Jump to content

Eberspächer i trebåt, tips.


Fjordland

Recommended Posts

Skal montere eberspächer I en seilbåt laget av tre.

Klarer ikkje finne noe info på nett, så spør her.

 

Eksosgjennomføring, er det en egen for trebåt? Blir jo varmt dette her...

 

Mulig og kjøre eksos fra 2 eberspächere i en gjennomføring?

 

Båten er klinkerbygd...

 

Dieselforsyning, ser det er delte meninger på nett om å koble seg inn på fremdrift-motorens forfilter, det er litt komplisert og lage nytt uttak i eksisterende tank.

      Om kluss med regelverket, er det innafor og forsyne varme(e) fra en egen dagtank,  og slippe ned diesel fra hovedtank etter behov?

 

Kommer sikkert fler som underveis...

 

 

Link to post

JEG ville uten tvil kjøpt en sammenbygd enhet/alt i ett, også tank, ser ut som ett mini agregat, da er det kun å legge rørene, enheten med varmer, elektonikk, tank mm kan om ønskelig stå synlig da de er nesten det man kan kalle pene med ett fint digitalt temp og vifte display.

Har selv brukt disse i flere sammenhenger, går 1000vis av timer.

Anbefaler ikke bruk av diesel mtp eksos å annen lukt, finnes vedre alternativ.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Fjordland skrev for 1 time siden:

Skal montere eberspächer I en seilbåt laget av tre.

Klarer ikkje finne noe info på nett, så spør her.

 

Eksosgjennomføring, er det en egen for trebåt? Blir jo varmt dette her...

 

Mulig og kjøre eksos fra 2 eberspächere i en gjennomføring?

 

Båten er klinkerbygd...

 

Dieselforsyning, ser det er delte meninger på nett om å koble seg inn på fremdrift-motorens forfilter, det er litt komplisert og lage nytt uttak i eksisterende tank.

      Om kluss med regelverket, er det innafor og forsyne varme(e) fra en egen dagtank,  og slippe ned diesel fra hovedtank etter behov?

 

Kommer sikkert fler som underveis...

 

 

Hei. 

Eksosgjennomføringen er bygd opp med rør inni et rør. Blir varm, men ikke for varm. 

 

Du kan kjøre eksos fra 2 varmere på en gjennomføring, men jeg ville ikke kjørt varmerne samtidig. Da blir det for stort mottrykk på eksosen og varmeren kan gå for varm. 

 

Om det er for komplisert å koble seg på dieseltanken i båten så kan du fint ha egen tank til varmer. 

Har montert dette mange ganger og alle båter med påhenger og varmer har dette. 

Link to post

De fleste advarer vel mot å hente diesel fra filteret. Grunnen er åpenbar, det kan gi luft i dieselen til motoren. Og da stopper den kjapt. Jeg ville lagt detopphelt separat, enten med egen stuss i tanken til varmeren eller en egen dagtank. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville ligge unna @Rune.fsine råd, han kan umulig ha erfaring fra varme i båt. 95% av båter med varme om bord bruker diesel og det er ingen lukt problemer forbundet med det om alt er på stell. Kina-varmere av type altiett egner seg dårlig for permanent montasje i båt bl. a. pga. størrelse, formfaktor og tankkapasitet. 

Eksosgjennomføringer som selges til Eber, Wallas osv. er "doble" og vil fungere også på treskrog.

Dagtank er flott men å hente fra for- filter anbefales ikke pga. faren for å introdusere luft i systemet. 

Felles eksos for to varmere er en ekstremt dårlig ide. Går bare den ene varmeren vil den sende eksos gjennom den andre varmeren og ut gjennom inntaket for forbrenningsluft. 

 

 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...