Jump to content

Hjelp! Da va jo is inne i båten min.


Bømlafjord

Recommended Posts

I dag var eg ein tur og såg om Nimbusen min, den ligger på land med presenning over kalesjen.

Ombord såg det ikkje så kjekt ut. Det var is og rim rundt vindu og i tak nede i forkabin, gardinene var begynt å komme blåmann på.

Siste uken har det vert tørt vær og ca -3 grader, båten er dekket med snø/is.

Må eg ha varme på? Hva varme eg best å bruke?

Lufting er viktigt, alle ventiler er åpne og kalesjen er på gløtt. Tips? :eek:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det er mye fukt i båten din. Temperatursvingninger i seg skaper jo fuktighet - selv om det bare er en endring fra -3 til -2 så skaper det en viss fuktighet, og når det blir kaldt igjen fryser fuktigheten til rim. Sørg for enda bedre utlufting også ville jeg kanskje vurdert luft avfuktere - finnes noen enkle bokser med salt i tror jeg som trekker til seg fuktighet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok vurdere å utplassere tørrballer, enten ferdige på biltema, maritim eller andre båtutstyrsforretninger (kan også kjøpe sekk på felleskjøpet, rappe strømper fra kona og lage selv).

 

har du tilgang på strøm, kan du gjerne sette på en ovn, trenger ikke så mye varme (mange sverger til 60w lyspære, holder for mange....

 

Har du mulighet for enda mer lufting, gjør det....... (hvis du ikke setter på varme.).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

dette høres kjent ut, har selv plassert ut tørrballer. Jeg tror nok du bør ta gardinene og puter med hjem likevel for sikkerhets skyld.

 

Du trenger:

 

1 sekk "vegsalt" på felleskjøpet, kr 98

x antall små bøtter på europris

x antall dørslag på europris.

 

Det blir billig og funker bra, prøv deg frem med antall bøtter, jeg har 5 stk, selv om man sikkert kan klare seg med mindre. Fyll vegsalt i dørslaget og sett over bøtta.

Da skal du ikke ha åpning i pressenningen, ellers virker ikke tørrballen. Lukk da igjen hele båten når du bruker denne metoden.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Du trenger:

 

1 sekk "vegsalt" på felleskjøpet, kr 98

x antall små bøtter på europris

x antall dørslag på europris.

Jeg var ute i uthuset og kikket nå, viser seg at jeg har kjøpt noen sekker med "Grov-salt/Havsalt", tror de kommer fra felleskjøpet. Er det det samme som "vegsaltet", eller er ikke de brukandes ?

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute i uthuset og kikket nå, viser seg at jeg har kjøpt noen sekker med "Grov-salt/Havsalt", tror de kommer fra felleskjøpet. Er det det samme som "vegsaltet", eller er ikke de brukandes ?

Det er ikke det samme, veisaltet er magnesiumklorid mens havsaltet er kalsiumklorid tror jeg.. Men alt salt trekker jo til seg fuktighet, så det kan godt være det virker for det. Jeg bruker veisalt, og det fungerer i alle fall meget godt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg var ute i uthuset og kikket nå, viser seg at jeg har kjøpt noen sekker med "Grov-salt/Havsalt", tror de kommer fra felleskjøpet. Er det det samme som "vegsaltet", eller er ikke de brukandes ?

Det er ikke det samme, veisaltet er magnesiumklorid mens havsaltet er kalsiumklorid tror jeg..

 

Grunnkurs kjemi, trinn 1 :lol:

 

Vegsalt = calsiumklorid

 

Matsalt = natriumklorid

 

Magnesiumklorid på maten, anbefales ikke. :nonod:

 

Som siste taler påpeker, så trekker alt salt til seg fukt. Jeg hadde heller brukt noen småposer havsalt fra butikken, (sånn til oppvaskemaskinen )enn å strule med en 50kg sekk fra Felleskjøpet.

 

Og ja, jeg HAR spredd noen tonn salt, både hav og "veg" samt steinsalt. Problemet med havsalt, er at alt fryser til en diger kladd, når det blir kaldt. Derfor brukes ofte steinsalt til sprednig for issmelting. Sliter no jævlig på utstyret, men gir et fint føre. All den tid slaps er fint føre da..

