Jump to content

Bayliner 3888, forlenge tunnelene eller større flaps

Roger og Olina

Recommended Posts

Prøv å montere faste interseptorer.Er enkelt,lag ei plate som stikker mellom 1,6 til 1,8 cm rett ned fra tunellen.Utrulig effektivt.Har montert sånne på Sunseeker Carmague og Predator med godt resultat.Om det ikkje funker er det enkelt å demontere,Vert å prøve

Roger og Olina skrev On 4.4.2022 at 20.06:

Båten veier jo 10tonn så skal en del til vil jeg tro for å presse baugen ned.

Uansett hvilken metode du velger så husk på at hele opplegget og innfestningen og skroget må tåle denne belastningen.

La oss si du feks ønsker å løfte bakenden 20 cm opp ved å ha lengre tunnel. Ville du tillatt at noen med kranbil festet  stroppene midt på de forlengede tunnelene dine og løftet båten din 20 cm opp? Hvis svaret er nei fordi du er redd kranbilen skal rive istykker noe så bør du også si nei til samme belastning ute på havet.

Husk også at kreftene kanskje ikek blir akkurat slik du har tenkt, så det kan hende det blir større effekt og dermed større belastning enn det du egentlig trengte.

Dessuten kan det bli ekstra store belastninger når det ikke er flatt hav, men litt ekstra slag fra bølger når du planer. Eller rett og slett fra store bølgebevegelser selv ii lav fart. For det skal itt krefter til å røske ei stor plate fort opp og ned i sjøen.

Husker ikkje antall skruer,men hadde to rekker med skruer.Nederste rekke langt nede,så dei gikk inn i skutebunnen. Dei øverste  var kortere og ikkje så mange.Blei brukt 6.2 plateskruer,med synkehode og limt med sika.

Ville lagd dei med 18mm ned,om det er for mykje,er det enkelt å slipe av ned til 16mm.

Måtte jeg velge mellom "interseptorer" og skrogforlengere (flaps og tunneler) ville jeg klart valgt skrogforlengere. Ville valgt fast forlengelse mellom tunnelene.

Kjører en over en trestokk eller dunker nedi så huker det i interseptoren og lager store skader.

Kjører en over en stokk med flaps så vet du ikke at det har skjedd en gang... 

Jakob T skrev for 13 timer siden:

lag ei plate som stikker mellom 1,6 til 1,8 cm rett ned fra tunellen

står interceptorene i propelltunellene så er det vel ikke de som er mest utsatt om man skulle kjøre på noe.. :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ville definitivt gått for faste interceptorer i tunellene. Ett med fast skrogforlengere i senter mellom propellene. Lag de (interceptorene) litt overdimensjonerte og slip eller kutt av ved behov. Dette har vært gjort med stor suksess på andre båter med proptuneller som går høyt med nesa som nevnt av flere.

On 4/5/2022 at 7:45 AM, Tor Arild said:

Hva med å heller lage faste interceptorer rundt tunellåpning med stål som lime og boltes til skrog. 
en venn gjorde det på en Galeon og måtte faktisk opp med den og redusere fra 9-10mm til 6-7mm for de ble for effektive. 

lite inngrep - lett å justere. Gir mer løft jo mer fart. 

mvh

Tor Arild

Enig. Lettest å lage til og justere ned ved behov:thumbsup:

23 hours ago, Jakob T said:

Prøv å montere faste interseptorer.Er enkelt,lag ei plate som stikker mellom 1,6 til 1,8 cm rett ned fra tunellen.Utrulig effektivt.Har montert sånne på Sunseeker Carmague og Predator med godt resultat.Om det ikkje funker er det enkelt å demontere,Vert å prøve

Har hørt om flere suksesshistorier jeg også

22 hours ago, dieselfan said:

Hvor mange skruer må en skru i skroget under vannlinjen for å få det til ?

Endel, men det ikke noe kontroverserielt med noen skruer under vann så sant det er gjort riktig.

kan også støpes fast og bli til en integrert det av skroget

10 hours ago, dieselfan said:

Kjører en over en trestokk eller dunker nedi så huker det i interseptoren og lager store skader.

