Jump to content

Vatn i undervasshuset. Mariner 2001, 25 hk totakt

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg har kjøpt nemnte motor. Den lek mykje vatn inn i girolja.

(Noko seljar opplyste om før kjøp.)

Eg har tinga eit reparasjonssett frå Ravns Garasje.

Dette er med diverse pakningar, impeller etc.

Er det noko hokus pokus å skifta desse?

Er det noko spesielt eg bør vera merksam på?

Kva "gugge" bør eg smørja inn boltar, og pakningar, før eg monterer greiene saman?

Trengs det spesialverktøy?

I dokumentarkivet ligg det servicemanual for 15-hestaren av same merke.

Er undervasshuset det same/ kan denne brukast?

Eg er takksam for svar.

Skrotnisse skrev for 4 timer siden:

Største problemet er vel å få ut hub. Mercury pleier å ha en ring som må skrues ut med spesialverktøy. Og så trenger du glidehammer.

Spesialverktøy er for de som arbeider med disse motorene fra 08-16. Vi amatører klarer oss oftest med improviserte løsninger. Med forbehold om at jeg ikke har vært borti denne spesifikke motoren. 

Lazyjack skrev for 21 timer siden:

Spesialverktøy er for de som arbeider med disse motorene fra 08-16. Vi amatører klarer oss oftest med improviserte løsninger. Med forbehold om at jeg ikke har vært borti denne spesifikke motoren. 

Spesialverktøy er for de som vil gjøre det skikkeligt, lurer på hvordan du skal få skrudd den fast med 120nm eller hva den skal skrues fast med, uten spesial verktøyet 

Amatører med dor og hammer, ødelegger ofte mer enn de reparerer 

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Spesialverktøy er for de som vil gjøre det skikkeligt, lurer på hvordan du skal få skrudd den fast med 120nm eller hva den skal skrues fast med, uten spesial verktøyet 

Amatører med dor og hammer, ødelegger ofte mer enn de reparerer 

Momentnøkler er selvsagt standardutstyr for alle som skrur en del selv. Poenget mitt var at det meste annet av spesialverktøy lar seg lage eller improvisere med enkle midler og da tenker jeg ikke på hammer og meisel.  

Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

Hvis dette huset har en ring med innvendige knaster slik mange Mercury har, så er det nærmest umulig å demontere uten å ha spesialverktøyet som griper om alle knastene samtidig. Men prøv den  som vil...

Var det jeg mente med hammer og meisel, sånn som svært mange hjerneskada amatør mekanikere bruker til denne jobben 

Hei.

Takk for alle svar.

Eg har tappa ut girolja, og vatn. Olja såg ille ut. Diverre gløymde eg å ta eit bilete.

Det gjekk greit å ta av undervasshuset.

(Eg sjekka at boltane løsna lett før eg kjøpte motoren.)

Eg kjøpte eit servicesett frå Ravns Garasje.

(Eit godt døgn frå tinging til levering på butikk i bygda. Ikkje dårleg.)

I ettermiddag levere egt undervasshuste, og pakningssettet, til den lokale båtreparatøren.

Han tok motviljug imot greiene. Han har nok å gjera, og sa at han ikkje får gjort det i dag. (Laurdag.)

Han har erfaring med slike jobbar, og trudde han hadde eit spesialverktøy.

Er det einkvan som veit kor stor prosent olja det skal vera i bensinen?

Seljar svarte 2 %, men det virka som om det var eit ganske generelt svar.

Min Mariner Viking 10/15 frå 2006 skal ha 1 %.

Ask

@GrønngyltNynorsk er da ikke dialekt? Direkte upassende posting synes jeg:thumbsdown:

@AskVil absolutt tenkt en såpass "ny" motor som 2001-modell vil svive helt greit på 1%, selv om amerikanerne holdt lengre på rikere oljeblanding enn japanerne. Samtidig er dette blandingsforholdet en "universalblanding" der motoren får den samme oljeblandingen både ved tomgang og ved full belastning. Ideelt sett kunne gjerne motoren ha fått 0,5% oljeinnblanding ved tomgang og 3-4% ved fullt pådrag (slik enkelte "autolube"-systemer gjør), for å beskytte og smøre mest ideelt etter forholdene. For mye olje på tomgang fører til soting og ujevn gange, mens for lite olje ved stor belastning smører for dårlig. Sånn sett skader det ikke å bruke 2% oljeblanding også på en nyere motor, men ser du for deg å bruke motoren mest til dorging og lavere turtall/belastning hadde jeg nok hellet mer mot 1% oljeinnblanding enn 2%.

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

@GrønngyltNynorsk er da ikke dialekt? Direkte upassende posting synes jeg:thumbsdown:

@Ask

Det er helt greit at du syns er upassende, for nynorsk er direkte irriterende. Skal ikke skrive hva jeg syns om Ivar Aasen, man skal ha respekt for de døde 

Ask skrev for 2 timer siden:

Grøngylt. Kan du vera så gild å fortelja meg kva du meiner er dialekt eller "sms-språk' i mitt innlegg?

Ask 

Alle skal ha samme forutsetning for å lese innleggene, nynorsk er ett døende skriftspråk og det er mange som ikke skjønner det idag, dagens generasjoner har ikke det på skolen. Men ALLE norske skoler har bokmål. Gild? Du glømte en e, Gilde skrives det, hvis det er slakteriet du mener. 

Jeg kunne vist deg bilde av spesialverktøy er du trenger og en oppskrift på hvordan du kan lage det, med mål. Men når du ikke kan forholde deg til bokmål sånn som 99% av alle andre på forumet, sånn at det er lettlest, uten at man må konsentrere seg og gjette seg frem til betydninga av div ord, så gidder jeg ikke og ta bilder og mål for og gjøre jobben din lett 

Grønngylt skrev for 1 time siden:

Det er helt greit at du syns er upassende, for nynorsk er direkte irriterende.

Hva du personlig mener om nynorsk er av mindre betydning, det som er direkte upassende er å misbruke forumreglene for å trykke ned andre medlemmer. 

Grønngylt skrev for 7 timer siden:

Det er helt greit at du syns er upassende, for nynorsk er direkte irriterende. Skal ikke skrive hva jeg syns om Ivar Aasen, man skal ha respekt for de døde 

Alle skal ha samme forutsetning for å lese innleggene, nynorsk er ett døende skriftspråk og det er mange som ikke skjønner det idag, dagens generasjoner har ikke det på skolen. Men ALLE norske skoler har bokmål. Gild? Du glømte en e, Gilde skrives det, hvis det er slakteriet du mener. 

Jeg kunne vist deg bilde av spesialverktøy er du trenger og en oppskrift på hvordan du kan lage det, med mål. Men når du ikke kan forholde deg til bokmål sånn som 99% av alle andre på forumet, sånn at det er lettlest, uten at man må konsentrere seg og gjette seg frem til betydninga av div ord, så gidder jeg ikke og ta bilder og mål for og gjøre jobben din lett 

Grøngylt.

Om du ikkje forstår kva eg skriv avslørar du kor kunnskapslaus du er.

Om du meiner det du skriv så manglar du respekt for BP sine forumreglar.

Eg lar ikkje slikt gå inn på meg, men hadde eg dreve forumet så hadde du blitt utestengt.

Eg tvilar på du kan noko særleg om denne jobben, og eg endrar ikkje målføret mitt for å tilfredsstilla slike som deg.

Grønngylt skrev for 9 timer siden:

Alle HAR de samme forutsetningene for å lese innleggene, det kalles normal gramatikkforståelse, folkeskikk og nært opp til gjennomsnittlig intelligens. Hvilken av de sliter du med?
Du respekterer de døde, men er tydeligvis ikke smart nok til å gjøre det samme med de levende. 
Ask var på forumet her mens du lå i pungen til far din. 
Foreslår du tar "spesiell"verktøyet ditt og de nøyaktige målene med deg en annen plass. 
Du virker som en særdeles utrivelig type. Heldigvis kan man blokkere enkeltmedlemmer her så jeg slipper å se mer til oppgulpet ditt.

Om du ikke klarer å forstå nynorsk så er du enten 3 år gammel eller ikke den skarpeste skjeen i skuffen, eventuelt begge deler. Det finnes heldigvis behandling å få. Ring 116123 så kommer de å hjelper deg.
Kry | Snakk med en psykolog på nett. Når og hvor det passer deg

P.S merk at jeg skrev på bokmål for å gjøre det enkelt for deg, vil ikke du skal bruke hele søndagen med nesen i en ordbok.

