Jump to content

Sleipner rattpumpe låser seg ved hurtig ratting

Landcrab

Recommended Posts

Har montert autopilot og luftet etter alle teknikker jeg kunne oppdrive, men sliter allikevel fortsatt med styringen ved roret.

Hvis jeg ratter kjapt mot babord så låser tilsynetalende rattpumpa seg, og jeg må turne hardt mot styrbord for å få tilbake styring mot babord(det holder ikke å ratte sakte mot styrbord, må ta i for å «løsne» låsen)

Er dette fortatt luft i systemet, eller kan det være et stempel som henger eller noe? Har aldri hatt problemer med styring før, så litt rart hvis rattpumpa takker for seg samtidig med installasjon av autopilot.

Autopiloten jobber fint virker det som, så har en følelse av at problemet sitter i rattpumpa.

Nå har jeg luftet systemet ved å sette slanger på begge luftenippler i styresylinder og kjørt disse via en T tilbake til rattpumpe. Har satt en trakt med slange til rattpumpe luftinga. Fikk ut litt luftbobler via denne metoden, men nå virker alt helt fritt for luft. 

Har rattet maaaange ganger til styrbord og babord, både med ror og AP, men fortsatt låser roret seg hvis jeg turner for raskt mot babord.

Noen tips? Litt prekært dette..

Det er shadow drive som skaper problemet. Hadde tightet til fittings på den for mye, så flow ble begrenset. Dette igjen fører til at Sleipner pumpa går i «lås». I prinsipp det samme som skjer ved fullt rorutslag.

Tok av fittings og tightet de forsiktig og låste med god loctite. Når virker det meget bedre! Vistnok et vanlig problem på disse iflg Garmin, så rart designet ikke er litt annerledes.

7FA516B5-C496-47E7-90C4-B96C5723B1C5.jpeg.6d7bf471b9e9dd47ca9d4f9a5cf5fb3f.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...