Jump to content

Evenrude E-tech 250. Noen med erfaring og tips til kjøp?

Mr_Stian

Recommended Posts

Skal se på en båt i morgen som har Evenrude E-tech 250 hk motor. 

Kjenner ikke så godt til disse motorene, men fra når jeg var yngre så var det ikke Evenrude som stod høyest. Dette er mange år siden! 

Noen som har noen erfaringer med disse motorene? Eventuelt vet om noen svakheter på de? 

Hva bør vi se på når vi kikker på båten? 

Hei.

Før hadde eg ein 2012-modell E-tech 50.

Eg hadde motoren frå 2013 til 2019.

Eg kan ikkje sei anna enn at eg var glad då eg blei kvitt motoren.

Motoren har ein "Volkswagen-bug" (trur eg). Det gjer at motoren byrjar å ryka mykje når det er gått ca. to år og ti månadar frå førre service.

Det er lite sink på motoren, og eg lurar på om motoren eigentleg er laga for saltvatn.

Dyr olja, og sårbar elektronikk. Tiltmekanismen er sårbar, og dyr.

Rett nok er det tre års serviceintervall/ 300 timar, men servicen er mykje dyrare.

Ein ting skal motoren ha. Den starta alltid, så sant den fekk straum.

Vel, BRP lager motorer for vann/snøskutere, motorsykler (BMW) og fly. De er en av verdens største på motorer med små volumer (i brennkammer og ytre mål). Så de kan motorer. Så startet de med sine E-tec motorer som var en økonomisk suksess. Og som i dag fortsatt sitter i snøskutere - en utakknemlig jobb for en motor.

Men de stanset i størrelse på 300hk på sine marine motorer. Mens i verdens største marked for utenbords - USA, var dette tiden da 400 hk var for smått og det kom motorer på 667 hk ++ Selv med 5 x 300hk var ikke det nok trøkk for US markedet.

Deres svar var en G2 modell som skulle være enda "smartere", med mindre forbruk og økt torque. Akkurat den har det vel vært en del problemer med. Men det virker som det var enkelte motorer som var verre enn andre. Men 300hk var alt for smått.

Deres modeller som kom i vanlig og "High Output" var markedsmessig uryddig og de fikk ikke markedet med seg på dette med at feks 150 hk kom i 150 og i 150 High Output - for hva kjøpte man egentlig? 150+10% eller...

Jeg hadde selv g1 150 E-tec - og har aldri hatt bedre motor. Null problemer og ga mer fart og drag enn noen andre i samme størrelse. Goldfish satset på disse til sine båter og Nordkapp til sine. De har mange fornøyde kunder.

Så trakk BRP seg fra det marine markedet. De er og var ikke konkurs, og de har ikke stanset merkevaren. Den er fremdeles registrert på BRP. Så hva de har oppe i ermet er usikkert.

Det å kjøpe en slik ville jeg ikke hatt problemer med. Det skrives at det er dårlig med anoder på dem - og de "mangler" den "planken" av en anode nederst på motorbraketten som enkelte andre motorer har. Og som kan ligge i vannskorpen. Har man en motor/båt der braketten havner i vannskorpen så er det enkelt å sette på en anode her. Det er lov å forbedre og tilpasse utstyret til egen båt! Om man synes at det mangler en anode så kjøper man en som man setter på der det er behov. Så lett som bare det.

Har hatt G1 115Hk(V4) fra 2012 til 2021 på en RIB. Var et par problemer med den, men ting jeg fikset selv med litt verktøy og diagnoseprogrammet. Anbefaler å kjøpe diagnoseprogram og kabel på Ebay hvis man kan skru litt selv. Jeg oppfatter motoren som forholdsvis enkel å skru på. Har nå i høst byttet til WhiteShark med G1 175hk (V6). 

Alle motorer har noe man skal være oppmerksom på. Jeg har noen sjekkpunkter jeg har tatt på min 115 som gjør at man unngår problemer senere. 

På min "nye" 175 skal jeg før sesongstart justere TPS (throttle position sensor) og rengjøre Exhaust pressure sensor. Små saker jeg har funnet når jeg koblet på diagnoseprogrammet når jeg tok opp båten i høst, og som vil gjøre at jeg unngår rufsete tomgang osv. Tar meg kanskje en times tid sammen med noe annet småtteri jeg gjør på våren. Personlig synes jeg dette er veldig fine motorer som går nydelig. Hvis man er avhengig av å sette bort alt til fagfolk kan det bli kostbart, men det blir det jo med alle motorer etter at garantitiden er over....

Når det gjelder G2 motorene er jeg litt mer skeptisk. Tror de tynet fuelmappingen litt for mye for å møte miljøkrav, og de er nærmere grensen for å gå for magert enn G1. 

Det nevnes dyr olje. Ja, XD100-oljen er ikke billig, men det er heller ikke oljeskift på en 4-takter. For meg og min kjøring tror jeg det går omtrent i null, så ikke noe jeg tenker på. 

Personlig ville jeg vært skeptisk på en så gammel stor motor, fryktelig store kostnader hvis den må åpnes, ofte ender det opp med kondemdering.

Dette er ikke motorer hvermansen skrur på selv, prisen må være slik att du har en stor ! buffer mtp evnt rep i nær fremtid.

MIN mening.

alfaalfa skrev for 12 timer siden:

Det å kjøpe en slik ville jeg ikke hatt problemer med. Det skrives at det er dårlig med anoder på dem - og de "mangler" den "planken" av en anode nederst på motorbraketten som enkelte andre motorer har. Og som kan ligge i vannskorpen. Har man en motor/båt der braketten havner i vannskorpen så er det enkelt å sette på en anode her. Det er lov å forbedre og tilpasse utstyret til egen båt! Om man synes at det mangler en anode så kjøper man en som man setter på der det er behov. Så lett som bare det.

Det er lett å setja på ein anode, men eg lærte det på den harde måten.

Vi var dumme og og monterte en 200 G2 på en Arronet 23,5. Vi har hatt flere stopp, startproblemer og problemer med ujevn gange og at motoren går i nødmodus. Den har vært inne på service og reparasjoner syv-åtte ganger i vår eiertid, heldigvis dekket av garanti. Vi bruker båten mye i svært værutsatt område og var nødt til å ha en motor vi stolte hundre prosent på. Til slutt fikk vi forhandler med på å ta motoren tilbake og fikk satt på en  Yamaha. Den har fungert prikkfritt. 

Om det skal kjøpes eldre større/6cyl  motor er det nok tryggere (økonomisk) å kjøpe en litt eldre å enklere forgasser motor uten infløkt injecton og masse elektronikk, det er da mulig å reparere selv med "normale" mekaniske kunnskaper, delene er dessuten billige, prestanda er den samme.

Men må da komme over "skammen" med å ha gammel motor :)

En av mine beste å absolutt sprekeste motorer var 1996 Johnson Oceanrunner 115, der er det ikke mye som kan gå galt, å hvis det skjer er det få komponenter som svikter, kjørte min i 7år uten ett feilslag.

Men er selvsagt mange meninger rundt dette.

Jeg kjøpte ny båt i 2019 å da ble det 4-takt på meg også da det ikke var annet å få, har jo vært pålitelig de 500tim den har gått men hva med disse etter 15-20år som mine Oceanrunner'e var ?

Rune.f skrev 25 minutter siden:

Om det skal kjøpes eldre større/6cyl  motor er det nok tryggere (økonomisk) å kjøpe en litt eldre å enklere forgasser motor uten infløkt injecton og masse elektronikk, det er da mulig å reparere selv med "normale" mekaniske kunnskaper, delene er dessuten billige, prestanda er den samme.

Men må da komme over "skammen" med å ha gammel motor :)

En av mine beste å absolutt sprekeste motorer var 1996 Johnson Oceanrunner 115, der er det ikke mye som kan gå galt, å hvis det skjer er det få komponenter som svikter, kjørte min i 7år uten ett feilslag.

Men er selvsagt mange meninger rundt dette.

Jeg kjøpte ny båt i 2019 å da ble det 4-takt på meg også da det ikke var annet å få, har jo vært pålitelig de 500tim den har gått men hva med disse etter 15-20år som mine Oceanrunner'e var ?

