Jump to content

Er en Raynet switch en helt normal ethernet switch med ustandard plugger?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har fått med meg at Raynet er helt standard ethernet kabel innvendig, men med vannfaste plugger. Prisene for litt lenger kabler er jo helt hinsides, så for en litt mellomstor cabincruiser som har radar og to skjermer, så er det flere tusen i bare nettverksutstyr. Jeg tenke å kjøpe to av de minste raynet kablene, klippe av endene med litt margin og så klemme på standard RJ45 plugger med nettverkstangen, forlenge med RJ45 joinere, og så plugge dette i ruteren jeg har i båten. Da blir skjemene og radaren samlet i ruteren. Vil det funke? 

joiner.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det var greit å vite. Da er det jo ikke vanntett lenger, men det kan man sikkert leve fint med.

 

I forlengelsen av dette spørsmålet: jeg synes i grunnen NMEA2000-kabler er ganske dyre også. Raymarine, Garmin og de andre prøver jo å lage sin egen lille variant, men i bunn og grunn er det jo samme kabel. Er det noen som har funnet en "generisk"/"no brand" produsent av NMEA2000-kabler?

Link to post
Share on other sites

Haveseiler I skrev for 10 timer siden:

Det var greit å vite. Da er det jo ikke vanntett lenger, men det kan man sikkert leve fint med.

 

I forlengelsen av dette spørsmålet: jeg synes i grunnen NMEA2000-kabler er ganske dyre også. Raymarine, Garmin og de andre prøver jo å lage sin egen lille variant, men i bunn og grunn er det jo samme kabel. Er det noen som har funnet en "generisk"/"no brand" produsent av NMEA2000-kabler?

Vanntettheten er ikke en utfordring på Cabincruiseren, her blir kablene liggende tørt der jeg skjøter.

Jeg kjøper "standard" NMEA 2000 kabler på Aliexpress (https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20220411093739&SearchText=nmea2000+cable). For Raymarine så kjøper jeg Seatalk-NG kabler det stedet de er billigst, klipper den i to og skjøter inn på NMEA 2000 kabelen. De er kliss like innvendig. Funker helt fint så lenge en er grundig i skjøtene (jeg bruker loddetinn med krympestrømpe med lim på hver leder, så har jeg en stor strømpe over alle etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...