Roger og Olina Startet 4.April.2022 Del på Facebook Startet 4.April.2022 Hei folkens. Har en Bayliner 3888 der propellene ligger i hver sin halvmåne. Båten skal opp snart for å bla bytte skroggjennomføringer. I samme "renne" så vurderer jeg å få et sveise verksted til å lage forlegnere av tunnelene. Dette skal bla hjelpe på å holde baugen nede i lav fart. Slik det er i dag, så løfter baugen seg kraftig fra 8-9knop. Mitt ønske er å kunne ha en marsjfart på 13-14 knop. Men i den farten ser jeg nesten ingenting pga løftet på baugen. Så jeg leser på div forum at en måte å løse dette på, er tunnelforlengelse. Men jeg vet ikke hvor lange de bør være osv. Ikke vet jeg hvordan båten vil oppføre seg i høy sjø, om de da vil ta med seg en del luft osv. Eller skal jeg forlenge flapsene og kanskje får jeg den samme effekten? Båten veier jo 10tonn så skal en del til vil jeg tro for å presse baugen ned. I tillegg kommer jo belastningen av de ene eller andre Legger ved litt bilder jeg har funnet på nettet... Her er også to bilder med før og etter forlengelse. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Trimflapsene bør egentlig gjøre samme jobben. Du har 4 av dem. De bør kunne vinkles minst 10grader under flush med bunnen. Står de i øvre posisjon på bildet? Om tunnelforlenger skal gjøre noen jobb, må de vinkles litt ned i propellstrømmen. Tunnelforlenger vil hvertfall 'invalidisere' hekktrusteren din; Når du sperrer for vannstrømmen nedenfra, vil den suge mer luft. Thrustere gir lite skyv i luft.😵💫 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Når båten reiser nesa så er det en konstruksjonsgrunn til det eller et balanseproblem. Er motorene for tunge? Er dieseltankene plassert for langt bak eller er de større enn de burde? (Har konstruktøren bomma?) Er vanntankene for store og plassert for langt bak. Er det satt inn ekstra batterier? Er skroget i det hele tatt ment å skulle brukes i det fartsområdet du ønsker å ferdes i? Du ønsker å oppheve det som skaper det er beskrevet over og oppnå noe som konstruktøren kanskje ikke klarte å oppnå eller ikke ønsket å oppnå... Dersom du ikke vil prøve å rette opp noe av dette med vektfordeling eller letting, så er det jo mulig å oppnå å senke nesa med ved skrogforlengelse. Jo bedre innretningen fanger vannet jo mindre areal trenger du for å oppnå samme effekt. Jo lengre ut på sidene du plassere jo mer kan det endre generelle sjøegenskaper... En betydelig utfordring med så omfattende skrogmodifikasjoner som en ser på bildene er at endringene kan/vil trolig endre manøvrering akterover betydelig. Forlengelse av propell tunnelene vil trolig virke retningsstabiliserende. På det nederste bildet har flapsene nedoverrettede sidekanter. Dette fanger og holder lengre på vannet og er en løsning jeg vil anbefale deg å kopiere. Om båten var min ville jeg forsøkt propelltunneler dersom de er utprøvet med hell. Så ville jeg gjort en fast skrogforlengelse i midten, med relativt stor lengde. Ytterst på sidene ville jeg montert kortere flaps til trim av båten sideveis. Det er ganske dramatisk det du planlegger/ønsker å oppnå. Ville brukt mye tid på å snakke med andre som har samme båt. Mennesker er veldig forskjellige, dermed er også båtfolk forskjellige... Du må finne ut hvem av de aktuelle båtbrukere du skal hente erfaring fra, som faktisk har samme opplevelse av trim og sjøegenskaper som deg... Helt oppriktig så tror jeg det er vanskeligere enn å bygge om båten Håper dette kan hjelpe deg til å se skogen for trær.. .Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 (redigert) Havarita skrev 8 minutter siden: Om tunnelforlenger skal gjøre noen jobb, må de vinkles litt ned i propellstrømmen. Det er jeg ikke enig i. Redigert 4.April.