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Grunnkurs kjemi, trinn 1 :lol:

 

Vegsalt = calsiumklorid

 

Matsalt = natriumklorid

På min sekk fra Felleskjøpet står det følgende: Magnesiumklorid 47%, Calsiumklorid 1,0%, Natriumclorid 0,8%! Så jeg tok i alle fall ikke helt feil... :rolleyes: .

 

Hva de siste 51,2% består av står det derimot ingenting om på sekken. Vann kanskje??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som siste taler påpeker, så trekker alt salt til seg fukt. Jeg hadde heller brukt noen småposer havsalt fra butikken, (sånn til oppvaskemaskinen )enn å strule med en 50kg sekk fra Felleskjøpet.

Takker og bukker for svar begge to. Nå har det seg slik at siden sekkene nå ligger der, så er det jo greit å bruke dem til noe. I og med at alt salt trekker noe, så får det stå sin prøve. Strømpeskuffen til kona neste :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har opplevd en uvant værsituasjon her på vestlandet i uken som gikk.

Da jeg kom ned i båten fredag fikk jeg sjokk, innvendig under kalesjen hang der tusenvis

av tunge vanndråper. Når jeg beveget meg ombord begynte det å regne, inne.

Jeg var en tur ombord kvelden før, så ingen ting unormalt. Jeg har hatt båt i 14 år og aldrig opplevd noe lignende. To store badehånklær ble søkkvåte da vi tørket taket i kalesjen.

Vi har hatt det rekordvått og så kommer temperaturfall til litt under null, det som undrer meg er hvorfor ikke kondenseringen kom dagen før, været var det samme.

Noen andre som har opplevd dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har opplevd en uvant værsituasjon her på vestlandet i uken som gikk.

Da jeg kom ned i båten fredag fikk jeg sjokk, innvendig under kalesjen hang der tusenvis

av tunge vanndråper. Når jeg beveget meg ombord begynte det å regne, inne.

Jeg var en tur ombord kvelden før, så ingen ting unormalt. Jeg har hatt båt i 14 år og aldrig opplevd noe lignende. To store badehånklær ble søkkvåte da vi tørket taket i kalesjen.

Vi har hatt det rekordvått og så kommer temperaturfall til litt under null, det som undrer meg er hvorfor ikke kondenseringen kom dagen før, været var det samme.

Noen andre som har opplevd dette?

Opplevde akkurat det samme. Fant mange vanndråper i nesten hele kabinen etter uværet. Båten har ellers vært helt tett. Ser derimot ut at været tok knekken på kalesjen min. La derfor presenning over båten, men dette gjorde bare tingene verre. Har derfor tatt den av igjen. Bedre med litt vann i motorrommet, enn full kondens i båten. Lurer litt på varme i båten........

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har opplevd en uvant værsituasjon her på vestlandet i uken som gikk.

Da jeg kom ned i båten fredag fikk jeg sjokk, innvendig under kalesjen hang der tusenvis

av tunge vanndråper. Når jeg beveget meg ombord begynte det å regne, inne.

Jeg var en tur ombord kvelden før, så ingen ting unormalt. Jeg har hatt båt i 14 år og aldrig opplevd noe lignende. To store badehånklær ble søkkvåte da vi tørket taket i kalesjen.

Vi har hatt det rekordvått og så kommer temperaturfall til litt under null, det som undrer meg er hvorfor ikke kondenseringen kom dagen før, været var det samme.

Noen andre som har opplevd dette?

Jeg er også plaget med mye kondens i år. Båten ligger på vannet på akkurat samme plass som Bavariaen lå i fjor. Kan ikke huske å ha hatt kondens under kalesjen en eneste gang i fjor. I år er det innmari. På Marexen står det en Helly Hansen kalesje. Er det noen som vet om den oppfører seg annerledes enn det "vanlige" stoffet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Før man begynner med fruens undertøyskuff, småbarnas tilbehør, tur til Felleskjøpet osv, så gjelder mantraet Ventilasjon, Ventilasjon og Ventilasjon.

Båten min står på land med burkaen godt ut fra båten i begge ender og åpne luker. Ikkeno problem så langt.

Sist jeg kikket var det 0° og 74% inni båten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Før man begynner med fruens undertøyskuff, småbarnas tilbehør, tur til Felleskjøpet osv, så gjelder mantraet Ventilasjon, Ventilasjon og Ventilasjon.

