Landcrab Startet 12.April.2022 Link til dette innlegget Startet 12.April.2022 Har montert autopilot og luftet etter alle teknikker jeg kunne oppdrive, men sliter allikevel fortsatt med styringen ved roret. Hvis jeg ratter kjapt mot babord så låser tilsynetalende rattpumpa seg, og jeg må turne hardt mot styrbord for å få tilbake styring mot babord(det holder ikke å ratte sakte mot styrbord, må ta i for å «løsne» låsen) Er dette fortatt luft i systemet, eller kan det være et stempel som henger eller noe? Har aldri hatt problemer med styring før, så litt rart hvis rattpumpa takker for seg samtidig med installasjon av autopilot. Autopiloten jobber fint virker det som, så har en følelse av at problemet sitter i rattpumpa. Nå har jeg luftet systemet ved å sette slanger på begge luftenippler i styresylinder og kjørt disse via en T tilbake til rattpumpe. Har satt en trakt med slange til rattpumpe luftinga. Fikk ut litt luftbobler via denne metoden, men nå virker alt helt fritt for luft. Har rattet maaaange ganger til styrbord og babord, både med ror og AP, men fortsatt låser roret seg hvis jeg turner for raskt mot babord. Noen tips? Litt prekært dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Har du spurt Sleipner? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Landcrab Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 De tar ikke tlf for privatkunder før kl 13. Ringer de da?? Som alltid litt hastverk med å få evt deler før påsken starter Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Har kjørt begge slangene direkte fra rattpumpe ned i en dunke med olje, samme problem. Er nok pumpa som er gåen, må bare finne ut hvilke modell det er, står kun Sleipner trykket i godset. Er det mulig å overhale disse pumpene? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Kom på en ting til, Shadow Drive enheten er ny også. En hydraulikksensor som står i serie med slange fra rattpumpe. Jeg byttet om på slangene nå, og da flyttet problemet seg til styrbord ratting. Mulig Shadow drive ventilen som er problemet! Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Fant noe vedr Shadow drive ventilen, er for Verado motorer men kan kanskje gi en ''pekepinn'' til mulig årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Det er shadow drive som skaper problemet. Hadde tightet til fittings på den for mye, så flow ble begrenset. Dette igjen fører til at Sleipner pumpa går i «lås». I prinsipp det samme som skjer ved fullt rorutslag. Tok av fittings og tightet de forsiktig og låste med god loctite. Når virker det meget bedre! Vistnok et vanlig problem på disse iflg Garmin, så rart designet ikke er litt annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Av nyskjerrighet, hva gjør en slik shadow drive? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Landcrab Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Brigg skrev 18 minutter siden: Av nyskjerrighet, hva gjør en slik shadow drive? Den setter autopilot automatisk på pause hvis man drar i roret, også aktiverer autopilot igjen på ny kurs hvis man holder roret stødig i et par sekunder. Ganske snedig opplegg. Kan velge hvor sensitiv den skal være også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.