Jump to content

Litt rundt kjøp av nye oeSENC kart for OpenCPN kartsystem


Lars H.

Recommended Posts

Jeg bruker oeSENC kart til OpenCPN på en laptop i båten. Når en kjøper disse kartene er det gratis oppdatering i et år. Kartene mine for Norge gikk ut i forgårds, så igår kjøpte jeg nye og installerte de da. De er da gyldige (gratis oppdatering) frem til 13/4 2023.

 

Men så var det kartene for Sverige. De går ikke ut før 30. mai iår, men jeg kunne tenke meg å kjøpe og installere nye idag . Den 30. mai er vi allerede på ferie i Sverige, og jeg orker ikke å styre med å laste ned i båten og installere kart da.

 

Er det noen som vet/har erfaring med hvor lenge disse kartene vil være gyldige om jeg installerer de idag?

Vil det bli til 14. april 2023, eller til 30. mai 2023?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 31 minutter siden:

Er det noen som vet/har erfaring med hvor lenge disse kartene vil være gyldige om jeg installerer de idag?

Vil det bli til 14. april 2023, eller til 30. mai 2023?


Jeg kan ikke si dette med 100% sikkerhet, men det vanlige er at et slikt abonnement gjelder fra den dagen du inngår det, med mindre du fornyer det eksisterende.

 

Nå har jeg ikke PC med OpenCPN foran meg, så jeg får ikke sjekket om du kan fornye nå, halvannen måned før utløp. Men det burde være mulig. Kanskje du finner noe info på hjemmesiden til OCharts?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Nå vet jeg ikke om dette regnes som fornying, men jeg er ihvertfall bruker med passord hos O-charts. Jeg lette litt på sidene deres om "problemet", men fant ikke noe.

 

Egentlig er vel dette kun et "tullespørsmål", jeg skaffer meg jo nye kart en gang i året uansett, men det er greit å gjøre dette hjemmefra. Litt data er det jo også å laste ned, og da er det greit å ikke bruke av kvoten for mobilt bredbånd. Den tømmes uansett alt for fort.

 

Dermed blir det vel å kjøpe kartene idag eller imorgen, og så jeg kommer med svar på mitt eget spørsmål om utløpstiden da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da var nye kart for Sverige kjøpt og installert. Og det ble gyldighet et år fremover fra idag. En annen ting med å gjøre jobben før utløpet var at serveren tydeligvis sjekket at jeg hadde siste oppdatering. Det hadde jeg, og dermed slapp jeg å laste ned nærmere 1GB data, det ble kun en opprydding/ajourføring (automatisk) på PC'n.

 

Ha en fortsatt God Påske alle båtvenner.

 

sweden_2022_o-chart.jpg.1d5823b7bd9453a505d9360655283d80.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Mine erfaringer med oeSENC kart fra O-charts:

 

Kjøpte Norge kart i SEP 2019.

Sjøkart kan installeres på to foskjelige Operativ-Systemer. De er brukbart so lenge operativ-Systemet er brukbar, men kan opdateres bare et år etter kjøpet. Tenkte jeg.

Har installert en på nettbrett Android og en på bærbar PC Linux-Fedora.

Går bra når OpenCPN navi-program og oeSENC Plugin er installert.

 

Det var tenkt som backup til kartplotter på båten. Når jeg klarte og overføre AIS data trådløs med WiFi var det mulig og se alle båter rund meg på OpenCPN skjerm, noe som er ikke mulig med min kartplotter. Derfor var det ifjor blitt den første valg standard navigasjon. Med den fordel i tilleg at det trengs ikke so mye strøm.

 

To uker siden, etter en tidskrevende motor-overhaling kom jeg ut og kartet på nettbrettet fungerte ikke lenger.

Jeg har ikke forandret noe eller installert noe. Det viste seg at den oeSENC plugin var borte. Hvorfor vet jeg ikke. Kunne ikke installere det på nytt. Den oeSENC plugin var blitt obsolete og O-charts har nå en super ny og bedre plugin, den er so super at mine kart ikke fungerer lernger.

 

Det hele er so freck, dristig og dum at jeg har bestemmt meg  aldrig igjen å kjøpe en kart fra O-charts.

Anbefaler alle som har fungerende Android karter fra O-charts å slå av internet tilkoppling før du starter OpenCPN.  Ikke sikker at det helper men min Fedora kart fungerer fortsatt.

 

Never change a winning team, never update a well functional program.

Kan ikke kjøpe en ny kart til en fritidsbåt hvert år, har nok andre kostnader dyre  motor reservedeler, ny Li-Batteri.......

Og det mest irriterende er jo den bortkastet tid med sånn unødvendig trøbel.

