Jump to content

Ekspansjonstank Perkins 6353 motor


Goddis77

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Fungerer fint uten og, men siden det er vanskelig å beregne mengden slik den er nå så renner det over litt og havner i kjølen.

Kan og bruke en flaske som overskuddet havner i, men tenkte jeg kunne like grei montere en ekspansjonsbeholder for å få det litt renere og penere i motorrommet.

Link to post

Mange eldre motorer ble solgt uten ekspansjonstank.

Trikset var da å ikke etterfylle før start. Nivået stabilisere seg selv. Rant ikke over lengre.

Lyse nedi på varmeveksler eller putte fingen eller tilsv. oppi når motor er kald og sjekke det fantes væske oppi.

 

På kald motor omtrent ikke synlig mens på varm motor nesten helt full. 

 

Noen hadde et merke eller plate nedi som væskenivået ikke skulle over. Stod som oftest beskrevet i instruksjonsboken.

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Vel driver du å skvetter litt oppi uansett spørs det om ikke du bare flytter problemet videre. :giggle:

 

Motoren jeg har nå er væskenivået helt i bunn av beholderen (såvidt synlig med det blotte øye)for å ende opp mellom min og maks når den er driftsvarm.. Har ikke etterfylt de siste 2 årene. 

 

Men nå er jeg så gammel husken er ikke hva den en gang var..:lol:

Link to post
Goddis77 skrev for 4 timer siden:

Er slangen på toppen på den der? Trodde den skulle være nede jeg.

 

Ellers kan en slik fungere ja :smiley:

 

Ja, slangen går inn på toppen, og fortsetter innvendig ned til bunnen av tanken.

 

Det funker utmerket.

Tanken fylles (ikke helt full) etter hvert som motoren blir varm, og tømmes etter hvert som motoren blir kald.

Når motoren er kald er nivået hos meg ca. 1/4 tank.

 

Helt bekymringsløst. Det ordner seg selv.

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Det kan jeg ikke svare på, da min tank sto i båten da jeg kjøpte den, men det er da merkelig om det lokket ikke følger med. Det er jo en tilhørende, og helt nødvendig del av tanken.

Slangen går ned i tanken gjennom lokket, dvs. kobles til en slangestuss på toppen av lokket.

 

Vanvittig pris på braketten, som er en så enkel greie at man fint og enkelt kan ordne noe selv, uten noe som helst hokus -pokus. Løsningen gir seg selv når man ser på baksiden av tanken.

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

IMG_5160.JPG.010dfd876ed5fe8ba737009fc0c52290.JPG
 

Var en tur i båten idag, og tok like godt noen bilder av tanken.

Løsnet ikke tanken fra braketten, da det henger meget godt sammen. Tanken har vært på samme sted i 20 år.

Det skal egentlig gå å skille tank fra brakett uten bruk av verktøy.

 

Når det gjelder den svindyre braketten, så er den ikke så lett å lage helt lik, men å få laget til et feste/oppheng skal gå fint.

 

Bildene viser forhåpentligvis bedre hvordan det ser ut, enn de bildene jeg viste i et tidligere innlegg.

 

 

 

 

 

IMG_5165.JPG

 

 

IMG_5159.JPG

 

 

IMG_5160.JPG.010dfd876ed5fe8ba737009fc0c52290.JPG

 

IMG_5158.JPG

 

IMG_5162.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Jeg drakk en halvliter cola en dag, og tenkte etterfølgende at det hadde vært interessant å sjekke om den kunne fungere som ekspansjonstank. Festa flasken med noen strips og puttet slangen ned i. Gaffateip rundt toppen. Den har sittet i 3 år og fungerer utmerket. 
Bortsett fra at det skal være nogenlunde rent og ryddelig i motorrommet, så er jeg ikke voldsomt opptatt av estetikken… er jo bare meg som kikker inni der uansett.. men respekt for at vi alle er forskjellige. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev for 2 timer siden:

Jeg drakk en halvliter cola en dag, og tenkte etterfølgende at det hadde vært interessant å sjekke om den kunne fungere som ekspansjonstank. Festa flasken med noen strips og puttet slangen ned i. Gaffateip rundt toppen. Den har sittet i 3 år og fungerer utmerket. 

 

Det fungerer naturlig nok helt greit, men personlig villejeg heller ha spandert kr 206,- på en skikkelig og solid tank (som den som er vist i mitt innlegg) med et tett og avtagbart lokk som dekker en åpning med tilstrekkelig størrelse til at f.eks eventuell etterfylling eller skifte av kjøleveske kan foregå uten søl og plunder med gaffateip osv. for å få åpnet/lukket tanken (og ikke minst få den tett).

Min tank har fungert prikkfritt i 20 år, og vil sikkert fungere i 20 år til.

 

Men,som du sier....all respekt for at vi alle er forskjellige.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...