Jump to content

Navionics på nettbrett

Esten kg

Recommended Posts

Heisann,
Vi skal på langtur i seilbåt til sommeren. Tidligere har vi klart oss fint med papirkart og gulesider på mobilen, men har lyst på noe som er hakket mer tilpasset formålet.

Ser ikke behovet for kartplotter og det er heller ikke noe godt sted å montere en plotter så vi tenker et nettbrett med simkort og Navionics. Ønsker å laste ned det meste av kart så min fråga er; hvor mye plass trenger man på nettbrettet? 

Vi seiler fra Oslo og skal forhåpentligvis ikke snu før vi er helt sør i Danmark eller nord i Tyskland.

Hører også gjerne erfaringer med Navionics på iOS vs Android.

Tusen takk!

Mvh
Esten 

Jeg har norskekysten Lindesnes-Trøndelag på mobilen nå, og ifølge telefonen min tar det opp 1,41 GB. Svaret er vel at du får plass til kartene dine på alle nettbrett og telefoner som selges i dag.

Jeg har for tiden en android-telefon og et eldre Nexus 7 nettbrett. Greit å kunne bruke samme konto osv på flere enheter. Hadde også en iPhone for noen år siden. Navionics fungerte fint også der. Mitt nettbrett har ikke SIM-kort, men GPS. Kjøp det nettbrettet du har lyst på, men det kan være lurt å holde seg til samme operativsystem som telefonen din har.

Brukte Navionics på nettbrett i endel år før jeg kjøpte plotter, men lastet ned kart underveis.

Fungerte for det meste bra, men konket ut et par ganger når jeg trengte den mest, samt at den konket ut i for sterk sol/varme. I tillegg var ikke skjermen særlig god med sollys på. Jeg måtte også ha den omtrent konstant koblet til lading for ikke å gå tom, tror den brukte omtrent like mye som 2A-laderen ga.

Jeg ville aldri gått tilbake til iPad nå, men var altså for det meste fornøyd da, så alt til sin tid:)

Et tips er å i tillegg til å laste ned kart, å ta screenshot av disse. Send gjerne bildene til hele mannskapet. Jeg har også papirkart, og brukt de endel. Men utfordring er at de ikke vet hvor man befinner seg ? Jeg er forøvrig enig med Maika om å kjøpe dedikert plotter tiltenkt formålet. Du trenger ikke den kuleste i butikken. (den er dyr) 

skagenekspressen skrev 6 minutter siden:

men jeg frykter det det går mot tidsbegrenset kjøp/leie av kartene.

Abonnementet på kartene må fornyes årlig, slik har det vært så lenge jeg har brukt Navionics på iphone/ ipad. På kartplotter er det ingen sluttdato, men om du vil oppdatere koster det penger.

Code0 skrev for 3 timer siden:

Abonnementet på kartene må fornyes årlig, slik har det vært så lenge jeg har brukt Navionics på iphone/ ipad. På kartplotter er det ingen sluttdato, men om du vil oppdatere koster det penger.

Abonnementet gjelder bare oppdateringer og spesielle funksjoner som auto-ruting. Selve kartene får man beholde (og laste ned på nytt) selv om abonnementet er utgått.

S/Y Emma skrev 3 minutter siden:

Selve kartene får man beholde (og laste ned på nytt) selv om abonnementet er utgått.

Ja, det stemmer vel det. Men skal du få noe mer enn bare en prikk på kartet må du betale årlig (legge ruter, måle distanse, se egen kurs og fart osv). Det er noen hundrelapper i året.

Hvis du bruker papirkartene som primærkilde for navigering med støtte av nettbrett så fungerer det bra. Navionics er OK. Hvordan tenker du å bruke nettbrett? Nede på kartbordet i egen holder (med lading)? I cockpit kan det fort bli for varmt i solen og/eller vanskelig å se på skjermen med mindre du har de mest lyssterke. Dessuten går batteriet fort tomt så du må ha en god løsning for lading.  

Code0 skrev for 4 timer siden:

Ja, det stemmer vel det. Men skal du få noe mer enn bare en prikk på kartet må du betale årlig (legge ruter, måle distanse, se egen kurs og fart osv). Det er noen hundrelapper i året.

Bruker du Navionics Boating-appen?

Jeg har ikke noe aktivt abonnement, men har tidligere kjøpt Norge.

Jeg kan laste ned kart, lage ruter og navigere som normalt. Men jeg får ikke bruke auto-routing og en del andre ting.

Gikk akkurat Bergen - Volda med det.

Manuell routing:

Screenshot_20220407-000237.png.88d8b5ade935b132dc06962a42d7d06a.png

Automatisk:

Screenshot_20220407-000313.png.b202bbe2218061044b7c3cfadd45a1be.png

Laster ned nytt område:

Screenshot_20220407-000641.png.4c26f970aff3344337bc74fea03a3d2d.png

Screenshot_20220407-000926.png.bdcf14bfa5b479257f28d243ddf7812d.png

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 22 minutter siden:

Jeg kan laste ned kart, lage ruter og navigere som normalt

Ok, ser jeg tok feil. Jeg husker bare det var en grunn til at jeg fant det bryet vært å fornye. Synes navionics fungerer bra, bruker ipad og spesielt iphonen hele tida. Rorpersonen holder på med autopilot og kartplotteren, og iphone / pad er grei for å følge med og planlegge videre underveis.

Det som vel er nytt nå, er at det blir et ekstra tillegg for å fornye Danmark. For Danmark anser det å ha oppdaterte kart som en ekstra luksus. 

Hos oss blir nettbrett kun for innendørs bruk. Et topp nettbrett fra Samsung koster mellom 7- og 8000. Lysstyrken er meget god og batteritiden er imponerende. Prosessoren er kjapp. Jeg vet ikke riktig, for innendørs bruk, hva en plotter gjør bedre. 

Hulda skrev for 10 timer siden:

Det som vel er nytt nå, er at det blir et ekstra tillegg for å fornye Danmark. For Danmark anser det å ha oppdaterte kart som en ekstra luksus. 

Hos oss blir nettbrett kun for innendørs bruk. Et topp nettbrett fra Samsung koster mellom 7- og 8000. Lysstyrken er meget god og batteritiden er imponerende. Prosessoren er kjapp. Jeg vet ikke riktig, for innendørs bruk, hva en plotter gjør bedre. 

Det jeg savner på Navionics på nettbrett er en skikkelig god og mørk nattmodus ?

Ellers fungerer det sømløst mellom alle enheter og er verdt hver krone ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...