Blouberg Startet 13.April.2022 Link til dette innlegget Startet 13.April.2022 Tukler med Navionics og autorute. Denne tar ikke hensyn til fartsbegrensninger når den regner ut tid på rute. Den regner kun ut fra det man setter som marsjfart i innstillinger. Burde være mulig å ta inn i beregningen der det f.eks er 5kts begrensning. Finnes det apper som tar dette inn i beregningen? /Frode PS: Burde være en tag for "Navigasjon" Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bellil Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Navionics tar heller ikke høyden på båten med i beregningen av rute. Det mener jeg er et større problem A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Blouberg Svart 14.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Bellil skrev for 6 timer siden: Navionics tar heller ikke høyden på båten med i beregningen av rute. Det mener jeg er et større problem Enig i det, står heldigvis godt markert. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Tudilutt Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 (redigert) Usikker på hvor kompliserte/geografiske dine reiser er, men den norske appen 'På sjøen' fungerer utmerket synes jeg(ivaretar høyde og dybde). Redigert 14.April.2022 av Tudilutt (see edit history) Link to post
Blouberg Svart 14.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Tudilutt skrev 2 minutter siden: Usikker på hvor kompliserte/geografiske dine reiser er, men den norske appen 'På sjøen' fungerer utmerket synes jeg(ivaretar høyde og dybde). Ikke veldig komplisert. Men det kom opp da jeg planla tur Drøbak - Arendal. Der blir det å passere en del områder med begrenset fart. Kjøpte NV kart og fikk jo der med app også. Den tar hensyn til dybde og høydeklarering, man tar heller ikke hensyn til fartsbegrensninger. Rutene som Navionics og NV satte opp med autorute var tilnærmet identiske. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bellil Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Blouberg skrev On 14.4.2022 at 13.36: Ikke veldig komplisert. Men det kom opp da jeg planla tur Drøbak - Arendal. Der blir det å passere en del områder med begrenset fart. Kjøpte NV kart og fikk jo der med app også. Den tar hensyn til dybde og høydeklarering, man tar heller ikke hensyn til fartsbegrensninger. Rutene som Navionics og NV satte opp med autorute var tilnærmet identisk På sjøen må jeg teste ut. På en så lang tur er vel været langt viktigere for hastigheten enn tillatt hastighet? Uten å kjenne til båten du skal bruke så blir det gjetning, men når jeg har bedt om rute fra Son til Hovekilen (Arendal) så får jeg ruter som er lengre enn nødvendig (holder seg "langs" land fra Færder) og knopbegrensning er det jo ikke annet enn ut fra Son og inn Kilen. Var tre netter i Hovekilen i fjor og dit vil jeg tilbake, men det er litt langt for bare å være dere flere netter God tur A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Blouberg Svart 16.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Bellil skrev for 1 time siden: På en så lang tur er vel været langt viktigere for hastigheten enn tillatt hastighet? Det er selvsagt helt riktig. Spørsmålet var først og fremst en undring over at kartappene tar hensyn til dybde og høyde, men altså ikke andre begrensninger. Jeg er selvfølgelig i stand til å beregne tiden det tar selv, men synes altså det hadde vært fint med en indikasjon basert på tilgjengelige data i kartet. Båten det er snakk om marsjer greit i 25kts i fornuftig vær og med "greit" forbruk (: Ruta som "appene" kom opp med er nok ikke ulik den du refererer til. Mrk, denne er rett ut av automatikken, ingen manuelle justeringer. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn