Jump to content

Vask av gummibåt.

Colliejenta86

Recommended Posts

Noen som vet om et vaskemiddel til og vaske en hvit gummibåt som er blitt grå og gul?

Kan Zalo hjelpe?

Har lest noen skreiv jiff skurekrem men da fikk jeg vite når jeg spurte en jeg kjente at da kan det kansje også ødlegge litt siden det er brukt til skuring og kan ripe opp gummibåten.

Har Just kjøpt den og den har logget i en garasje i mange år.

Tror naboen sa at det måtte være noe som var pvc vennlig.

Eller bare bruke Jif. Gummibåten er neppe så blank i utgangspunktet at det blir noen synlig forskjell. 

Jeg har kun brukt Jif og en slik Scothbrite skuresvamp på vår gummibåt. Denne er nå 17 år gammel og ser helt grei ut. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 3 timer siden:

Eller bare bruke Jif. Gummibåten er neppe så blank i utgangspunktet at det blir noen synlig forskjell. 

Jeg har kun brukt Jif og en slik Scothbrite skuresvamp på vår gummibåt. Denne er nå 17 år gammel og ser helt grei ut. 

Ok.

Kan prøve det ut og se om det går. 😊

Hadde vært gøy om det gikk med jiff. 😊

• 2 år senere...
Sommer2022 skrev for 2 timer siden:

ser ut som den skiller ut noe gult som er umulig å få bort

Det gule er dessverre (sannsynligvis) solbrenthet. PVC har den idiotiske egenskapen at den ikke tåler UV-stråler. Kan sees på eldre gummibåter, fendere og annet av myk PVC. Av den grunn er det ikke uvanlig å bruke et UV-beskyttende trekk over båten strøk når den ikke er i bruk. I sørligere strøk finnes det også trekk beregnet for å beskytte båten mens den er i bruk, hvis man ikke har tatt seg råd til en båt med overflatesjikt av det mer UV-bestandige materialet hypalon. 

Det går for såvidt an å fjerne det gule (og ofte litt seige) midlertidig med egnede vaskemidler, men så lenge overflaten er nedbrutt vil dette komme tilbake igjen. En desperat løsning er å male potongene med egnet maling. Min erfaring er at dette er en jobb man heller vil gjøre før overflaten har begynt å brytes ned, men mulig du vil få det til om du er enda nøyere enn det jeg var. Status per dags dato er at potongene fremdeles er malt (der malinga ikke har løsnet), og jolla er for så vidt fremdeles i bruk, sporadisk sett. 

Kan ellers anbefale KMI Wipe & Shine, det er det mest effektive produktet jeg har prøvd for rengjøring av både potonger på gummibåter, fendere og annet. Egentlig merkelig at denne sprayen ikke blir mer markedsført, da jeg fikk direkte hakeslipp første gang jeg prøvde den. Både Hugos, dedikert fenderrens, Seajet Båtrens og andre krever langt mer arbeid for å fungere effektivt. Wipe & Shine anbefales derfor sterkt.

Hugo´s skurekrem (kjøpes på båtbutikk) på pontongene funker som bare det.

Plasten på håndtakene ble penere med Hugo´s i kombinasjon med dampvasker om du har tilgang på det. Som noen over her skrev så vil nok det bli stygt igjen da dette ikke satt på overflaten men mer nedi plasten, så vi rubbet nok bort øverste lag og den er antakelig mer porøs nå enn den var.

Hvis man vil ødelegge pongtongene ekstra fort, så anbefaler jeg hugo's og Jif skurekrem. 

Vil man at båten skal være fin noen år ekstra, så bruker man midler som er beregna til det og uv protection er revolusjon, blir jo skikkelig blank og fin, samt at den holder seg sånn mye lenger og gjør vaskejobben til neste år mye lettere 

Eika skrev for 19 timer siden:

Hvis man vil ødelegge pongtongene ekstra fort, så anbefaler jeg hugo's og Jif skurekrem. 

Vil man at båten skal være fin noen år ekstra, så bruker man midler som er beregna til det og uv protection er revolusjon, blir jo skikkelig blank og fin, samt at den holder seg sånn mye lenger og gjør vaskejobben til neste år mye lettere 

Hva er det i Hugo’s som ødelegger pontonger?

Eika skrev On 24.6.2024 at 21.47:

Alle de små kornene, sliper vekk overlaget på gummien

Dette svaret forundret meg siden jeg har brukt det på riben med utmerket resultat. Så sendte mail til produsenten og spurte. Svaret var at ja, det er slipekorn i den, men de er så små og fine at de ikke skader pontongene. 

Lama skrev for 2 timer siden:

Dette svaret forundret meg siden jeg har brukt det på riben med utmerket resultat. Så sendte mail til produsenten og spurte. Svaret var at ja, det er slipekorn i den, men de er så små og fine at de ikke skader pontongene. 

De blir svært matte av slipekornene og det ødelegger overflata på pongtongene uansett hva produsenten sier. Jeg jobber for en forhandler og jeg vet hvilke produkter som gummibåt fabrikantene anbefaler

On 6/23/2024 at 12:20 PM, Sommer2022 said:

Jeg leter fortsatt etter DET vindudermiddelet som kan få jolla ren igjen, ser ut som den skiller ut noe gult som er umulig å få bort...

Alle tips mottas med takk:)

IMG_0356.jpg.45f064afd306b4b801058d3775b7030f.jpgIMG_0364.jpg.fd9bf40956c6b5ea78bbdabd4e465ba8.jpgIMG_0363.jpg.a44bb422a3619b25edaa950f1ff107e7.jpgIMG_0359.jpg.6545532ec35dd021375bff9c18eeac09.jpgIMG_0358.jpg.8a7ee53464500fd0068525b01d2a2ee0.jpg

Jeg prøvde alt av kjemikalier på fenderne mine for å få de rene. Ingenting virket. Inntil jeg fant "Whipe & Shine" på Maritim. Det ble strøkent. Jeg lagde en tråd ut av dette. Kanskje det kan fungere på jolla di?

På min jolle har jeg brukt produkter fra Blue Marine. Dyprens og så beskyttelse.

https://nettbutikk.stokken.no/p/13260/blue-marine-new-magic-dyprens-for-rib

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Husker ikke nå hvilken solkrem jeg bruker på gummijolla, det er en sånn shampo som også skal beskytte mot uv. Som med mange andre sånne bevarende produkter blir det ganske glatt. Jeg pleier å sitte på pontongen, holdt på å skli rett av første gang etter behandling.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 32 minutter siden:

Husker ikke nå hvilken solkrem jeg bruker på gummijolla, det er en sånn shampo som også skal beskytte mot uv. Som med mange andre sånne bevarende produkter blir det ganske glatt. Jeg pleier å sitte på pontongen, holdt på å skli rett av første gang etter behandling.

Syns ikke uv protector utvikla til gummibåt blir så glatt, enkelte dager så går jeg ombord i sikkert 15-20 forskjellige gummibåter som er profft behandla. Det er ikke akuratt dyrt å kjøpe 2 flasker blue marine - new magic, evt pro marine sine, en magisk svamp og en microfiber klut 

Lama skrev On 27.6.2024 at 8.48:

Det er nok riktig, drar man opp båten på en strand så overlever den jo det også. men Hugos på gelcoat er nok ikke så lurt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...