Jump to content

Dieselfiltre. Hvor mange trenger man?...


Havnål

Recommended Posts

Kjøpte en Elwaro på høsten i fjord ,og fikk noen få flotte turer for det ble for kaldt. Båten har 3 filtre for diesel ,og et av disse er vel montert fra båten var ny. Dette har også utgang til varmer som jeg har fjernet. I tillegg er det filter i fødepumpe ,og et på motor.. Trenger jeg alle 3?... Ny i gamet når det gjelder båt

Man kan ikke reklamere på egen dumhet.

 

Link to post

Hva slags motor har du? Har aldri vært borti båter med 3 filtre på en motor (det betyr selvsagt ikke at det finnes).Det normale er å ha ett forfilteret med vannutskiller (dette er grovfilter) montert mellom tank og motor, og ett på motor (fin filter). Noen motorer har kanskje flere filter, det kan du sjekke i vedlikeholdsmanualen til motoren din.

Link to post

Er det tre filtre, eller er det en vannutskiller og to filtre?

Det var relativt vanlig med 1 stk vannutskiller, 1 stk grovfilter og 1 stk finfilter. Båten jeg har nå hadde bare vannutskiller og finfilter originalt (fra 1980), og jeg byttet ut med et Racor 500 kopi med vannutskiller, grovutskiller og grovfilter, og har finfilter på motor. Noe av det jeg ønsket var gjennomsiktig vannutskiller der jeg også kunne se resultat av grovutskiller.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Motoren er en Vetus VH4 80hk.. Det sitter i et alu filterhus montert i motorrom med uttak til motor ,og dieselvarmer Dette er i aluminium. Videre er det et filter i fødepumpe ,og til slutt et filter som er montert på motor med drenering i bunn. Skal se om jeg har bilder. Takk for svar!

 

Man kan ikke reklamere på egen dumhet.

 

Link to post
Havnål skrev 11 minutter siden:

Dette er det første filteret.


Jeg synes dette ligner på en ren vannutskiller, dvs at det ikke er noen filterinnsats i denne. I tilfelle bør denne dreneres/sjekkes for vann innimellom, ikke noe vedlikehold for øvrig. 
 

Filteret i fødepumpe, er dette en enkel sil? I tilfelle har ikke denne noen særlig betydning når det gjelder å filtrere diesel. Da står du igjen med en vannutskiller samt motorens dieselfilter, og mindre filtrering av diesel bør du ikke ha. Men med ettersyn/vedlikehold i henhold til motorens instruksjonsbok bør dette kunne funke helt greit. 
 

Vannutskilleren kan imidlertid med fordel erstattes av en mer moderne kombinert grovfilter og vannutskiller. Racor og Separ er merker som ofte blir nevnt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

det på bildet der er en ren vannutskiller/ sedimentutskiller, ingen filterinnsats i den i motsetning til cav 296 som ser nesten helt lik ut,og er grovfilter/vannutskiller med innsats og har to skruer på toppen.
Restaurerte tilsvarende for en kompis etter dieseldyr-angrep i går faktisk. 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Du trenger alle 3. Den dieselen du får kjøpt på marinaer er dessverre av svært ymse kvalitet. Filteret på fødepumpen skal du se bort fra. Det har litt liten kapasitet. Du ønsker aldri at det havner noe der. Vannutskilleren i aluminium skifter du ut med et 10 micron filter med gjennomsikt beholder i bunnen. Jo større antall liter pr. time kapasitet, jo bedre. Stor kapasitet betyr at dieselens hastighet gjennom filteret blir lav og filteret fanger lettere forurensninger og vann skilles lettere ut. Jeg ville valgt et filter som kan filtrere ca. 100 liter pr. time. Filteret på motoren skal du beholde. Det fanger opp de aller fineste partiklene. Når du putrer av gårde i 5 knop, det er vindstille og sola skinner. Da trenger du nesten ikke filter. Alle forurensniger og vann synker til bunnen av tanken. Det er når det blåser hatter og høy, bølgene er ubehagelig store, kopper og glass ramler ut av skapene, du henger i rattet og ber til gud og lover deg selv at du aldri skal på sjøen mer det er viktig med gode filtre. Jeg brukte dette filteret mellom tanken og filteret på motoren. Det har brukbar kapasitet og er enkelt å skifte.  https://www.maritim.no/racor-us-230r-114-l-time God sommer!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...