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 1 time siden:

Alle HAR de samme forutsetningene for å lese innleggene, det kalles normal gramatikkforståelse, folkeskikk og nært opp til gjennomsnittlig intelligens. Hvilken av de sliter du med?
Du respekterer de døde, men er tydeligvis ikke smart nok til å gjøre det samme med de levende. 
Ask var på forumet her mens du lå i pungen til far din. 
Foreslår du tar "spesiell"verktøyet ditt og de nøyaktige målene med deg en annen plass. 
Du virker som en særdeles utrivelig type. Heldigvis kan man blokkere enkeltmedlemmer her så jeg slipper å se mer til oppgulpet ditt.

Om du ikke klarer å forstå nynorsk så er du enten 3 år gammel eller ikke den skarpeste skjeen i skuffen, eventuelt begge deler. Det finnes heldigvis behandling å få. Ring 116123 så kommer de å hjelper deg.
Kry | Snakk med en psykolog på nett. Når og hvor det passer deg

P.S merk at jeg skrev på bokmål for å gjøre det enkelt for deg, vil ikke du skal bruke hele søndagen med nesen i en ordbok.

Det må være folkeskikken det da, det blir sånn når man opplever oppgulp som er 100x værre her på forumet uten at moderator gjør noe med det :) så han har vært medlem her siden jeg lå i pungen til far ja, fint det da. Trudde ikke forumet hadde vært så lenge, men jeg var vel kanskje 3år når jeg laga min forje bruker her 

Men da tar jeg med meg kunnskapene mine en annen plass :) så får de 6-7-8 medlemmene som virkelig kan sakene sine, komme med fasiten engang i blandt

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Men da tar jeg med meg kunnskapene mine en annen plass :) så får de 6-7-8 medlemmene som virkelig kan sakene sine, komme med fasiten engang i blandt

Takk og farvel. Du finner deg sikkert et bedre forum. Guddbei.

Ellers hadde jeg engang problemer med ordet 'åtgaum'. Håper jeg stavet ordet riktig. Nå har jeg lært betydningen. En annen ting jeg også har lært, er om jeg ikke skjønner språket, så svarer jeg ikke.  Eller så spør jeg. Jeg harselerer uansett ikke over andres uttrykksmåter. 

Motoren til @Askvet jeg ingenting om. Påhengsmotorer velger jeg og la forbli et mysterium, selv om jeg eier to stykker, til sammen 8 hk.

Grønngylt skrev On 10.4.2022 at 11.27:

Lykke til på den andre plassen da. Om man ikke kan behandle andre med respekt har man ingenting her å gjøre. Men du finner deg sikkert et sted med likesinnede der dere kan bruke tiden til å slenge dritt til hverandre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grønngylt skrev On 10.4.2022 at 0.47:

Hva du mener om nynorsk har ingenting her å gjøre. Alle er i sin fulle og soleklare rett til å skrive på nynorsk uten å skulle oppleve mobbetendenser

bliss X skrev for 5 timer siden:

Alle er i sin fulle og soleklare rett til å skrive på nynorsk uten å skulle oppleve mobbetendenser

Vi er jo heller ikke ukjente med innlegg på dansk,svensk og engelsk her inne.
Syntes det går fint med alle de språkene og det er forstålig for de fleste av oss.

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Sånt er bare trist. Motoren til Ask er ikke ferdig reparert så la oss se etter tegninger til "hjemmelaget spesialverktøy" i tilfelle den lokale reperatøren ikke har det rette verktøyet, eller om Ask må hente motoren og gjøre det sjæl... :wink:

Hei.

Takk for støtte folkens!

Det finst verre mobbesaker:smiley:

Eg synest at slike som Grøngylt ikkje må klara å forureina dette glimrande forumet.

Etter kva eg forstår så har administratorane nok å gjera. Difor bør me forumdeltakarar ikkje påføra dei ekstra arbeid.

Eg er takksam for teikningar til heimelaga spesialverktøy.

Ravns Garasje hadde ikkje verktøyet på lager.

Uten å ha sett hverken knasteringen eller verktøyet som skal brukes, har jeg i flere sammenhenger laget meg denne type verktøy ved å dra til Biltema og kjøpe en løs pipe med passende ytter eller innermål, merket av hvor jeg må ta bort gods og så spent det hele i skrustikka og kjørt på med vinkelsliper. Har laget kamverktøy til Ducati-motorer og annet med den metoden, når jeg ikke gidder å vente på bestilling av korrekt pipe fra ebay etc.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...