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Undersøk også om slike forlengelse av tunellene kan gi forandring av sjøegenskaper .. Særlig i tung medfølgende sjø Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.April.2022 Del på Facebook Svart 4.April.2022 Havarita skrev 9 minutter siden: Tunnelforlenger vil hvertfall 'invalidisere' hekktrusteren din; Når du sperrer for vannstrømmen nedenfra, Det er jeg veldig enig i og det er så betydelig at du burde absolutt endre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 dieselfan skrev for 8 timer siden: På det nederste bildet har flapsene nedoverrettede sidekanter. Dette fanger og holder lengre på vannet og er en løsning jeg vil anbefale deg å kopiere. Takker for gode råd. Båten på nederste bilder er min. Jeg som ligger å kravler under der. Gode poeng du kommer med der. Har lest mye rundt dette på div Bayliner forum og har også hatt noen spørsmål runder på de forumene. Men mitt inntrykk er at de kanskje ikke er ute i så mye sjø når de er på tur. Det er ingen tvil om at de gir effekt både med å få baugen ned og også fart. Men jeg er usikker pga hvordan båten oppfører seg når en får sjøen bakfra osv. Flere som skriver at de må bruke mer trottle når de bakker. Hmm, tror jeg da i første omgang prøver å gjøre flapsene noe større. For de har liten påvirkning slik de er i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Havarita skrev for 9 timer siden: Trimflapsene bør egentlig gjøre samme jobben. Du har 4 av dem. De bør kunne vinkles minst 10grader under flush med bunnen. Står de i øvre posisjon på bildet? Om tunnelforlenger skal gjøre noen jobb, må de vinkles litt ned i propellstrømmen. Tunnelforlenger vil hvertfall 'invalidisere' hekktrusteren din; Når du sperrer for vannstrømmen nedenfra, vil den suge mer luft. Thrustere gir lite skyv i luft.😵💫 Takk for svar, ja de står nesten i øvre posisjon på bilde... Du er nok inne på noe ang trusteren. Det hadde jeg ikke tenkt på.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Ida Marie III skrev for 8 timer siden: Undersøk også om slike forlengelse av tunellene kan gi forandring av sjøegenskaper .. Særlig i tung medfølgende sjø Nettopp det jeg er redd for også. Det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til å montere slike... Har spurt om dette på Bayliner forum. Men det virker ikke helt som de skjønner spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Dette har jeg bla fått tvil svar når jeg la opp lignende tråd. the folks who have them report a little more speed but the big one is the bow down better. Some reverse maneuvering requires using a bit more power. they work as intended. Performance improvements are better gph rate, increased speed at cruising rpm and faster wot speed. All because the bow stays down without tabs, the only loss is a slight reduction of thrust in reverse. This is easily made up for with a little throttle when needed. Men ingen svare på om båten endrer sjøegenskapene i røff sjå osv. Mange som har montert disse på Bayliner 37xx og 38xx nettopp for å få ned baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Hva med å heller lage faste interceptorer rundt tunellåpning med stål som lime og boltes til skrog. en venn gjorde det på en Galeon og måtte faktisk opp med den og redusere fra 9-10mm til 6-7mm for de ble for effektive. lite inngrep - lett å justere. Gir mer løft jo mer fart. mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Roger og Olina skrev 1 time siden: Nettopp det jeg er redd for også. Det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til å montere slike... Har spurt om dette på Bayliner forum. Men det virker ikke helt som de skjønner spørsmålet... Er du 100% sikker på at flapsene dine går så langt ned som de skal..? Skroget på min båt er jo identisk med det du har, bare min båt er kortere.. Jeg får veldig god effekt av flapsene, men det tar lang tid å kjøre dem ned...for alle 4 flapsene går på samme hyd.pumpe.. Jeg har et advarsel skilt på flybridgene (typisk amerikansk) der det advares mot å bruke for mye flaps i grov medfølgende sjø.. Skal ta bilde av det, og poste det her senere i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Om flapsene alltid står i nederste posisjon (som de ofte gjør på halvplanere), kan jo godt de midterste flapsene erstattes med faste flaps. Da kan du få større anleggsflate i midten, og få den kontinuerlig mellom tunellene. Det gir litt mindre 'tap' rundt sidene. I halvplaner området er det sjelden du har behov for å trekke flapsene opp. Om du har en hydraulikkpumpe, får du da kjappere respons på flapsene ute på sidene, om du sløyfer trimsylinder på de to i midten. (du før flott automatikk som kan kjøre disse aktivt mot rullebevegelser og sideveis helning). Når du skal gi løft i hekken, kan du velge mellom korte flaps med stor vinkel, eller lange flaps med mindre vinkel. Ekstremvarianten av korte flaps er interceptor, som står rett ned i vannet. Lange flaps gir nok litt mindre motstand (og bedre løft) i lave hastigheter, men kan være skumle i følgende sjø, når bølgene 'tar deg igjen'. Korte breiere flaps eller interceptorer foretrekkes vanligvis når hastigheten blir større. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Ida Marie III skrev for 8 timer siden: Er du 100% sikker på at flapsene dine går så langt ned som de skal..? Byttet pumpe i fjor og sjekket at de gikk ned også under fart. Men de klarer ikke å holde baugen nede etter 7 knop.. Har også vurdert å montere større flaps, men vet ikke om de tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Havarita skrev for 7 timer siden: Om flapsene alltid står i nederste posisjon (som de ofte gjør på halvplanere), kan jo godt de midterste flapsene erstattes med faste flaps. Da kan du få større anleggsflate i midten, og få den kontinuerlig mellom tunellene. Det gir litt mindre 'tap' rundt sidene. I halvplaner området er det sjelden du har behov for å trekke flapsene opp. Om du har en hydraulikkpumpe, får du da kjappere respons på flapsene ute på sidene, om du sløyfer trimsylinder på de to i midten. (du før flott automatikk som kan kjøre disse aktivt mot rullebevegelser og sideveis helning). Når du skal gi løft i hekken, kan du velge mellom korte flaps med stor vinkel, eller lange flaps med mindre vinkel. Ekstremvarianten av korte flaps er interceptor, som står rett ned i vannet. Lange flaps gir nok litt mindre motstand (og bedre løft) i lave hastigheter, men kan være skumle i følgende sjø, når bølgene 'tar deg igjen'. Korte breiere flaps eller interceptorer foretrekkes vanligvis når hastigheten blir større. De flapsene i midten, er jo veldig viktige for å presse baugen ned. Så tror ikke det er lurt å sløyfe disse. Jeg har vært i kontakt med 2 leverandører av Zipwake men de tror ikke disse vil gi den effekten som jeg ønsker... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2022 Del på Facebook Svart 5.April.2022 Roger og Olina skrev for 7 timer siden: De flapsene i midten, er jo veldig viktige for å presse baugen ned. Så tror ikke det er lurt å sløyfe disse. tror Havarita ikke mente å sløyfe diffe , men heller erstatte med 1 større, fast flaps Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havarita Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Ja, jeg ville byttet trimflapsene i midten med fast flaps i hele området. De gies vinkel nedover som full flaps nedover du får med dagens flaps. Skroget på denne er egentlig planende, med for lite motorkraft til å plane. Du har bruk for løft i hekken hele halvplanerområdet, ved å gå såpass brutalt til verks få noe større fart, og lavere baug i 8-14/15 knop. Behovet for å løfte opp trimflapsene kommer først når båten planer ut ( over 20 knop). Jeg antar at du har for lite motorkraft installert til å oppnå så mye fart. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Store flaps i midten. Lag de med mulighet for manuell justering, strekkfisk og hengsler. Slik at du har mulighet for finjustere, da det er vanskelig å skyte blink i første forsøk. Dobble pumper på de flapsen som er montert ytterst på sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2022 Havarita skrev for 11 timer siden: Ja, jeg ville byttet trimflapsene i midten med fast flaps i hele området. De gies vinkel nedover som full flaps nedover du får med dagens flaps. Skroget på denne er egentlig planende, med for lite motorkraft til å plane. Du har bruk for løft i hekken hele halvplanerområdet, ved å gå såpass brutalt til verks få noe større fart, og lavere baug i 8-14/15 knop. Behovet for å løfte opp trimflapsene kommer først når båten planer ut ( over 20 knop). Jeg antar at du har for lite motorkraft installert til å oppnå så mye fart. Hei igjen og takk for gode tips. Jeg skal bytte propellene når jeg skal ha den på land om ett par uker eller så. Da skal den faktisk kunne gå 23knop i følge tidligere eier. Den ligger nede på 17 knop. Men pr i dag er propellene for store. Jeg vil gjerne kunne ligge i alt fra 10-14 knop uten at jeg må stå på en stol for å se ut Så om jeg forstår deg rett, så er ett godt tips å ta de 2 flapsene som står nederst å erstatte dem med fast flaps som heller noe ned og beholde de som er på sidene? Da ser jeg for meg at de nederste må ha en større flate enn de som er der originalt, ellers så vil jeg nok ikke få presset ned baugen. De på sidene er vel mer for å stabilisere sideveis. Jeg tenke litt på å montere egnen pumpe på de to nederste og kjøre de separert. Her kan du se samme som min der den ligger i 17 knop med tunnel forlegnere.. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Det forandrer bildet en del. Om den skal klare 23 knop med eksisterende motor, ville jeg vært mer forsiktig med å vinkle en evt. fast flaps nedover. Om du bytter den midterste seksjonen, bør den heller utformes som en skrogforlenger, og du kan ha en behagelig (og økonomisk) marsjhastighet på 18-20 knop, heller enn 13-14. Båten er vektsensitiv i dette området, så ikke dra med deg mer enn du må. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Men er det egentlig realistisk å kunne ligge økonomisk i 13-14 knop? Jeg kjenner ikke skroget her, men de aller fleste båter jeg har vært ombord i eller sett passere sliter i den hastigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2022 Havarita skrev 7 minutter siden: Det forandrer bildet en del. Om den skal klare 23 knop med eksisterende motor, ville jeg vært mer forsiktig med å vinkle en evt. fast flaps nedover. Om du bytter den midterste seksjonen, bør den heller utformes som en skrogforlenger, og du kan ha en behagelig (og økonomisk) marsjhastighet på 18-20 knop, heller enn 13-14. Båten er vektsensitiv i dette området, så ikke dra med deg mer enn du må. Lurer på om jeg skal gå for disse: https://www.maritim.no/lenco-el-trimplan-u-bryter#tabDescription 12"x36 som er beregnet på båter fra 38 fot og erstatte de nederste. Da har jeg kanskje mer kontroll.. Kommer på 10 båtpenger ca. Så det er jo innafor tenker jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2022 Kallethekid skrev 2 minutter siden: Men er det egentlig realistisk å kunne ligge økonomisk i 13-14 knop? Jeg kjenner ikke skroget her, men de aller fleste båter jeg har vært ombord i eller sett passere sliter i den hastigheten. Skal jeg være helt ærlig, så vet jeg ikke selv annet enn det jeg leser på Bayliner forumet. (USA) Jeg har på for store propeller pr i dag, så de byttes om ikke lenge. Det er ofte 2x175hk motorer i disse. Jeg har 2x225hk Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.April.2022 Del på Facebook Svart 6.April.2022 Ska ein ha flaps så er da viktig å kunne justere/kontrolere fra førerplas, Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2022 Kallethekid skrev 1 time siden: Men er det egentlig realistisk å kunne ligge økonomisk i 13-14 knop? Jeg kjenner ikke skroget her, men de aller fleste båter jeg har vært ombord i eller sett passere sliter i den hastigheten. For pokker, jeg tenker jo helt feil her.. Nå blir jeg flau... Du har jo helt rett @Kallethekid det vil jo kreve mye kraft og masse annet for å presse denne båten ned med baugen i 13-14 knop når den legger seg på ca 17knop. brrr med tunnel forlengere så ja, men ikke med flaps... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.