Jump to content

Lekkasje trimsylinder


evenR4u

Recommended Posts

Oppdage da jeg landsatt båten at det krøp ut olje fra den ene trimsylinderen (for timplan). Jeg har forstått at det går et stempel der inne og at det kan være en gåen simring rundt stemlpet som kan være årsaken til lekkasjon. Råd og tips?

 

Jeg må antakelig demontere trimsylinderen for å få gjort fixen. Hva skjer mht hydraulikkolja når jeg tar av trimsylinderen? Det står vel trykk fra pumpe/tunk? Er det en lukkende ventil i slangen/koblingen der hvor denne går inn i trimsylinder? SOm lukker slik at jeg ikke får hydraulikktrykk på vidvane ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hva slags drev er det snakk om? Uansett så har du mest sannsynlig en lekkasje i tetningen rundt stanga som kommer ut av sylinderen, ikke den på stempelet. Hadde det bare vært simringen på stempelet skulle det allikevel ikke lekket ut noe. På VP 290 drev sitter det enveisventiler i pumpa. Du vil ikke ha noe trykk i anlegget, annet en det som skapes av drevets vekt mot sylindren(e). Men du må vel allikevel ta av drevet for å komme til så det er ikke noe problem. Det kommer nokk til å renne/dryppe litt, og du må huske å lufte skikkelig når du setter sammen. Du bør jo dobbeltsjekke at det ikke kommer fra fittingene da, slik at du ikke gjør noe unødig....

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Ja der ser du... Ikke lett å få opp øya på søndan'... Sorry! :crazy:

 

Uansett - trimplan eller powertrim -så ga du meg det jeg egentlig trengte - trygghet for at jeg ikke får 100 kg/cm2 rett i fleisen når jeg tar av sylinderen. Ventilprinsippet er nok likt.

 

Takker.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

De fleste sylindrene har en fjær som presser sylinderen sammen og bruker oljetrykk for å presse sylinderen ut. Hvis du lar sylindrene trykkes helt sammen skal det ikke være noe trykk mere, men det er jo et vist trykk fra fjæren når du løsner endelokket. Har en brukt sylinder til Insta-trim liggende....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...