Link to post
Haizea skrev for 4 timer siden:

Den oeSENC plugin var blitt obsolete og O-charts har nå en super ny og bedre plugin, den er so super at mine kart ikke fungerer lernger.


Hvis du logger inn i o-charts med den nye pluginen så skal du kunne se og eventuelt laste ned nye kart derfra. Kartene er knyttet til kontoen din hos o-charts, ikke hvilken plugin som er benyttet. Jeg har oppgradert to PCer med o-charts i år, og på begge kunne jeg se og laste ned kartene mine etter at ny plugin var på plass.

 

Presisering: Hvis du ikke er inne i en gyldig ettårs-periode så kan du få problemer med å laste ned kart, og det er vel bare naturlig. De kan ikke holde oversikt over alle kunders kjøp og samtidig sikre at kundene for all fremtid kan laste ned en eldre versjon som var gyldig da de hadde gyldig abonnement. 

 

Haizea skrev for 4 timer siden:

Kan ikke kjøpe en ny kart til en fritidsbåt hvert år, har nok andre kostnader dyre  motor reservedeler, ny Li-Batteri.......

Og det mest irriterende er jo den bortkastet tid med sånn unødvendig trøbel.


Når man kjøper kart fra o-charts så får man oppdateringer i et år, og jeg mener man Ikke kan laste ned de opprinnelige kartene etter at året er omme. Så hvis man kjøpte kart i 2020 så gikk abonnementet ut i 2021, og man må kjøpe kart på nytt hvis man må reinstallere kart på nytt etter dette.
 

Det er kanskje en ulempe at det er slik, men å kjøpe nye, ukentlig oppdaterte kart for hele Norge via o-charts koster en brøkdel av å kjøpe tilsvarende kart fra andre leverandører. Navionics plus-kart for Norge m/Svalbard koster vel rundt 3000,-, som er mer enn 10 ganger prisen for o-charts. Hvis du da kjøper oppdatert kart fra Navionics oftere enn hvert 10. år så kommer du billigere ut av det med o-charts.

 

Ja, OpenCPN og o-charts er kanskje ikke for alle, men det bør man sette seg inn i før man går for denne løsningen. Hvis man ikke er villig til å bruke litt tid på drift og vedlikehold av en løsning med operativsystem + OpenCPN + o-charts så kjøper man seg en kommersiell, ferdig løsning fra en kartplotterleverandør.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

@Popeye70

Hva du skriver er ikke helt riktig.

 

Les  oeSENC/oeRNC Charts Conditions:

https://o-charts.org/manuals/conditions.php?lng=en

 

Helt nederst leser vi:

Your charts expire after a year from the purchase date. After expiration, you cannot request updates for them any longer. It is not possible to assign an expired chart to any device, even if it still has free assignments.

 

Og dette tolker jeg sånn att etter ett år får du ikke oppdatert, men du kan fortsett bruke allrede installert kart.

 

Antagelig er det sånn at den Android oeSENC plugin sletter seg selv til en bestemmt dato. Om du har kart innenfor oppdaterings Periode må du installere på nytt, er du utenfor må du kjøpe nye.

Oppdatering oeSENC plugin, gir ingen nytte til kunde (tvert imot bare trøbel) men eksta intekter til o-charts.

 

Jeg ville kalle dette bedrageri.

Like du kjøper en bok leser dette og legger det i din bokhylle. Noen år senere vil du lese dette bok igjen og oppdager at forfatteren eller forlag har stjelet din bok.

Vil du kjøpe kart fra en som lurer sine kunder på den dum, dristig måte?

 

Hadde ingen problemer om de helt klar si fra, på forehånd hvilken villkor gjelder.

Navionics sine Boatapp kart er ikke brukbar etter ett år , Norges kart koster 14EUR mer en o-charts kart.

Bra for folk som er på langtur, ikke så idellt for fastboende.

 

Link to post
Haizea skrev On 2.8.2022 at 16.30:

Kan ikke kjøpe en ny kart til en fritidsbåt hvert år, har nok andre kostnader dyre  motor reservedeler, ny Li-Batteri.......

Og det mest irriterende er jo den bortkastet tid med sånn unødvendig trøbel.

Det er ca 900 "grunner" årlig til at en bør  oppgradere kartene hver 14 dag.

oeSENC kart  er blant de få som kan oppgraderes hver 14 dag. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Å kjøpe oeSENC kart for et år med oppdateringer hver 14. dag koster faktisk ikke stort mer enn en natt i en gjestehavn.

 

Det er noe som heter å spare på skillingen, men å spare på dalingen, men det er nok det bare jeg og andre "oldinger" som forstår.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...