Jump to content

mercruiser v8 Thunderbolt får ikke start.


Seesnake

Recommended Posts

Hei. Jeg prøver å hjelpe en kamerat og få i gang Mercruiser v8. Det hele begynte i fjor når han skulle ta opp båten for sesongen. Han måtte taues inn til krana. Starteren gikk rundt med fult batteri men tente ikke på en eneste sylinder. Nå har vi byttet fordeler lokk og rotor og coil. Har testet med en lampe fra biltema(fikk kjøpt før) at det er gnist til alle pluggene. Nye plugger.  Noe jeg stusser litt over er at det virker som om starteren kunne gått fortere rundt . men eieren mener det er slik den skal være.

Har også prøvd med startgass og da hører vi en skjelden gang at den tenner på kanskje 2 plugger. Bruker veldig mye startgass før det skjer noe. Syntes dette er rart.

Dersom han gir gass frem og til bake ser vi at bensinen sprøytes inn i forgasseren men ingen tenning. Har også prøvd å helle bensin rett i gasseren men ingen tenning.

Av og til hører vi noe tenning dersom vi pøser på med startgass.  Håper noen har vært borti dette før . Begynner å helle mer og mer til gasseren men jeg er usikker på hvordan den fungerer. Eller er det noe med sikkerhet som slår inn slik at du ikke skal få starte?

Hilsen Seesnake

Link to post

Hadde du sett nede i fordeleren Cerberus,  da hadde du også byttet fordeler lokk. Aldri sett så mye irr jeg på 20 år. Så det var veldig greit å bytte denne ja:yesnod:    Motoren er en 2000 modell 5.0 liter Thunderbolt. Legger med bilde av drev og motor   .  Koble bort tenningsbryteren shift platen? er det denne tenningsbryteren som sitter bak gass-hendelen? må bare spørre da jeg ikke kjenner denne motoren. Det har vel ikke noe å si at drevet ikke står nede? ville bare forhøre meg.

IMG_8400.JPG

IMG_8392.JPG

IMG_8383.JPG

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post

Siden av forgasseren ser det ut til skal det være en slik som på bilde. Der wiren fra kontrollboksen går til noe leamikk og ny wire videre. Du ser der en en bryter der. Den MÅ være i den posisjonen du ser på bildet. Altså ikkje ligge inne. Det kan være din ser annerledes ut men samme sak. Dette er iallefall første som må sjekkes ut.

Screenshot_20220413-195036.png

Link to post

Hei. Tusen takk. Dette skal vi sjekke! Der har du noe leamikk ja. Vi skal sjekke litt etter på. Helt grønn på denne maskinen her men veeeeeeeldig moro å lære noe nytt ja.    Ser du det 3 bilde jeg har lagt ut? den run og off bryteren der...  styrer den noe sikkerhet ned til tenniingen?  og vil man få starte motoren(slik at starteren går rundt) selv om den står i off? 

 

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post

hei. samme problem. Den dømannsknappen som er nevnt ,er kun en vippebryter som dere ser på bilde 3. den settes i run eller off. Denne står i run. ikke noe å stikke inn i her. koblet også vekk den bryteren i tilfelle denne lå inne. bryteren ved siden av gasseren. Det gjør den ikke. vrir vi da på nøkkelen piper det ikke i dashen. Kobler vi den inn piper det og den er i orden. Syntes motoren går for sakte rundt. Vi skal nå prøve startkabler fra bilen hans og se om dette hjelper. Syntes det er rart at motoren ikke går lettere rundt.......

Link to post

Ikke noe å stikke inn. Jo det er derfor den er der. Men denne type bryter MÅ ikkje ha den røde kveilen i seg, den funker uten som en vanlig bryter. Du skal sjå om den bryteren ved forgasseren står fristilt som på bildet. Du kan ikkje bare dra ut ledningen av den. 

Dysene kan være så tett som de vil,startgassen går i luftinntaket. Og om det er tett så har du jaggu et problem. Du er klar over du må ha godt med gasspådrag når du spruter inn gass ? Eller kommer ikkje gassen inn. Bruk forresten heller bensin i et ketchupflaske eller noe. Startgass er i overkant eksplosivt til å leke med

Link to post

nå er alt prøvd. Bryteren er fristilt. alt er ok men ikke start. Har kjørt med strøm fra bilen. virker som om motoren drar tungt.

Nå skal han bestille mekaniker fra Mercruiser. Jeg frykter alt og intet. Jeg kommer tilbake med hva som var problemet. Litt vansklig å få tak i noen nå i påsken. Men jeg kommer tilbake når mekaniker har vært oppi der.

Takk for all hjelp så langt. Nå fortsetter pussinga av Nidelven! og den skal bli fin i år!!!!!

Hilsen Seesnake:wink:

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post

Nå er jeg ikke helt med CerberusEr ikke noe som blir motsatt. og heller ikke mye krøll. 

Men nå har mekanikeren vært i båten og konstanter at det er vann i sylinderne. Vet ikke hvor mange men det ble sakt at motoren er helt "kæss". Han skrudde også av reiserene og de var så og si tette av rustflak.  Nå er ny overhalt motor kjøpt fra Skinne verksted og monteres om 14 dagers tid. sån er det bare.:yesnod: Takk for alle innspill og hjelp her på forumet. Hilsen Seesnake

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...