Båten min står på land med burkaen godt ut fra båten i begge ender og åpne luker. Ikkeno problem så langt.

Sist jeg kikket var det 0° og 74% inni båten.

Bruker man fuktslukere er det iflg ekspertisen lurt å ha minst mulig ventilasjon. Tenker da på inn i båten (ventiler, luker, åpning i kalesjen etc).

 

Jeg har mine ventiler åpne, og god lufting i begge ender av presenning(er). Har to stk, en lett presenning innerst og en OB Vik tung sak ytterst.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror både du, OLPI og Krapyl har rett.

 

Fuktsluker OG ventilasjon har ingen mening. Du klarer aldri å sluke fuktigheten i utelufta allikevel.

Om du går for luftsluker skal det være tett, så tett som mulig.

 

Om du går for ventilasjonsmetoden er det viktig at ventilasjonen er tilstrekkelig. Det er temperatursvingningene, og temperaturforskjellen mellom "inne" og "ute" som gjør av kondens feller ut av lufta. Har du tilstrekkelig lufting blir der ingen forskjell, men "uteluftas" fuktighet blir du ikke kvitt.

 

Anbefaler tett kalesje og fuktslukermetoden. Hindrer i tillegg snøføyke.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Foren uke siden plasserte jeg en"billig" avfukter i båtensammen med en liten varme ovn. Dette etter att jeg målt fuktigheten til 85-90%.

Har nå en fuktighet på 50% i følge avfuktern, men 62% i følge hygrometern fra biltema.

Er fornøid med begge % sattsene, men spørsmålet er hvor eksakt biltema sin måler er? Litt interesant og vite litt om vilken jeg ska stole på.

Videre har jeg ett spørsmål vedrørende den perfekte luft fuktigheten. Er det noen her inne som kan gi meg ett tips om hva den burde ligge på. Jeg synes meg minnes att sopp og mugg ikke gror under 80%

Link to post
Share on other sites

Merker jo at det er tørt og fint inne i båten der jeg har fuktslukere og meget begrenset ventilasjon, men det ute på aktedekk er vått selv om det er veldig bra lufting utvendig under presseing.

Med været idag med tåke hvor man er våt i håret etter 10 minutter ute, er det veldig vanskelig (umulig) å ikke få kondens inne i båtene hvis man ikke har fuktslukere.

Link to post
Share on other sites

joelle:

70 prosent relativ luftfuktighet skal være omtrentlig nedre grenseverdi for mugg- og soppdannelse på for eksempel papir, lær, tre og tekstiler. Hvis gjenstandene har hatt mulighet til å ta opp fuktighet. kan grensen være lavere.

 

Var nede i båten og registerte en luftfuktighet på 74 prosent, så det begynner å nærme seg etter utplassering av tørrballer. Var oppe i over 90 for vel en uke siden.

Link to post
Share on other sites

Har nå en fuktighet på 50% i følge avfuktern, men 62% i følge hygrometern fra biltema.

Er fornøid med begge % sattsene, men spørsmålet er hvor eksakt biltema sin måler er? Litt interesant og vite litt om vilken jeg ska stole på.

Videre har jeg ett spørsmål vedrørende den perfekte luft fuktigheten. Er det noen her inne som kan gi meg ett tips om hva den burde ligge på. Jeg synes meg minnes att sopp og mugg ikke gror under 80%

Jeg har benyttet Biltema Hygro i noen år, har også hatt nede en "værstasjon" som jeg fikk av en kompis (han så ikke vitsen med en dubeditt som viste hva vi allerede kunne se komme av vær). Denne dubeditten viste andre verdier enn Biltema. Verdien var heller ikke paralelle. Nå står Bilema på bordet ved siden av meg. Jeg vil tro at denne måleren er like pålitelig som noe annet man kan få kjøpt som ikke er kalibrert. Jeg har snakket med andre som har samme type, de ser ut til å vise samme verider. Fuktigheten i Hulda overstiger ikke 75% under normale forhold, men har vært oppe i 90% ved søling med vann i båten. Hos meg er det ikke antydning til fuktpåvirkning. Seilerdresser etc. henger ombord hele året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...