Jump to content

Undervannshus sitter fast Mercury 115EFI 2005mod

Fred89

Recommended Posts

Hei, 

Det er 5 år siden jeg kjøpte min Askeladden 525Excel med en Mercury 115EFI 2005mod, jeg har aldri tatt ned undervannshuset da jeg har fulgt godt med på kontrollstråle og tenkt at impelleren er hel og fin mtp trykket i kontrollstråle, lite visste jeg da at det kan være lurt å løsne på undervannshuset for å grease opp kontaktflater og bolert, så dette har fått grodd i fred og ro de årene jeg har hatt båten.

har startet prosjektet med å løse ned dette for å skifte impeller uansett siden det er så mangen år siden sist, etter mye hamring og deling med kiler etc så har jeg fått lysåpning på ca 0,5cm, men det står gadd fast og vil ikke rikke seg videre, jeg mistenker at drivakselen sitter fast oppe i motoren, er det noen her som har gode tips til hva jeg kan prøve? 

har prøvd med kiler og hammer, har prøvd forsiktig med hydraulikk "enerpack" mellom finnene, men våger ikke å bruke for mye kraft her da dette er støypegods? 

har prøvd å spraye det meste ned med WD-40 uten hell. 

Noen gode råd? 

legger ved bilde av lignende motor.

IMG_20190630_142035793_HDR.jpg.0e7749b654b85d89aa62580d456fbdfd.jpg

Hei, 

alle 5 muttere er løsnet, dette er en Mercury med Yamaha motor ja, det står yamaha på blokka på den. 

har sjekket og trippelsjekket at alle bolter er løsnet, hadde ikke fått lysåpning og klaring mellom stamme og undervannshus hvis ikke.

Kan sitte fast i veiva selv om du har lysåpning, da det er litt glapp her og der. 

Noen slag med gummiklubbe har du nok allerede prøvd. 

Vet ikke akkurat hvordan denne motoren ser ut, men boltefestene på undervannshuset har vel mest gods å presse på.

Har du 5 boltefester har du 5 punkter å presse på. Eventuelt om du får en tynn mutter i mellom lysåpning, slik at du presser huset av ved hjelp av de 5 boltene.

Hei, 
har prøvd dette også, å "jekke" på boltene med muttere, men ikke alle 5 samtidig, har prøv de to fremste boltene som er nærmers akterspeilet, 

men skal prøve å kjøre den skikkelig varm i helga å prøve samme metode igjen, kanskje det gjør nytten.

Nå er jo dette en motor med en viss tyngde, men har du et par kamerater og en bjelke å henge den i kan du prøve følgende:

Entre de fem boltene/mutterne igjen slik at undervannshuset er på plass og sikret, men løse og fortsatt med 5mm åpning som du har. Snu motoren på hodet og heng den i undervannshuset med stropper osv. spray rustløser og alt annet du gidder av 5-56,6-66,WD40 etc inn på drivakselen. Det vil da renne langs akselen og ned til splines i veiva. Gjør dette morgen og kveld en ukes tid. Så prøver du igjen og ser om skiten har løsnet. For den sitter i splines i veiva, det er ikke girakselen du har glemt å koble av?

Har ikke skrudd på 115 Merc, men metoden over har jeg brukt på noen småmotorer med samme problem. 

• 2 uker senere...

Fikk av mitt fra 2014 idag for første gang (Mercury F115). Det satt godt men noen trekiler og litt lirking gjorde susen etterhvert. Samt en del rustløser. Virker som det er de 4 pinneskruene det sitter fast i, først og fremst.

girhuset.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...