Her må jeg si meg uenig. Drev tidligere med opplag og der hadde vi en del White sharker med Occeanrunner-motorer. Disse var jo noen år gamle, men så mye problemer som det var med disse opplevde vi ikke med noen andre motorer. Bland annet var systemet med optisk sensor en gjenganger. Det er rart hvor forskjellig man opplever forskjellige merker. Jeg ville aldrig vurdert en oceanrunner men ville gjerne kjøpt en e-tech G1.

Takk for mange og gode innspill.

Det ble handel denne gang av en 250hk E-tec. Etter noen gode innspill her, samt hva jeg har lest på amerikanske forum. Dette er jo en G1 motor. Den har god historikk og så meget bra ut. Startet og sveiv fint. Fikk og med diagnose verktøy sånn at det skal være mulig å få skrudd litt selv på denne uten å leite i blinde. 

Er enig i att det kunne skje ting med Oseanrunner motorene også som med andre, men min erfaring var att de var svært pålitelige når de fikk det tillsyn/vedlikehold alle motorer skal ha.

Poenget mitt som kanske kom litt dårlig frem var att det er veldig enkelt å feilsøke å bytte komponentene for en med normal mekanisk kunnskap på såpass enkle motorer, det er kun en liten håndfull adskilte komponenter å velge i.

Jeg drev verksted over veldig mange år, men det var ett tydelig skifte på mange typer kjøretøy/motorer rundt 2006 +/- litt, da gikk alt over til insprøyting, mye elektronikk og en haug med motorovevåking, det ble straks en helt annen historie mtp reprasjoner/feilsøk for den menige mann som var vant til å besørge vedlikehold å feilsøk selv.

Tror mange av lean burn motorene kan få div problemer pga att de er lagt helt på kanten av hva de tåler....min mening.

Det enkleste er selvsagt å kjøpe en splitter ny motor, men for noen er det for dyrt, ikke alle kan bruke 150000kr på en påhenger selv om de er 300tim på vanney pr år.

For andre som kanske er på fjorden 20tim i året er det kanske en unødvendig stor kostnad med nytt så en eldre motor er løsningen.

For ovenstående er det etter min mening viktig når man tenker langsiktig å velge rett motor mtp holdbarhet å service/rep vennliglighet.

Mr_Stian skrev for 14 timer siden:

Det ble handel denne gang av en 250hk E-tec.

Gratulerer!!

Ta med deg på turen at den dyktigste jeg vet om på E-tec i norden kjøpte samme motor som deg til seg selv... han kunne vel velge mellom det meste...

Han er IKKE en sofabaron

Mr_Stian skrev On 12.4.2022 at 6.56:

Båt er fra 2008 og regner med motor og er fra da. Ser den har modell nummer E250DPLSUA. Har serienummer og hvis det trengs. 

Dette er "morsomme" motorer, dvs. de er spreke og glade med tøff lyd. Og har jo sine fordeler. 

E-tec 250 kom i 2005, og motoren din er en 2007-modell. Produksjonsmåned/år finner du nok på motoren hvis den dekalen fortsatt sitter på.

I 2009 kom bl.a. nye forbedrede (og noe billigere) injektorer. Injektorer til disse motorene er dyre saker, særlig før 2009-modeller.

Reservedelsprisene forøvrig har også skutt i været etter at Evinrude la ned produksjonen av utenbordsmotorer for snart 2 år siden. Dette er jo ting man må være klar over når man kjøper en slik motor, og det må delvis gjenspeiles i kjøpsprisen. Videre er motoren 15 år gammel, noe som også naturligvis må gjenspeiles i prisen.

Jeg har selv hatt en E-tec 50 fra 2004 som jeg var godt fornøyd med, og pusler nå litt med reparasjon av 2-3 stk E-tec 115 innimellom.

Og ja, det har vært en del havarier med E-tec opp igjennom årene. Uten at du skal bekymre deg så mye over det da. Og idag med div. E-tec forum, E-tec grupper på facebook samt her på baatplassen finnes det alltid noen kunnskapsrike som kan hjelpe deg videre hvis det skulle være nødvendig.

Men for meg er det nok 4-takter som er tingen, har hatt mest av det de siste drøye 20 årene.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...