Goddis77 Startet 14.April.2022 Del på Facebook Startet 14.April.2022 Motoren er en 86 modell og har ikke ekspansjonstank. Vurderer å montere dette da jeg er lei av å ha litt kjølevæske i kjølen til tider pga for mye etterfylling. Noen som link/tips til fornuftig tank som kan benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2022 Del på Facebook Svart 14.April.2022 Du kan vel bruke alt fra en brusflaske til hva som helst. Hulda har ekspansjonstank fra Jeep Grand Cherokee som vi kjørte til resirkulering. En fordel med denne tanken, er at den har sensor for lavt nivå. Om jeg hadde hatt lyst, kunne jeg koblet til en alarm. Gidder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Noen som har tips til type som kan monteres på vegg? Hva med f.eks biltema sin? Står ikke mål på den som jeg kan se, så vet ikke hvor stor den er.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Har du forsøkt å se hvordan det går med temperaturen uten å etterfylle? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Fungerer fint uten og, men siden det er vanskelig å beregne mengden slik den er nå så renner det over litt og havner i kjølen. Kan og bruke en flaske som overskuddet havner i, men tenkte jeg kunne like grei montere en ekspansjonsbeholder for å få det litt renere og penere i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 (redigert) Mange eldre motorer ble solgt uten ekspansjonstank. Trikset var da å ikke etterfylle før start. Nivået stabilisere seg selv. Rant ikke over lengre. Lyse nedi på varmeveksler eller putte fingen eller tilsv. oppi når motor er kald og sjekke det fantes væske oppi. På kald motor omtrent ikke synlig mens på varm motor nesten helt full. Noen hadde et merke eller plate nedi som væskenivået ikke skulle over. Stod som oftest beskrevet i instruksjonsboken. Redigert 13.Juni.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Vet egentlig det, og frister til å bare la det være, men er vel litt ozd når jeg ser hvor lite det er og tenker at det bør være litt mer. Så renner det over etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 (redigert) Hva med denne? Monteres på vegg. Jeg har en slik til min Yanmar 3JH3E. Fungerer 100%. Aldri en dråpe søl. Du kan se den øverst til venstre i bildet. (Hele tanken er dessverre ikke med, da dette er et bilde tatt tidligere, og for å vise andre ting enn ekspansjonstanken). Redigert 14.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Er slangen på toppen på den der? Trodde den skulle være nede jeg. Ellers kan en slik fungere ja Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Vel driver du å skvetter litt oppi uansett spørs det om ikke du bare flytter problemet videre. Motoren jeg har nå er væskenivået helt i bunn av beholderen (såvidt synlig med det blotte øye)for å ende opp mellom min og maks når den er driftsvarm.. Har ikke etterfylt de siste 2 årene. Men nå er jeg så gammel husken er ikke hva den en gang var.. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 (redigert) Goddis77 skrev for 4 timer siden: Er slangen på toppen på den der? Trodde den skulle være nede jeg. Ellers kan en slik fungere ja Ja, slangen går inn på toppen, og fortsetter innvendig ned til bunnen av tanken. Det funker utmerket. Tanken fylles (ikke helt full) etter hvert som motoren blir varm, og tømmes etter hvert som motoren blir kald. Når motoren er kald er nivået hos meg ca. 1/4 tank. Helt bekymringsløst. Det ordner seg selv. Redigert 14.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Jannmar skrev for 6 timer siden: Følger det med lokk på ekspansjonstanken her? Ser at braketten koster 600kr på den, men kunne ikke finne eget artnr på lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 (redigert) Det kan jeg ikke svare på, da min tank sto i båten da jeg kjøpte den, men det er da merkelig om det lokket ikke følger med. Det er jo en tilhørende, og helt nødvendig del av tanken. Slangen går ned i tanken gjennom lokket, dvs. kobles til en slangestuss på toppen av lokket. Vanvittig pris på braketten, som er en så enkel greie at man fint og enkelt kan ordne noe selv, uten noe som helst hokus -pokus. Løsningen gir seg selv når man ser på baksiden av tanken. Redigert 14.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 (redigert) Var en tur i båten idag, og tok like godt noen bilder av tanken. Løsnet ikke tanken fra braketten, da det henger meget godt sammen. Tanken har vært på samme sted i 20 år. Det skal egentlig gå å skille tank fra brakett uten bruk av verktøy. Når det gjelder den svindyre braketten, så er den ikke så lett å lage helt lik, men å få laget til et feste/oppheng skal gå fint. Bildene viser forhåpentligvis bedre hvordan det ser ut, enn de bildene jeg viste i et tidligere innlegg. Redigert 15.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 (redigert) Forslag til brakett: En treklosse samme høyde som beholder festet i skott med 3 "karosseriskruer" og 3 lange/solide strips for å holde tank som blir klemt fast av klossen? Redigert 15.Juni.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 Kan funke det @Gudrun. Takker for tips fra dere begge Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 Går du til en bilopphugger, vil du finne en tank med skruefester. Slik som Hulda har. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 Jeg drakk en halvliter cola en dag, og tenkte etterfølgende at det hadde vært interessant å sjekke om den kunne fungere som ekspansjonstank. Festa flasken med noen strips og puttet slangen ned i. Gaffateip rundt toppen. Den har sittet i 3 år og fungerer utmerket. Bortsett fra at det skal være nogenlunde rent og ryddelig i motorrommet, så er jeg ikke voldsomt opptatt av estetikken… er jo bare meg som kikker inni der uansett.. men respekt for at vi alle er forskjellige. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Jannmar Svart 15.Juni.2022 Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 seilfred skrev for 2 timer siden: Jeg drakk en halvliter cola en dag, og tenkte etterfølgende at det hadde vært interessant å sjekke om den kunne fungere som ekspansjonstank. Festa flasken med noen strips og puttet slangen ned i. Gaffateip rundt toppen. Den har sittet i 3 år og fungerer utmerket. Det fungerer naturlig nok helt greit, men personlig villejeg heller ha spandert kr 206,- på en skikkelig og solid tank (som den som er vist i mitt innlegg) med et tett og avtagbart lokk som dekker en åpning med tilstrekkelig størrelse til at f.eks eventuell etterfylling eller skifte av kjøleveske kan foregå uten søl og plunder med gaffateip osv. for å få åpnet/lukket tanken (og ikke minst få den tett). Min tank har fungert prikkfritt i 20 år, og vil sikkert fungere i 20 år til. Men,som du sier....all respekt for at vi alle er forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.