Skibsplast 15ts Startet 9.April.2022 Del på Facebook Startet 9.April.2022 Er det noen her inne som kan hjelpe meg? Har en Suzuki Df15 motor fra 2017/2018 som aldri har hvert brukt, men som skal på vannet nå snart. I dag skulle jeg teste motor og den startet på første forsøk som forventet, men jeg får ingen kjølestråle. Har prøvd å blåse gjennom med trykkluft etter anbefaling fra verksted, da de mente det mest sannsynlig var noe som tettet gjennomstrømning av vann, fortsatt ingen stråle. Kan impeller ha blitt ødelagt av å ikke være i bruk? Er det lurt med ett bytte? Er dette en enkel jobb, eller bør det settes bort? Noen som vet om noen på Sørlandet som er gode på Suzuki motorer? Gjerne i nærheten av Grimstad/Lillesand. Takker for tips og svar. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Båthuset på Lumber (Vågsbygd) Kristiansand er merkeforhandler/verksted for Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Her kommer et litt banalt spørsmål/forslag, men har du testet dette i en stamp og har du i så fall fylt på nok vann? Det må godt over kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Skibsplast 15ts Svart 9.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2022 Ja, fylte opp til godt over innsuget. Hadde vann opp til midten av stammen. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Skipsplast 15ts skrev 1 minutt siden: Ja, fylte opp til godt over innsuget. Hadde vann opp til midten av stammen. Ok, det er bra for impelleren sitter høyere enn innsuget. Jeg testet for blokkering ved å blåse trykkluft inn i strålerøret mens motoren sto i stampen. Da kommer det bobler om det ikke er tett. Om det ikke er tett er det nok på tide å sjekke impelleren. Den kan ha blitt tørr om den har stått i fem år. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Skibsplast 15ts Svart 9.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2022 Så vannet må gå over impeller og ikke bare innsuget for at vannet skal gå gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 (redigert) Ja, impelleren må stå under vann, ellers suger den ikke. Alternativt kan du bruke spylemuffer/klokker. Redigert 9.April.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Skibsplast 15ts Svart 9.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2022 Skjønner, jeg mener jeg hadde vann over impeller, men får ta en ekstra sjekk I morgen. Om impeller har gått "tørt" er det fare for at den er ødelagt? Har nokk ikke gått mer en 30 40 sekunder ved ett par anledninger i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Det tør jeg ikke mene noe om. Jeg har blitt fortalt at impellere er "ferskvare", så antagelsen min har vært at de tørker og blir sprø. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
dieselfan Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Skipsplast 15ts skrev 46 minutter siden: Om impeller har gått "tørt" er det fare for at den er ødelagt? Ja det er mulig. Avhengig av hvor lenge den har gått og hvor høyt turtall du har hatt.. Impelleren blir ikke sprø av å ikke være i bruk på 5 år. Men det er veldig uheldig at det står i samme posisjon i 5 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.April.2022 Del på Facebook Svart 10.April.2022 Du sa jo først du hadde vatn til midt oppå stammen. Det burde tilsvare opp til det som blir vannlinja ved stilleligge. Er meir enn nok. 30-40sekunder som du skriver skulle være tilstrekkelig lenge til det sku komme vatn ja. Sett på muffer og tving vatnet inn til det funker og prøv igjen etterpå uten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2022 Del på Facebook Svart 10.April.2022 Skipsplast 15ts skrev for 9 timer siden: Så vannet må gå over impeller og ikke bare innsuget for at vannet skal gå gjennom? dieselfan skrev for 8 timer siden: Men det er veldig uheldig at det står i samme posisjon i 5 år.. Fyll vann 35 ℃ til det er over impelleren tørn motor for hånd noen ganger første 15min. La stå noen timer og prøv, før du gir opp impelleren. https://www.manualslib.com/manual/845050/Suzuki-Df9-9.html?page=164#manual Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.