lite motorkraft til å plane.

Du har bruk for løft i hekken hele halvplanerområdet, ved å gå såpass brutalt til verks få noe større fart, og lavere baug i 8-14/15 knop.

Behovet for å løfte opp trimflapsene kommer først når båten planer ut ( over 20 knop). Jeg antar at du har for lite motorkraft installert til å oppnå så mye fart.

Link to post
Havarita skrev for 11 timer siden:

Ja, jeg ville byttet trimflapsene i midten med fast flaps i hele området.

De gies vinkel nedover som full flaps nedover du får med dagens flaps.

Skroget på denne er egentlig planende, med for lite motorkraft til å plane.

Du har bruk for løft i hekken hele halvplanerområdet, ved å gå såpass brutalt til verks få noe større fart, og lavere baug i 8-14/15 knop.

Behovet for å løfte opp trimflapsene kommer først når båten planer ut ( over 20 knop). Jeg antar at du har for lite motorkraft installert til å oppnå så mye fart.

Hei igjen og takk for gode tips. Jeg skal bytte propellene når jeg skal ha den på land om ett par uker eller så. Da skal den faktisk kunne gå 23knop i følge tidligere eier. Den ligger nede på 17 knop. Men pr i dag er propellene for store. Jeg vil gjerne kunne ligge i alt fra 10-14 knop uten at jeg må stå på en stol for å se ut :smiley:

 

Så om jeg forstår deg rett, så er ett godt tips å ta de 2 flapsene som står nederst å erstatte dem med fast flaps som heller noe ned og beholde de som er på sidene? Da ser jeg for meg at de nederste må ha en større flate enn de som er der originalt, ellers så vil jeg nok ikke få presset ned baugen. De på sidene er vel mer for å stabilisere sideveis. Jeg tenke litt på å montere egnen pumpe på de to nederste og kjøre de separert.  Her kan du se samme som min der den ligger i 17 knop med tunnel forlegnere.. 

 

Link to post

Det forandrer bildet en del.

Om den skal klare 23 knop med eksisterende motor, ville jeg vært mer forsiktig med å vinkle en evt. fast flaps nedover.

Om du bytter den midterste seksjonen, bør den heller utformes som en skrogforlenger, og du kan ha en behagelig (og økonomisk) marsjhastighet på 18-20 knop, heller enn 13-14.

 

Båten er vektsensitiv i dette området, så ikke dra med deg mer enn du må.

Link to post
Havarita skrev 7 minutter siden:

Det forandrer bildet en del.

Om den skal klare 23 knop med eksisterende motor, ville jeg vært mer forsiktig med å vinkle en evt. fast flaps nedover.

Om du bytter den midterste seksjonen, bør den heller utformes som en skrogforlenger, og du kan ha en behagelig (og økonomisk) marsjhastighet på 18-20 knop, heller enn 13-14.

 

Båten er vektsensitiv i dette området, så ikke dra med deg mer enn du må.

 Lurer på om jeg skal gå for disse: https://www.maritim.no/lenco-el-trimplan-u-bryter#tabDescription

12"x36 som er beregnet på båter fra 38 fot og erstatte de nederste. Da har jeg kanskje mer kontroll.. Kommer på 10 båtpenger ca. Så det er jo innafor tenker jeg..

Link to post
Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Men er det egentlig realistisk å kunne ligge økonomisk i 13-14 knop? Jeg kjenner ikke skroget her, men de aller fleste båter jeg har vært ombord i eller sett passere sliter i den hastigheten.

Skal jeg være helt ærlig, så vet jeg ikke selv annet enn det jeg leser på Bayliner forumet. (USA) Jeg har på for store propeller pr i dag, så de byttes om ikke lenge. Det er ofte 2x175hk motorer i disse. Jeg har 2x225hk

 

 

Link to post
Kallethekid skrev 1 time siden:

Men er det egentlig realistisk å kunne ligge økonomisk i 13-14 knop? Jeg kjenner ikke skroget her, men de aller fleste båter jeg har vært ombord i eller sett passere sliter i den hastigheten.

 

For pokker, jeg tenker jo helt feil her.. Nå blir jeg flau... Du har jo helt rett @Kallethekid det vil jo kreve mye kraft og masse annet for å presse denne båten ned med baugen i 13-14 knop når den legger seg på ca 17knop. brrr :diving:  med tunnel forlengere så ja, men ikke med flaps... :headbang:  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...