Jump to content

Vårpuss av drev


hnrk

Recommended Posts

Helt nybegynner her, og båtpuss står for tur!

 

Først ut er drevet. Her tenker jeg å pensle rur med saltsyre og børste/spyle vekk. Men hva slags bunnstoff bruker jeg her? Finnes det noe selvpolerende på sprayboks f.eks?

 

Og hva gjør jeg med propellen?

 

Alle tips er velkomne!

 

 

 

PXL_20220409_123314626.jpg.d8c8c1b5a28cd941ba8b54b33421947c.jpg

Link to post
Share on other sites

Hempel drevspray finnes for drevet. Selv brukte jeg samme sprayen på propellen. Funket greit, men drevsprayen er matt, så dersom du ønsker blank propell så må du bruke andre alternativ. Usikker på hvor mye effekt det har at propellen ikke hadde klarlakk. Hør evt med de der du kjøper drevsprayen hva de anbefaler.  Pusset propellen lett med litt fint sandpapir etter at jeg fjernet rur og vasket med rødsprit før sprayet. Husk å teipe hylse og «pakningen» på propellen. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tatt av propellen for så syrevasket den før jeg hadde polert den opp,
Da holder den fint en sesong men ligger båten der det gror mye kan du skrubbe den litt når du bader.
Resten av drevet hadde jeg brukt drevspray på.
Drevet er jo matt og ser ikke så bra ut så tror jeg hadde godt for en sort drevspray men du kan få gjennomsiktig også.
 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, pipe said:

Jeg hadde tatt av propellen for så syrevasket den før jeg hadde polert den opp,

Jeg trenger å få det inn med teskje, hvordan går jeg fram?  Jeg har en flaske med 30% saltsyre.  Pensle propellen med saltsyre, la det virke i et par minutter og så børste/spyle av?  Og så ta på gjennomsiktig drevspray?

Redigert av hnrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 12 minutter siden:

Hvorfor er det så mange her som ikke tar rur når de tar opp båten!? Da er det jo mye lettere å få av!

 

Antar du refererer til andre innlegg enn dette mtp den statistikken der? ;) Selv om du fjerner rur når du tar opp båten så må du uansett ofte pusse bort "ringene" som sitter igjen, selv om ruren ble spylt av ved opptak. 

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, -morten- said:

Hvorfor er det så mange her som ikke tar rur når de tar opp båten!? Da er det jo mye lettere å få av!

Jeg tok av mye rur av drev og propell når jeg tok opp båten, men av ymse grunner så fikk jeg ikke gjort en ordentlig jobb.

 

Som nybegynner er det litt overveldende med alt som skal gjøres, så jeg var veldig fornøyd med at jeg fikk den på land i egen krybbe og klarte å sette på stativ og presenning :)  Satser på jeg blir mer dreven på dette før neste sesong.

Redigert av hnrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, hnrk said:

Jeg tok av mye rur av drevet når jeg tok opp båten, men av ymse grunner så fikk jeg ikke gjort en ordentlig jobb.

 

Som nybegynner er det litt overveldende med alt som skal gjøres, så jeg var veldig fornøyd med at jeg fikk den på land i egen krybbe og klarte å sette på stativ og presenning :)  Satser på jeg blir mer dreven på dette før neste sesong.

Plages ikke mye med rur der jeg har båt, men det er veldig mye lettere å få bort når det er ferskt. Det omtrent forsteines seg etter noen måneder med lagring!   Det som er så bra med båtliv er at man lærer noe hele tiden!  Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hnrk skrev for 9 timer siden:

Jeg trenger å få det inn med teskje, hvordan går jeg fram?  Jeg har en flaske med 30% saltsyre.  Pensle propellen med saltsyre, la det virke i et par minutter og så børste/spyle av?  Og så ta på gjennomsiktig drevspray?

Jeg tar av propellen fordi jeg er redd for att syren skal skade simring bak propellen.
Har ikke noe bevis om att det må til men det er slik jeg alltid har gjort det.
Bonusen er att det er lettere å komme til og att man smører opp akselen slik att det er mulig å få propellen av den dagen man må.

Har også funnet fiske sene på akselen etter å ha tatt av propellen som jeg ikke ante var der.
Fiske sene kan skape mye problemer og i verste fall drev havari.
Men ja oppskriften din med syre gjør susen etter du har tatt av propellen.

Jeg ville ikke brukt drevspray på en stålpropell men polert den opp til blank finish med feks autosol eller lignende.
Det gror dårlig på en blank polert propell så den fungerer som regel helt greit ut sesongen.
Men det har hent noen år att jeg har børstet den rein med en oppvask børste på sen sommeren under bading hvis den er grodd med grønt slim.
Da er det lett å få av 
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...