dieselfan Startet 14.April.2022 Link til dette innlegget Startet 14.April.2022 Mange har meninger om FNM. Fikk inspirasjon til å forsøke og få samlet endel av de nyttige brukererfaringene som finnes om disse motorene basert på 5 syl 2.4 liters blokka til FNM. Ønsker at vi holder oss til installasjon, vedlikehold, instrumentering, tilleggsutstyr, drift, motorstopp, feilsøking, reservedeler og service av 2.4 literen. Ønsker IKKE at denne tråden tar opp avgiftspolitikk, verdivurdering av båt/motor, andre FNM motorer, andre motormerker, ikke relevante prosjekter eller omtale av tidligere formidlere eller forhandlere. Noen har FNM motor, andre har skrudd på en motor for en kompis, andre har jobbet på et verksted som har skrudd på FNM, noen har hatt en FNM motor men valgte å gi opp, noen har overtatt en motor i deler, noen lurer på å kjøpe en. Fint om så mange som mulig vil skrive litt om sitt "prosjekt", eller dele sin erfaring eller reise relevante problemstillinger. Kanskje noen har klart å finne mulige forbedringer? Dersom en har hatt havari så er ikke det noe artig i det hele tatt, men det kan være veldig nyttig for andre å lære av det.. Om noen vil dele men ikke ønsker å stå fram så send meg historien som IM så legger jeg det ut anonymt for den som har opplevd saken. Håper selvfølgelig at så mange som mulig vil bidra Link to post
dieselfan Svart 14.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 FNM HPEP 250 - Min historie Hadde behov for en motor til en Oceancraft 761 og valgte FNM 250HPEP på volvo DPE drev. Installasjonen gikk uten problemer, Installasjonsmanualen er meget god og svært detaljert. Om en bare kan lese og evner å følge det som står så er nesten hvemsomhelst i stand til å få dette til.. I kassen: Det følger med oljeskiftepumpe, et ypperlig sjøvannsfilter, så det eneste en behøver I tillegg er et dieselfilter som kan gi ca 60 liter/time. Motoren bruker ikke så mye men en kniper ikke på dieselfilter. VP DPE: Det å kombinere med VP DPE sparer mye arbeid og den kritiske opprettingen som må til for å montere Mercruser drev slipper en når en jobber med 290/DPE. Bare å skru det på plass. Skjoldet på DPE har 32mm sjøvannsgjennomføring så en slipper å penetrere skroget under vannlinjen. Motorrom «layout»: er viktig for meg. Det eneste jeg ikke liker plasseringen på med denne motoren er at dynamoen sitter lavt nede fremme på styrbord side. Liker korte kabler så det fører til at jeg plasserer batteriet på styrbord side. Sjøvannspumpen sitter høyt i bakkant på motoren og blir direkte drevet . Slangestussene peker ut babord, så da monterer jeg sjøvannsfilter i bakkant av motorrommet ganske nær sjøvannsinntaket på drevet. Alle slanger til sjøvann er klare slanger med SS stålspiral mot kollaps i 32mm. Batteripakke: Moderne CR (common rail) motorer har fellestrekk. Et viktig element er «batterikraft» elktronikken er dårlig på spenningsfall så en må tenke preventivt hele veien. Korte ledninger, være raus med kabeltverrsnitt, færrest mulig konnektorer, velge et (veldig) kraftig batteri med punch er veldig viktig og det må holdes oppladet. Min motor kom med 140A dynamo, noe som er omtrent dobbel effekt av det «de store» merkene har på sine motorer. Vekt og henger: I min båt erstattet jeg en 500kg motor med en 300kg sak. I tillegg så flyttes tyngdepunktet 10cm bakover. Sikkert ikke alle her som har balansert båter, men prøv å tro meg, det spiller virkelig stor rolle. Har redusert tankstørrelse fra 300 liter til 140 liter. Reduserer fra 3x 125Ah batterier til 1x 180Ah + 55Ah nødstart. Ut med 80 kg blytau. Inn med