Jump to content

Er 30hk Selva 2-takt veldig dårlig ?

Rune.f

Recommended Posts

kanskje heller at de ikke er veldig vanlige her til lands..?  Tror ikke jeg har sett en eneste selva 2T - men 4T er litt mer vanlig

Ser ut som at undervannshuset har fått seg litt juling..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Selva 2T er vel ikke vesentlig dårligere enn andre. De ble til og med homologisert i flere klasser innen båtrace, både rundbane og offshore. 

Meeen, hvor kurant er det? Om du ryker på og knuser girhuset, hvor mange år kan du søke etter ett brukt før det dukker opp... 

Repsett til impellerpumpa? 

Toppakning? Termostat? 

Prøver å være realist, ikke se på det som pessimisme.. 

De minste 2takterne til Selva fra den tiden er bygget på yamaha tegninger fra 70-80 tallet så at de likner er ikke så rart. Mener dette gjaldt 30hk også. De største selva 2takt var rene Selva motorer som ikke ble ansett for å være gode.

Til info: 4-takterne fra den tiden var Yamahamotorer med Selva klistremerke på motordeksel. På blokka stod det fortsatt Yamaha.

Det at det er noe lakkskader nederst på undervannshus er ganske vanlig. Båten denne har hengt på har vært baktung slik at litt av undervannshuset hele tiden har ligget under vann. 

Jeg hadde ikke vært betenkt med denne. Er nok helt gin og "lett" å skru på selv.

Redigert av Vittig (see edit history)

Vittig...det er det jeg også tenker, enkel 2cyl momentsterk motor som er lett å skru på, er knapt gått etter servive med vannpumpe servise, forgasser rens, nye plugger å girolje.

Har stått på en liten båt som er lite brukt, har stått i garasje mellom hver tur på sjøen, eier sier motor fungerer perfekt men att propellen er den orginale å kunne vært byttet.

Det att det er oppbygd på 80-90 talls Yamaha ser jeg bare som ett pluss, de er vel noe av det mest solide som finnes.

Tror jeg kjøper den til min 14" Terhi 6020Nordic teinebåt, blir ikke ner enn 30tim/året på den.

Tror jeg får den for 10000kr å mener det er mye for pengene, den ser jo veldig velholdt ut.

Men er ikke kontroll boks, å kan ikke se gasshendelen ? noen som mener noe om det ? den burde vel kanske ses ved girhendel ?

2-takterne til selva er egne italienske konstruksjoner. Jeg har eid en Selva 9.9 2-takter og forsøkte å få tak i reservedeler til den. Snakket med Frydenbø i Bergen som hadde forhandlet disse motorene, men de hadde solgt alle delene de hadde til en kar på Østlandet. Så nye deler til de motorene der er vanskelig å få tak i her til lands.  9.9hesteren hadde et startapparat som var make til evinrude på 70-80 tallet men ellers var resten helt ulik noe annen motor. 

Redigert av Diddn (see edit history)
Diddn skrev 34 minutter siden:

2-takterne til selva er egne italienske konstruksjoner.

stemmer nok det - specen (syl volum osv) stemmer ikke med noen yamaha produkter jeg kjenner til iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...