Kjører en over en stokk med flaps så vet du ikke at det har skjedd en gang... 

Stokken må i så fall gå gjennom en P-brakett, 45-50 mm aksel, en ca 25" stor propell og ror først som garanter vil gjøre mer skade. Tviler også på at en stokk eller annet objekt har sjans til å huke seg fast i en 10-15mm kant øverst i en halvmåneformet propelltunell. Har aldri hørt om en interceptor som har blitt skadet av FOD selv ytterst på akterspeilet. I teorien så kan jo alt bli skadet, men i praksis er denne sjansen meget liten når det står en aksel og propell før som stikker 60 cm dypere enn denne kanten på 1-1,5 cm.

9 hours ago, husky dane 85 said:

Trur propellane og ror er mest utsett en innterseptorer dersom du kjører på noko,

Definitivt :yesnod:

9 hours ago, dieselfan said:

Sammenlikningen var mellom interseptor og flaps om jeg ikke var klar nok.

Tror det i praksis er umulig å rive av en interceptor monist i en proptunell. Flaps derimot er det mange som har skadet ved manøvrering i is for eksempel.

9 hours ago, ivar said:

står interceptorene i propelltunellene så er det vel ikke de som er mest utsatt om man skulle kjøre på noe.. :confused:

Hadde vært vesentlig mer bekymret for aksling, prop og ror som hva en som skulle kunne skade interceptoren måtte passere gjennom først, ja :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

5 minutes ago, dieselfan said:

Jøss for en hyggelig oppførsel du presterer @sap_2000

Var ikke ment noe uhyggelig i det hele tatt.

Men har erfart at interceptorer er meget effektive ved høyere vannhastigheter enn det trimplan/ forlengere har, så har større tro på det i tuneller hvor vannhastigheten er vesentlig større enn skrogfarten.

Jeg er også uenig i at interceptorer i toppen av en halvtunell er noe utsatt for å bli truffet av noe som måtte flyte i vannet.

Var absolutt ikke meningen å være uhyggelig. Debatterer gjerne videre på saken. Har aldri påstått at jeg har rett eller fasit :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg mistet et viktig punkt, at det ble foreslått å lage interseptorer i selve tunnel.

Så, alt jeg skrev om interseptor var basert på montasje ved siden av tunnelen...

Min feil, og jeg beklager det, fordi det fører til avsporing og forvirring for TS.

Forstår fortsatt ikke om interseptorene skal monteres i enden av tunnelen eller mellom skroget og tunnelforlengeren... punktet med skruer forvirrer meg

Prøv å tro meg på at jeg også forstår at en tømmerstokk som skal gjennom tunnelen treffer alt annet enn interseptorer først...

4 hours ago, dieselfan said:

Forstår fortsatt ikke om interseptorene skal monteres i enden av tunnelen eller mellom skroget og tunnelforlengeren... punktet med skruer forvirrer meg

Det var ment som et alternativ til tunnellforlengerene som TS har vist bilde av fra en annen båt i USA, montert i enden av semi-tunellene på akterspeilet.  

Som poengtert under, en enklere måte å prøve på, samt å få laget.   Bare å skjære ut av en glassfiber, alu eller stålplate. Ville laget de litt oversize, kanskje opp mot 20 mm på denne båten som skal ha en relativ moderat fart, og så slipt de ned hvis behov.

TS viste en video i en annen tråd av en båt som gikk med tunnellforlengere. Den gikk hakket for mye på nesa etter min smak, men det er jo også litt individuelt hva man foretrekker. 

3 hours ago, Jakob T said:

Om det ikkje er vellykka,er det bare å skru dei av tette hulla å gå for ein dyrere løysning.

Har laga dei både aluminium og glassfiber plater.

Gitt at man finner optimal størelse, ville jeg vært fristet til å bruke en glassfiberplater, slipt ned evt gelcoat på interceptor og og anleggsflate på skrog og gjort de til en integrert del av skroget ved å lime/ støpe med epoxy eller polyester. 

Mvh. SAP

Takker og bukker. Er usikker på om jeg skal gå for en permanent løsning eller kjøpe en fra Zipwake. Det blir fort samme kost å ta denne båten opp og ned flere ganger for å tilpasse. Så jeg har vært i kontakt med ett firma og mailet litt frem og tilbake. Her er svaret jeg fikk:

Hei Roger,

Da har jeg rådført meg litt angående Zipwake setup til din båt.

Mye tyder på at det kan bli en veldig bra succsess.

Men før vi kan komme med noe konkret, så er vi avhengig av noen bilder og mål.

Ta bilde av hele hekken tatt bak båten.

Ta bilde av halve hekken.

Ta bilde av tunellen, hold en tommestokk som viser den synlige diameteren,

Samt prøv etter beste evne å regne hvilken diameter det er på utsnittet til tunellen.

Når vi har fått dette, så kan vi komme tilbake med litt mer eksakt info / tilbud

Zipwake | FINN.no

20201008_163920-Medium.jpg

Hvis vi ser bort i fra tunnelene, så er skrogformen ganske like eldre Storebro båter. Overgangen mellom bunn og skrogside går i en bue før man har en knekk. En skrogform som ser ut som et deplasementskrog der man har lagt til bæreflater/knekk for å hindre vannstrømmen langs bunnen i å trekke opp langs skroget. 

Men buen gjør at du allikevel får en vannstrøm som trekker fra bunnen av skroget og opp mot sidene før den blir brutt av knekken vi ser på bildene. Dette skaper trolig et sug som øker skrogmotstanden og trekker akterenden ned i vannet. Det mest effektive tiltaket ville trolig vært å modifisere skroget slik at vannet slipper skroget i stedet for å trekke opp langs siden på grunn av buen som er der i dag.

Men dette vil bli en relativt omfattende oppgave, så forlengelse av skrogbunnen, hele eller deler, er trolig mer hensiktsmessig.

9 minutes ago, Fortego said:

Hvis vi ser bort i fra tunnelene, så er skrogformen ganske like eldre Storebro båter. Overgangen mellom bunn og skrogside går i en bue før man har en knekk. En skrogform som ser ut som et deplasementskrog der man har lagt til bæreflater/knekk for å hindre vannstrømmen langs bunnen i å trekke opp langs skroget. 

Men buen gjør at du allikevel får en vannstrøm som trekker fra bunnen av skroget og opp mot sidene før den blir brutt av knekken vi ser på bildene. Dette skaper trolig et sug som øker skrogmotstanden og trekker akterenden ned i vannet. Det mest effektive tiltaket ville trolig vært å modifisere skroget slik at vannet slipper skroget i stedet for å trekke opp langs siden på grunn av buen som er der i dag.

Men dette vil bli en relativt omfattende oppgave, så forlengelse av skrogbunnen, hele eller deler, er trolig mer hensiktsmessig.

Fantes det ikke rails som gikk an å montere på skrogsidene på en del Fjordploger som skulle kompensere for et chine!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 3 minutter siden:

Fantes det ikke rails som gikk an å montere på skrogsidene på en del Fjordploger som skulle kompensere for et chine!?

DIsse du tenker på?

Det er riktig observert at den stor buen drar mye vann oppover, og hører hjemme på et deplasementskrog.

Her riktignok et 'step' litt lengre oppe, man har unødvendig våt flate.

En vinkel (Alu 50x50x5?) langs bunnen av buen gjør samme jobben. (Kan limes på så lenge det går i rett linje, om en vil unngå skruer/bolter under vann)

• 1 år senere...
Jakob T skrev On 6.4.2022 at 21.32:

Hei, blir 2,5 cm for mye for en camargue 44, eller ok å begynne med? (Jeg har cats som er ganske tunge bak.) Ellers får jeg evt skjære av 5mm til neste vår-opptak hvis jeg skal ned til de målene du har oppgitt.

image2.png.a208a6f322ee8bd17549ffdd35905972.png

Jakob T skrev for 6 timer siden:

Trur 2,5 blir for mykje.Meiner me prøvde med litt forskjellig,havna på 1,8 cm.Trur jeg har malen ligenede forsatt.

Den hadde CAT

Det blir bare en firkantet plate, se mørkeblått felt, som evt blir stikkende 1,8cm ned fra toppen i buen (ikke 4,5cm som antydet her).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...