drivanker, paraplydregg og 6m med kjetting.. Båtvekt er redusert med nesten 500kg. Fra 2100 til 1600kg for meg er det da plutselig mulig å frakte båten på båthenger bak en bil med 1800kg tilhengervekt. Dvs at en ikke trenger å kjøpe en Dodge RAM for å kunne frakte båten. Dette sparer mitt prosjekt for mye penger. Instrumenter: Det følger med VDO Oceanline instrumenter som dekker det som er et vanlig behov. Tror de fleste vil si at disse instrumentene er elegante og holder en god kvalitet. Etter 20 år har jeg sett installasjoner uten en flekk med rust. Mange ønsker seg nok litt ekstra. For egen del er jeg klart avhengig av en ladetrykksmåler så lenge jeg har en turbodiesel motor. Forbruksmåler vil jeg også svært gjerne ha, men det er litt mer knotete å få til. Særlig om en skal ha samme instrument utseende de originale instrumentene. Det er tilgjengelig et 7'' multifunksjonsdisplay for de som ønsker det, det er NMEA kompatibelt og får til det meste. Har ikke brukererfaring selv. Motorstyring, kabelstokk og bryterpanel: FNM har valgt å putte all elekronikk og reler i en aluminiumboks. Den er skrudd og forseglet. Med nødstopp og sikringer som er synlig under en glassplate. Sikringene har en smart testfunksjon som jeg ikke har sett hos noen andre. Kabelstokken er tykk og meget stiv. Den er tung og en bør planlegge godt for å få denne innstalert skikkelig og uten at den belaster konnektorer unødvendig. På motoren sitter det kun sensorer og en pot til gassregulering. Panelet med brytere og tenningslås har også en testfunksjon som jeg liker godt. Vil anbefale at en av sikkerhetsmessige grunner plasserer motorstyringen slik at en kan nå den enklest mulig når en åpner motorrommet og når en står i motorrommet. Samtidig bør boksen plasseres slik at den ikke får direkte regn eller sprut og motorluka står åpen. Link to post
NilsPils Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Jeg har en 5-sylindret 225hk FNM fra ca 2007, på strak aksel og med noe over 1000 timer på telleren. Den har vært i drift siden 2009. Den kom med båten (32 fot one-off) som ble produsert i Thailand. Problemer hittil: - Måtte skifte injektorer (fabrikoverhalte) og høytrykkspumpe etter å ha hatt vann + Hammerdown på tanken. - Matepumpa har streiket to ganger. Byttet. - Startproblem pga. brent relee på kretskortet i elektronikkboksen. Loddet inn nytt rele . - ECU-en er i en egen aluminiumsboks som lå løst og skranglet inne i Elektronikkboksen. Det ga aluminiumsstøv på hovedkretskortet. Alt ble renset og boksen festet i forbindelse med releebyttet. - Turbihavari. Overhalt turbo hos Zubi. (Kjører mye på lavt turtall) - Ingen tappekran for kjølevann på blokka. Får ikke ut alt vannet ved å demontere slanger. - To sinkplugger sitter håpløst til. Må tappe vannet og demontere platekjøleren for å komme til å skifte anodene. - Brente dioder på dynamoen. Skyldes løsnet batterikabel . . (?) - Lekkasje impellerpumpe. Skiftet simmerringer og lagere Motoren oppfører seg bra og starter lett. Jeg kjører mest i 5-7 knop og bruker da rundt 4-5 liter i timen. Dorger også en del på tomgang. Båten veier 7-8 tonn. Har kjøpt reservedelr fra KD Trading. Det var stort sett det hele etter 12- 13 år på vannet. Jeg mekker alt selv. Har ikke hatt mekaniker, men fikk gode råd av Arild Budal i Bergen da han var aktiv i KD Trading. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Bare en kommentar. Denne motor er ikke i deres sortiment lengre. Er nu 4 eller 6 sylindre, hvor 30HPE som fås fra 180 til 270 erstatter den gamle 2,4l med 5 sylindre. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn