Kappa Startet 9.April.2022 Link til dette innlegget Startet 9.April.2022 Seilbåter er lagd for å gli langsomt i vannet med minimal motstand. Kjølen gir stødighet og god retningsstabilitet. Bildet viser en seilbåt som er ombygd til «tråler». Styrhus og overbygg har plass til solpaneler. Dørken kan bygges til å bli selvlensende. Den perfekte båt for dagsturer og fiske? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 En seilbåt uten mast oppfører seg helt forferdelig i sjøen, så dette har jeg liten tro på. Hvis man skal gjøre det ordentlig, må båten designes for dette fra grunnen av slik som Pogo LOXO32, som nesten er et seilbåtskrog. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Med kjølen intakt vil den nok oppleves noe "stump" og rykkete i bølger. Mulig kjøl og ror kan kappes av litt slik at de bare stikker nok til å skjerme propellen? Har selv tenkt tanken da mange seilbåtskrog krever minimalt med motorkraft for å oppnå skrogfart. Et design fra bunnen av vil selvsagt være det ideelle, men har man tilgang til en eldre seilbåt og godt tid kunne gjerne dette være et fint prosjekt. Vi har ikke så sterkt tradisjon for hjemmemekk og større ombygninger her i Norge, selv om det jo finnes unntak. Ser man til USA er hjemmebygg og modifisering av eldre båter til egne behov langt mer utbredt. Det skal samtidig sies at mange av de amerikanske modifiseringene er med varierende resultater, både design- og sikkerhetsmessig, men enkelte får det jo til og ender opp med praktiske båter, til en forholdsvis rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Hakkannen skrev 3 minutter siden: Har selv tenkt tanken da mange seilbåtskrog krever minimalt med motorkraft for å oppnå skrogfart. Norge har jo heldigvis snekka, som gjør akkurat det samme, og hvis man vil lage mini trawler trenger man ingen større ombygginger på skroget. Andre land har vel ikke denne snekketradisjonen, og tyr til tvilsomme ombygginger for å få økonomiske deplasementbåter. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 enslagsgjest skrev 42 minutter siden: Norge har jo heldigvis snekka, som gjør akkurat det samme, og hvis man vil lage mini trawler trenger man ingen større ombygginger på skroget. Godt poeng. Snekka (i sine mange varianter) er oftest greit lettdrevne. Likevel må jeg si det er noe sjarmerende med amerikanernes oppfinnsomhet når det gjelder fantasifulle fritidsfarkoster. Ser i blant annet diverse magasiner, Instagram, Facebook-sider og andre steder flere spesielle løsninger, gjerne ikke egnet for utaskjærs seilas, men likevel. Sitér dette innlegget Link to post
frank2 Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Dette er min seilbåt som brukes ofte som ren elbåt, fungerer fint både med og uten mast, har en 5 Kwh batteripakke fra elbil og utenbords elmotor med solcellelading. Den har senkekjøl og vannballast, kjører av og til med kjølen litt opptrukket, men uten kjøl er helt håpløst. Uten vannballast fungerer bra uten mast, men den er litt rank da Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Senkekjøl må jo være ideelt ja. Nedsenket blir båten stabil, samtidig kan du heve den og komme til steder dypere båter bare drømmer om. Kjekk løsning og kjekk båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.