Jump to content

Selva 100hk går bare på 3 av 4 sylindere


Jensen09

Recommended Posts

Hei! Har en selva 100hk 2takter 2006 modell som ikke går på den nederste sylinderen.

 

Den nederste pluggen er helt ren, men lukter bensin, de andre har en fin brun farge. 
den «popper» litt på tomgang, enda ikke prøvd å kjørt den på vannet

 

ble da litt nervøs for at det kunne være simring til veivhus som mange skriver rundt på forumet her, men må nesten krysse fingrene for at det er en mindre feil før hele motoren demonteres

 

Til nå har jeg kun fått sjekket dette:

renset forgasser 

sjekket at alle plugger har gnist

 

jeg så at den "fjæra?" Som sitter inni plugghetta på nederste sylinder er litt rusten, men den får jo gnist så? Hvordan er det isåfall og bytte denne? Er det universalt med disse tennplugg ledningene, eller er de originale?

 

så også en liten "bolt» som ser ut som en giver/føler hadde korroderet kraftig bakpå motoren, så når Jeg skulle løsne denne, datt den ene pinnen man fester ledningen til av.. så her koblet jeg bare de to grå ledningene sammen, men noen som kan si meg hva dette er for noe? Legger ved bilder

 

takk for svar :) 

F6DED4A2-C592-4A48-A8AF-E374ACE13DF0.jpeg

EC24E433-C2A6-435C-B6BB-C03E23B7BD8B.jpeg

Link to post

Du trenger nok en ny nedre veivakseltetning ja. Men du trenger ikke demontere hele motoren av den grunn, det er nok å løse motoblokka fra stammen og løfte den opp. Og så må du ha en ny sensor i stedet for den ødelagte, kanskje den er til temperatur?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for svar! Ja er jo redd for at det kanskje er det ja, men håpet på noen gode tips før jeg går dit, hehe 

men høres kanskje ikke så vanskelig ut alikevell nei! største problemet jeg har merket hittil, er at det er utrolig vanskelig å finne deler til selva 2 takter, da den ikke er identisk med yamaha 

 

Vil vell tro den har noe med temperatur å gjøre ja, men om den kan gjøre slik at en sylinder ikke går?

Link to post
Jensen09 skrev for 1 time siden:

Vil vell tro den har noe med temperatur å gjøre ja, men om den kan gjøre slik at en sylinder ikke går?

 

Nei, den vil i så fall gå dårlig på alle fire. Men ren plugg på nederste sylinder er et tydelig tegn på at den trekker inn vann i veivhuset. Så det må uansett fikses. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sjekk nøye pluggen om det er vann, da det kan komme vann inn av mange ulike årsaker. Og det er greit å gjøre riktig tiltak i første forsøk.

Vann kommer lettest inn under høyt trykk, dvs når du kjører fort.

Kjør full fart, stopp og sjekk plugg før vannet evt forsvinner.

Plugghetter kommer i ulike utgaver og ulike motstandsverdier. Sjekk manualen. Prøv å kryssbytte som ledd i feilsøkingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...