Seesnake Startet 13.April.2022 Del på Facebook Startet 13.April.2022 Hei. Jeg prøver å hjelpe en kamerat og få i gang Mercruiser v8. Det hele begynte i fjor når han skulle ta opp båten for sesongen. Han måtte taues inn til krana. Starteren gikk rundt med fult batteri men tente ikke på en eneste sylinder. Nå har vi byttet fordeler lokk og rotor og coil. Har testet med en lampe fra biltema(fikk kjøpt før) at det er gnist til alle pluggene. Nye plugger. Noe jeg stusser litt over er at det virker som om starteren kunne gått fortere rundt . men eieren mener det er slik den skal være. Har også prøvd med startgass og da hører vi en skjelden gang at den tenner på kanskje 2 plugger. Bruker veldig mye startgass før det skjer noe. Syntes dette er rart. Dersom han gir gass frem og til bake ser vi at bensinen sprøytes inn i forgasseren men ingen tenning. Har også prøvd å helle bensin rett i gasseren men ingen tenning. Av og til hører vi noe tenning dersom vi pøser på med startgass. Håper noen har vært borti dette før . Begynner å helle mer og mer til gasseren men jeg er usikker på hvordan den fungerer. Eller er det noe med sikkerhet som slår inn slik at du ikke skal få starte? Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Du har ikke druknet den? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 (redigert) Hei. Neppe. Har stått i flere timer så regner med at den skal tenne etter mange timer med hvile. men det gjør den ikke Redigert 13.April.2022 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havnål Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Coil... Om tenning er i orden ville den startet på startgass... Årsmodell er denne motoren? Sitér dette innlegget Man kan ikke reklamere på egen dumhet. Link to post
Cerberus Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Forgasserens tilstand er irrelevant så lenge du tømmer bensin nedi eller bruker startgass. Mercruiser sei du, er det alpha drev? Koble bort tennings bryteren på shift plate. Det som er trasig nå er at det har blitt føkka med ting og skiftet ut uten å vite hva som var galt. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 skal ta bilde av motor og drev . kommer tilbake etter på. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 (redigert) Hadde du sett nede i fordeleren Cerberus, da hadde du også byttet fordeler lokk. Aldri sett så mye irr jeg på 20 år. Så det var veldig greit å bytte denne ja Motoren er en 2000 modell 5.0 liter Thunderbolt. Legger med bilde av drev og motor . Koble bort tenningsbryteren shift platen? er det denne tenningsbryteren som sitter bak gass-hendelen? må bare spørre da jeg ikke kjenner denne motoren. Det har vel ikke noe å si at drevet ikke står nede? ville bare forhøre meg. Redigert 13.April.2022 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Siden av forgasseren ser det ut til skal det være en slik som på bilde. Der wiren fra kontrollboksen går til noe leamikk og ny wire videre. Du ser der en en bryter der. Den MÅ være i den posisjonen du ser på bildet. Altså ikkje ligge inne. Det kan være din ser annerledes ut men samme sak. Dette er iallefall første som må sjekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 (redigert) Hei. Tusen takk. Dette skal vi sjekke! Der har du noe leamikk ja. Vi skal sjekke litt etter på. Helt grønn på denne maskinen her men veeeeeeeldig moro å lære noe nytt ja. Ser du det 3 bilde jeg har lagt ut? den run og off bryteren der... styrer den noe sikkerhet ned til tenniingen? og vil man få starte motoren(slik at starteren går rundt) selv om den står i off? Redigert 14.April.2022 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 14.April.2022 Del på Facebook Svart 14.April.2022 Dødmannsknappen. Den er til den kjente røde spiralwiren du festen på kroppen. Starteren går vel likegodt med bryteren i off men du får aldri start. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 (redigert) ok skal sjekke ut dette også. For meg så det ut som en bryter du kunne vippe opp i run. Jeg skal høre med eieren. Kan ikke si jeg har sett han kobler inn noe her. Men det har han sikkert gjort. Kommer tilbake etter på da vi har feilsøkt. Veldig fint å få hjelp!! Redigert 14.April.2022 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 14.April.2022 Del på Facebook Svart 14.April.2022 Ja du setter inn snora og vipper opp i run. Når snora blir dradd ut så vipper bryteren tilbake til off og stenger av motoren. Dette burde være velkjent for alle som har båt, eller man burde som minimum sette seg inn i slike sikkerhetssystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 han har nok gjort det da den alltid har startet før. Kan vel også bli dårlig kontakt her også over tid? men nå drar jeg bort i havna og sjekker opp litt. Takk så langt! kommer tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 hei. samme problem. Den dømannsknappen som er nevnt ,er kun en vippebryter som dere ser på bilde 3. den settes i run eller off. Denne står i run. ikke noe å stikke inn i her. koblet også vekk den bryteren i tilfelle denne lå inne. bryteren ved siden av gasseren. Det gjør den ikke. vrir vi da på nøkkelen piper det ikke i dashen. Kobler vi den inn piper det og den er i orden. Syntes motoren går for sakte rundt. Vi skal nå prøve startkabler fra bilen hans og se om dette hjelper. Syntes det er rart at motoren ikke går lettere rundt....... Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 et dumt spørsmål: dersom gasseren et tett, ville motoren da starte med startgass? dvs tenne på noen sylindere? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 14.April.2022 Del på Facebook Svart 14.April.2022 Ikke noe å stikke inn. Jo det er derfor den er der. Men denne type bryter MÅ ikkje ha den røde kveilen i seg, den funker uten som en vanlig bryter. Du skal sjå om den bryteren ved forgasseren står fristilt som på bildet. Du kan ikkje bare dra ut ledningen av den. Dysene kan være så tett som de vil,startgassen går i luftinntaket. Og om det er tett så har du jaggu et problem. Du er klar over du må ha godt med gasspådrag når du spruter inn gass ? Eller kommer ikkje gassen inn. Bruk forresten heller bensin i et ketchupflaske eller noe. Startgass er i overkant eksplosivt til å leke med Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2022 (redigert) nå er alt prøvd. Bryteren er fristilt. alt er ok men ikke start. Har kjørt med strøm fra bilen. virker som om motoren drar tungt. Nå skal han bestille mekaniker fra Mercruiser. Jeg frykter alt og intet. Jeg kommer tilbake med hva som var problemet. Litt vansklig å få tak i noen nå i påsken. Men jeg kommer tilbake når mekaniker har vært oppi der. Takk for all hjelp så langt. Nå fortsetter pussinga av Nidelven! og den skal bli fin i år!!!!! Hilsen Seesnake Redigert 14.April.2022 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2022 En liten ting. Er d register reim på denne maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Nei. Eg forstår ikkje heile greia med at du skal hjelpe kameraten. Det blir visst motsatt og bare dobbelt opp med krøll Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 24.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2022 Nå er jeg ikke helt med Cerberus. Er ikke noe som blir motsatt. og heller ikke mye krøll. Men nå har mekanikeren vært i båten og konstanter at det er vann i sylinderne. Vet ikke hvor mange men det ble sakt at motoren er helt "kæss". Han skrudde også av reiserene og de var så og si tette av rustflak. Nå er ny overhalt motor kjøpt fra Skinne verksted og monteres om 14 dagers tid. sån er det bare. Takk for alle innspill og hjelp her på forumet. Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.